دلایل مشکلات بویینگ ۷۳۷ مکس اعلام شد
خبرآنلاين/ به تازگي گزارشهاي جديدي از سوي نيويورک تايمز و رويترز منتشر شده که نشان ميدهد علت سقوط دو فروند هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ مکس در چندماه گذشته، نخريدن آپشنهاي گرانقيمت توسط ايرلاينهاي مذکور بوده است. تقريباً يک ماه پيش بود که يک فروند هواپيماي مسافربري بوئينگ ۷۳۷ مکس فقط ۱۳ دقيقه بعد از بلند شدن از زمين که به سمت نايروبي پايتخت کنيا در حال پرواز بود سقوط کرد و تمامي ۱۵۷ سرنشين آن کشته شدند. با اين که در روزهاي اوليه بعد از سقوط هنوز علت حادثه و چند و چون آن مشخص نشده بود بسياري از ايرلاينها در سراسر جهان پرواز و فعاليت آن را متوقف اعلام کرده و بسياري از رسانهها نيز از نقص فني و مشکلي در نرم افزار موجود در بوئينگ ۷۳۷ سخن گفته و خبر دادند. اين دومين سقوطي بود که در چند ماه گذشته براي اين مدل خاص از هواپيماي بوئينگ رخ ميداد و بسياري از کارشناسان و متخصصان را بر اين فرضيه وا ميداشت تا شباهت ميان اين دو سقوط را کشف کرده و به برطرف کردن آن بپردازند. تقريباً در آبان ماه گذشته بود که يک فروند ديگر از هواپيماي مذکور فعال در ايرلاين ليوناير اندونزي نيز تنها چند دقيقه بعد از بلند شدن از باند فرودگاه جاکارتا در آبهاي سواحل شرقي اين کشور سقوط کرد و تمامي ۱۸۹ مسافر و سرنشين آن ناپديد و کشته شدند. اين امر سهام اين غول هواپيماسازي آمريکايي را به شدت ساقط کرده و نام و آوازه اين شرکت بزرگ هواپيماسازي را زير سوال برده است؛ به گونهاي که بسياري از ايرلاينها در سراسر جهان پرواز و فعاليت اين نوع خاص از هواپيما را به حالت تعليق درآورده و تا اطلاع ثانوي و حداقل تا زماني که علت حادثه هوايي و سکوت مرگبار بوئينگ ۷۳۷ مشخص و اعلام شود، پرواز آن را متوقف کردند. بررسيهاي متعددي از سوي نهادهاي مختلف، بوئينگ و سازمان هوانوردي فدرال آمريکا صورت گرفته است که نتايج آن نشان ميدهد علاوه بر شباهتهاي آشکاري که در سقوط اين دو فروند هواپيما وجود داشته است، علت جهتگيري غير قابل کنترل دماغه و نوک هواپيما به سمت پايين و شروع سقوط، عدم خريداري و نصب آپشن و قابليتهاي گران قيمتي بوده که توسط ايرلاين و شرکتهاي هواپيمايي مذکور انجام نشده است. پيشتر نتايج تحقيقات صورت گرفته نشان ميداد که سيستم نرم افزاري جديد با سنسورهاي پيشرفته در نوک دماغه جت بهکار برده شده، که در واقع علت اصلي سقوط آن شده است. اين بدان معناست که سنسورهاي موجود در دماغه هواپيما احتمالاً به دليل مشکلات نرمافزاري اطلاعات نادرستي به سيستم مرکزي هواپيما مخابره کرده و اين بدان معناست حتي در زماني که خلبان کنترل و هدايت هواپيما را بر روي اتو پايلوت (هدايت خودکار و اتوماتيک) ميگذارد، اين سنسورهاي موجود در سيستم جديد، سر هواپيما را به سمت پايين ميکشانند و اين امر موجب ميشود کنترل جت براي خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند. همين امر موجب شد که اندونزي سفارش اين نوع از هواپيما از شرکت بوئينگ را لغو کند و از مسئولان و مديران آن درخواست بررسي دقيق و تحقيقات ويژه کند تا اين غول هواپيماسازي از تکرار چنين حوادث ناگواري جلوگيري به عمل بياورد. اما حالا گزارشهاي جديدي از سوي رسانههاي مختلف نظير نيويورک تايمز و رويترز منتشر شده که دليل آن را دو آپشن و قابليت امنيتي مهم دانسته و اعلام کردهاند که بسياري از ايرلاينها و شرکتهاي هواپيمايي اعم از ليوناير اندونزي و اتيوپيا ايرلاينز به علت قيمت بالا آن را خريداري و نصب نکردهاند. گفته ميشود آپشن هاي مذکور که به نظر ميرسد بوئينگ آنها را با قيمت بالايي به صورت جداگانه فروخته و در اختيار ايرلاينهاي مختلف گذاشته، به خلبانان در شرايط اضطراري کمک ميکند که در صورت مشاهده چراغ ناهمخواني و تشخيص عدم هماهنگي ميان اطلاعات دريافتي از سنسورهاي مختلف، کنترل بيشتر و به موقع تري براي هدايت هواپيما به سمت روبرو و مستقيم و جلوگيري از شيرجه مرگبار و سقوط داشته باشند. علت سقوط دو فروند هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ مکس در مدت اخير، خطاي يکي از حسگرهاي موجود در دماغه جت بوده که با اعلام وضعيت واماندگي هواپيما، باعث شده سيستم ضد واماندگي فعال شود و با پايين آوردن نوک هواپيما موجب سقوط و کشته شدن خيل عظيمي از سرنشينان شد. حالا به نظر ميرسد در صورت تأييد صحت اين گزارشها و نتايج، بوئينگ مجبور خواهد شد قابليت و آپشن هاي مذکور را به صورت رايگان و پيش فرض بر روي تمامي هواپيماهاي خريداري شده و در حال توليد خود نصب و تعبيه کند تا بدين ترتيب از تکرار اين سوانح دلخراش هوايي جلوگيري کند.