نماینده مجلس: مردم طاقت افزایش قیمت بنزین را ندارند
تسنيم/ سخنگوي کميسيون انرژي گفت: موضوع افزايش قيمت بنزين در کميسيون تلفيق مجلس بررسي شد و به اين نتيجه رسيديم که مردم و جامعه در شرايط کنوني طاقت افزايش قيمت را ندارند. احمد اميرآبادي، عضو هيئت رئيسه مجلس شب گذشته در برنامه مناظره شبکه يک که با موضوع سهميه بندي بنزين پخش شد گفت: در حال حاضر 92ميليون ليتر بنزين در روز در کشور مصرف ميشود؛ اين در حالي است که با افتتاح فاز 3 پالايشگاه ستاره خليج فارس به توليد روازنه 105 ميليون ليتر بنزين در روز دست يافتهايم و از اين جهت خودکفا شدهايم. وي افزود: البته پيشبيني مرکز پژوهشهاي مجلس اين است که در صورتي که روند فعلي مصرف بنزين در کشور ادامه پيدا کند و شرايط فعلي که براي هر 100 کيلومتر پيمايش خودروها، 12 ليتر بنزين مصرف ميشود، ادامه پيدا کند، در سال 1408 روزانه به مصرف 250 ميليون ليتر بنزين نياز دارم. بنابراين مجبور هستيم که هم مصرف را مديريت کنيم و هم تکنولوژي در توليد خودرو را تغيير دهيم. عضو هيئت رئيسه مجلس اذعان داشت: در موضوع مديريت مصرف اگر سياستگذاريها به دنبال حل مشکل قاچاق است، بايد کارت سوخت را احيا کنيم؛ اگر به دنبال کاهش مصرف سوخت هستيم بايد سهميهبندي را به همراه قيمتگذاري پيگيري کنيم؛ اگر هدف توزيع يارانه پنهان سوخت ميان مردم است بايد اين يارانه را ميان همه مردم توزيع کنيم و اگر هدف تامين منابع مالي براي دولت است بايد به دنبال سناريوهاي ديگري که از افزايش قيمتها دفاع ميکنند را پيگير باشيم. وي گفت: آنچه که مسلم است اين موضوع ميباشد که چارهاي نداريم جز اين که مصرف بنزين را در کشور مديريت کنيم. در اين زمينه نيز طرحي در مجلس نوشته شده که بر اساس آن سرانه بنزين اختصاصي به هر ايراني روزي يک ليتر است و پيشبيني هزينهها نيز در اين زمينه انجام شده است. نائب رئيس کميسيون انرژي مجلس نيز در اين برنامه با تاکيد بر اين که موضوعاتي همچون بنزين بايد بدور از شعارهاي انتخاباتي و اين که سال آينده انتخابات مجلس برگزار ميشود، مطرح شود گفت: در زمينه هدر رفت حاملهاي انرژي در دنيا جزو 3 کشور نخست هستيم. سيد علي ادياني با اشاره به اين که بايد کارت سوخت احيا شود در مجلس مورد اجماع نمايندگان است، افزود: در اين که الان در مصرف داريم اسراف مي کنيم و سرمايه کشور را هدر ميدهيم، اختلافي نيست. ضمن اين که چون اقتصاد انرژي با اقتصاد سياسي ارتباط دارد، بر اين اساس با مشکلاتي در اين زمينه روبرو هستيم. مهدي حيدري، استاد اقتصاد و مديريت مالي هم در اين برنامه گفت: راهحل بهينه کردن يارانه بنزين که تمام اقتصاددانان نيز بر آن اتفاق نظر دارند اينست که تمام يارانهها حذف شود و در عوض يارانه نقدي به مردم پرداخت شود. وي اضافه کرد: مجموع يارانه فعلي دولت در حال حاضر 90 هزار ميليارد تومان است که اگر تقسيم به جمعيت کشور کنيم، ماهانه يک ميليون تومان به هر نفر ميرسد. بر اين اساس بايد تمام يارانهها حذف و به مردم داده شود. اين استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر 85 درصد دهک بالايي جامعه خودرو دارند، اما کمتر از يک درصد دهک پايين جامعه داراي خودرو هستند. در اين صورت اگر سهميه بنزين را به خودرو اختصاص دهيم به نوعي داريم افرد ثروتمند کمک ميکنيم و در مقابل اين موضوع بيعدالتي به اقشار کمدرآمد است. سخنگوي کميسيون انرژي نيز در ادامه با اشاره به اين که در دولتهاي مختلف موضوع بنزين مورد جدل ميان دولت و مجلس بوده است، افزود: موضوع افزايش قيمت بنزين در کميسيون تلفيق مجلس بررسي شد و به اين نتيجه رسيديم که مردم و جامعه در شرايط کنوني طاقت افزايش قيمت را ندارند. اسداله قرهخاني گفت: اگر بهصورت تدريجي و متناسب با تورم و درآمد مردم قيمت بنزين را افزايش ميداديم از اين نظر مشکلي نبود. اين در حالي است که در سالجاري طرحهاي متفاوتي در خصوص افزايش قيمت بنزين مطرح شد که با اتفاق آرا مجلس اين موضوع هم در کميسيون انرژي و هم کميسيون تلفيق رد شد.