تدبیر دولت برای کاهش مصرف بنزین
ايسنا/ استفاده از در سبد مصرف، موضوعي تازه در دستگاههاي متولي نيست، اما تأکيد روي اين موضوع ميتواند سرفصلي تازه در ادبيات سودبري از حاملهاي جديد انرژي و حتي کاهش مصرف بنزين در کشور که مدتي است باعث دغدغه مسئولان شده باشد. متوليان طرح CNG همچنان قصد دارند که اين محصول مصرفي را جايگزين سوخت متعارف سنتي يعني بنزين کنند. مهمترين هدف مسئولان براي جايگزيني CNG با بنزين اين است که هم مردم را با منفعتي که شايد از آن غافل هستند پيوند دهند و هم کشور را از سوزاندن ثروت منابع فسيلي نجات دهند؛ يعني آمار سرسام آور مصرف بنزين را پايين آورند و زمينه را براي صادرات مهيا کنند، سبد هزينههاي انرژي خانوار را کاهش دهند و پرونده آلايندگي بنزين را براي هميشه ببندند. به تازگي خبري مبني بر افزايش ۱۰ درصدي قيمت سي ان جي براي سال ۱۳۹۸ در مصوبه جديد دولت منتشر شد که در عمل ميتواند به ضديت با فرهنگسازي مصرف CNG تعبير شود؛ زيرا قيمت بنزين همچنان در محدوده ليتري هزار تومان مانده و در اين شرايط، بالا بردن نرخ سوخت CNG در حالي که قيمت بنزين دست نخورده باقي مانده است، مصرف کنندگان را دچار ترديد دوباره خواهد کرد. اين نکتهاي است که وزير نفت هم بارها به آن اشاره کرده است. در اين وضعيت اگر قرار باشد فاصله قيمتي CNG زير سوال رود چارهاي باقي نخواهد ماند جز بالا بردن قيمت بنزين و تبعاتي که اين موضوع به همراه خواهد داشت. اما با اين حال به نظر ميرسد نبايد گذاشت به دليل تنها ۴۰ تومان گرانتر شدن هر يک مترمکعب سي ان جي گسترش مصرف اين سوخت از سوي مردم مورد تعلل قرار گيرد. بايد توجه داشت که کشور بابت هزينههاي آلايندگي بنزين در درازمدت هزينههاي بسيار بيشتري را متحمل ميشود. جا انداختن فرهنگ استفاده از CNG بايد همواره مورد توجه باشد زيرا هواي شهرها بسيار آلوده است. توليد بنزين هزينه بالايي دارد. جايگاههاي CNG نياز به بازسازي و نوسازي، افزايش و تجهيز دارند. مصرف بنزين به شکل غيرقابل کنترلي افزايش يافته و اين عطش سيري ناپذير به مصرف به يک معضل بزرگ تبديل شده است. هم اکنون مصرف CNG در محدوده ۲۱ ميليون متر مکعب در روز مانده و اين در حالي است که هدفگذاري رجوع به مصرف حداقل ۳۰ ميليون مترمکعبي در هالهاي از ابهام فرو ميرود که اين موضوع در نقطه مقابل آنچه دولت و وزارت نفت مد نظر قرار داده است قرار ميگيرد. بدون ترديد دستگاههاي تصميمگير بايد براي اين موضوع راهکاري داشته باشند. در عين حال تمايل وزارت نفت براي استقبال عمومي نسبت به استفاده از CNG در سبد مصرف قابل توجيه است. به نظر ميرسد از سويي مجلس و دولت بايد در اين زمينه هر چه زودتر وارد عمل شوند زيرا اين رويکرد در نهايت به حفظ هر چه بيشتر منافع ملي پيوند خواهد خورد و از ديگر سو مردم و صاحبان خودرو (به ويژه خودروهاي عمومي) نيز بايد به افزايش سهم سي ان جي در سبد سوخت خود اقدام کنند.