نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

هر آنچه که پیرامون فروش فوری خودروها می‌گذرد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
هر آنچه که پیرامون فروش فوری خودروها می‌گذرد
ايسنا/ در پي اجرايي شدن طرح فروش فوري محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازي در راستاي تنظيم بازار، سوالات و حرف و حديث‌هاي بسياري پيرامون آن نقل مي‌شود. در وهله اول مهمترين سوالي که در اذهان‌ شکل گرفته، مربوط به مدت ادامه‌دار بودن اجراي طرح فروش فوري خودروهاست. در اين زمينه عباس تابش، مديرعامل سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان اظهار کرده که فعلاً قرار بر اين است که خودروسازان تا پايان سال جاري حتي در روزهاي پنجشنبه، جمعه و تعطيل نيز توليد داشته و فروش ادامه‌دار باشد. همچنين به گفته فرشاد قيمي، معاون وزير صنغت، معدن و تجارت (صمت) سياست فروش فوري خودرو تا زمان متعادل شدن قيمت‌ها ادامه خواهد داشت. از سوي ديگر موضوع زمان تحويل‌ها نيز بسيار حائز اهميت است. با توجه به اين که روزهاي پاياني سال در حال سپري شدن است و با وجود اين که بسياري از فروش‌هاي ابتدايي امسال همچنان تحويل داده نشده است، اين سوال در ذهن مشتريان بدون جواب باقي مانده که تحويل خودروها در طرح به صورت فروش فوري‌ يک ماهه چه زماني انجام خواهد شد؟ در اين زمينه بهرام پارسايي، سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس معتقد است که خودروسازان نمي‌توانند تا يک سال آينده خودروهاي پيش فروش شده را تحويل دهند. وي به تازگي از تشکيل کميته‌اي در کميسيون متبوعش براي بررسي مشکلات صنعت خودرو خبر داده و گفته که اگرچه خودروسازان در ۲۹ آذر ماه متعهد شده اند که تمامي خودروهاي پيش فروش شده را ظرف مدت شش ماه به خريداران تحويل دهند، اما اين شرکت‌ها اذعان کرده اند که حداقل به يک سال زمان براي تحويل اين خودروها نياز دارند. چه تعداد از خريداران خودروهاي فروش فوري مصرف کننده واقعي هستند؟ علاوه بر اين سيده حميده زرآبادي، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از نحوه فروش نقدي خودروسازان در يکي از گفت‌وگوهاي اخير خود اظهار کرد: در شرايطي که خودروسازان به فاصله چند دقيقه بعد از شروع ثبت‌نام در فروش نقدي، مهر تکميل ظرفيت را بر محصولات خود مي‌زنند، ممکن است مردم عادي نتوانند خودرو مورد نظر خود را خريداري کنند؛ چراکه دلالان براي استفاده از اين فرصت آماده بوده و با توجه به اينکه طي يک سال اخير تجربه‌ اين کار را به خوبي کسب کرده‌اند، به راحتي در عرض چند ثانيه مي‌توانند ثبت نام خود را انجام دهند. وي افزود: وزارت صمت و خودروسازان بايد براي فروش نقدي خود سازوکار جديدي در نظر بگيرند تا اين خودروها به دست مصرف‌کننده واقعي برسد. در واقع اولويت خريد در اين طرح‌ها بايد با افرادي باشد که طي دو سال گذشته خودرو نخريده‌اند. قيمت‌ها کنترل مي‌شود؟ در حالي که قيمت خودروها با آغاز طرح فروش‌ فوري، سير نزولي را در بازار تجربه مي‌کنند، در آستانه سال نو و با افزايش تقاضا براي خريد خودرو، برخي فروشندگان، قيمت‌هاي نامتعارفي را براي فروش خودرو از جمله پرايد مطرح کرده‌اند. البته در اين رابطه معاون بازاريابي و فروش گروه خودروسازي سايپا افزايش قيمت پرايد را تکذيب و اعلام کرد که در طرح فروش فوري اسفندماه محصولات سايپا، قيمت خودروي پرايد فعلاً هيچگونه افزايش قيمتي نداشته است و قيمت محصولات سايپا بر اساس فرمول تعيين قيمت در حاشيه بازار تعيين شده و همچنان با همان قيمت‌هاي مصوب عرضه خواهد شد. اگرچه قيمت خودرو در بازار کمي کاهشي شده و در اصطلاح شايد پيامي از شکستن حباب قيمت‌ها را به دنبال داشته باشد، اما نمايندگان مجلس و برخي از اعضاي کميسيون صنايع مجلس در مورد تعهدات قبلي خودروسازان ابراز نگراني کرده‌اند و معتقدند که ابتدا بايد خودروسازان نسبت به تسويه تعهدات قبلي اقدام کنند و بعد فروش نقدي و مستقيم انجام دهند، تا حق مردمي که از پيش، خودرو خريداري کرده‌اند ضايع نشود. اثر سياست هاي ارزي بر افزايش قيمت خودرو اکثر کارشناسان عامل اصلي رشد بي‌رويه قيمت خودرو و آشفتگي بازار آن را در افزايش نرخ ارز و سياست‌هاي ارزي نادرست بانک مرکزي در اوايل امسال مي‌دانند. آنها معتقدند خودروسازان ما به نوعي وابستگي ارزي دارند که ميزان اين وابستگي کم هم نيست. وابستگي از بابت مواد اوليه و قطعاتي است که بايد از خارج تأمين شود؛ بنابراين افزايش نرخ ارز باعث افزايش قيمت خودرو شده است. البته برخي ديگر از کارشناسان معتقدند که افزايش تقاضاي کاذب از سوي دلالان در عين تضعيف شدن عرضه، منجر به افزايش قيمت‌ها شده است. با اين وجود افزايش تقاضا براي حفظ ارزش پول و دارايي سبب شده که بازار "ناز کرده" و چون نازش خريدار دارد؛ افزايش قيمت‌ها رقم بخورد. حال در اين شرايط، خودروسازان تصميم گرفته اند که طبق مصوبه ستاد تنظيم بازار و کميته خودرو، حدود ٢٠ درصد از توليد روزانه خود را به صورت فروش فوري عرضه کنند تا شايد ترمز افزايش قيمت‌ها در صنعت خودرو کشيده شود. تصميمي که به گفته برخي از کارشناسان، چندان هم اشتباه نبوده و سبب ايجاد تعادل در قيمت خودروها شده است. لازم به ذکر است که با وجود گذشت بيش از ۲۰ روز از آغاز طرح فروش فوري محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازي، هنوز اطلاعاتي از تعداد خودروهاي فروخته شده، زمان عرضه آن‌ها و حتي تداوم فروش‌، از سوي مسئولان ذي‌ربط ايران‌خودرو و سايپا در اختيار رسانه ها قرار نگرفته است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد