گرانفروشی ایرلاین ها در روز روشن
تسنيم/ وزير راه و شهرسازي تاکيد کرده که هيچ ايرلايني اجازه فروش بليت بيشتر از نرخ هاي اعلام شده را ندارد اما گرانفروشي بليت از سوي آنان همچنان ادامه دارد! محمد اسلامي شب گذشته در يک برنامه تلويزيوني با اشاره به صدور مجوز 15 درصدي افزايش پروازهاي داخلي و خارجي در ايام نوروز 98 اظهار کرد: نبود سامانه فروش بليت و نداشتن نقدينگي از مهمترين علت هاي فروش چارتري بليت هواپيماست و شرکت هاي هواپيمايي تا اول بهمن فرصت داشتند تا سامانه هاي فروششان را ايجاد کنند. وي با بيان اين که بر اساس دستور بانک مرکزي، بانک هاي عامل وظيفه تأمين نقدينگي شرکت هاي هواپيمايي براي سرمايه در گردش اين شرکت ها را به عهده دارند، افزود: سقف قيمت هاي مجاز براي بليت پروازها مشخص و به شرکت هاي هواپيمايي اعلام شده و هيچ شرکتي اجازه فروش بليت بيشتر از نرخ اعلام شده را ندارد. وزير راه و شهرسازي اين را هم گفته که بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر برخورد مناسب با شرکت هاي هواپيمايي که تأخير در پرواز داشته باشند صورت مي گيرد. به گزارش تسنيم، چندي پيش جدول دامنه نرخ بليت پروازهاي داخلي که از سوي سازمان هواپيمايي کشوري و انجمن شرکت هاي هواپيمايي منتشر که در آن کف و سقف قيمت ها اعلام شده است. در اين جدول نرخ بليت 16 ايرلاين هما، ماهان، پويا اير، وارش، آتا، آسمان، ايرتور، تابان، زاگرس،ساها، سپهران، قشم اير، کاسپين، کارون، کيش اير و معراج درج شده است. قاعدتا بايد بر اساس اين جدول و تاکيد وزير راه و شهرسازي بليت پروازهاي داخلي از سوي ايرلاين ها فروخته شود. اما اين گونه نيست؛ به عنوان مثال سقف قيمت بليت پرواز تهران-کيش هواپيمايي ايرتور مطابق جدول اشاره شده نبايد بيشتر از 950 هزار تومان باشد اين در حالي است که اين ايرلاين هم اکنون اين بليت را به قيمت يک ميليون و 60 هزار تومان به فروش مي رساند. در نمونه اي ديگر قيمت بليت درج شده مسير هوايي مشهد-کيش براي سپهران 890 هزار تومان است که هم اکنون بليت اين پرواز 910 هزار فروخته مي شود. همچنين قيمت بليت شرکت هواپيمايي کيش براي مسير تهران-کيش حداکثر بايد 400 هزار تومان باشد، اما هم اکنون اين ايرلاين بليت اين مسير پروازي را به قيمت 720 هزار تومان به فروش مي رساند. به گزارش تسنيم، سازمان هواپيمايي کشوري به عنوان متولي حملونقل هوايي مسافي بايستي نظارت کاملي بر عملکرد شرکتهاي هواپيمايي داشته باشد،اما به نظر ميرسد اين سازمان در انجام اين وظيفه قانوني خود ناتوان است. اين وضعيت به خصوص پس از آزادسازي نرخ بليت ها در آذرماه سال 94 حادتر شده است. پيش بيني نابساماني شديد قيمتي در ايام نوروز 98 با توجه به عملکرد متولي حملونقل هوايي کار چندان سختي نيست.