اول سفره مردم را تامین کنید بعد فکر صادرات باشید
ايسنا/ افزايش قيمت انواع صيفيجات در عين فراواني نسبي آن نشان ميدهد گراني اين محصولات همانگونه که برخي فعالان بازار و عرضه کنندگان ميگويند "عاملي مانند افزايش صادرات دارد، در صورتيکه ابتدا بايد نياز بازار داخلي تامين و سپس مازاد مصرف صادر شود که متوليان امر بايد دراين زمينه اقدام کنند" اما مسئولان وزارت کشاورزي در اين زمينه پاسخگو نيستند. بر اساس آخرين آمارها از بازار انواع صيفيجات در مراکز عمده فروشي و خرده فروشي، قيمت اين محصولات همگي رو به افزايش بوده و گراني آنها قابل توجه است که عامل اصلي آن به گفته مسئولان اتحاديههاي مرتبط و به گواه آمارهاي موجود افزايش صادرات در سال گذشته بوده است. بر اساس آخرين کشف قيمت صورت گرفته در بازار عمده فروشي هر کيلوگرم پياز هزار تومان سيبزميني ۳,۵۰۰ تومان گوجه فرنگي ۳۵۰۰ تومان، کاهو ۴۵۰۰ تومان، هويج ۲,۵۰۰ تومان و چغندر ۵,۰۰۰ تومان قيمت دارد که با در نظر گرفتن سود منطقي و قانوني ۳۵ درصدي مردم بايد با نرخهاي بالاتر و عجيب و غريب تري اين محصولات را خريداري کنند. رؤساي اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي و اتحاديه بارفروشان معتقدند که عامل اصلي گراني اين محصولات را در بازار افزايش صادرات آنها ناشي از نوسانات نرخ ارز ميدانند که با نگاهي به آخرين آمارهاي منتشر شده از سوي وزارت جهاد کشاورزي نيز به اين نتايج مي رسيم، چرا که بر اساس اين آمارها، ميزان صادرات انواع محصولات مذکور مانند پياز و موسير ۱۶۷ درصد گوجهفرنگي پنج درصد و ساير سبزيجات ۴۰ درصد افزايش نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته داشته است. حسن صابري هرندي - رئيس اتحاديه بارفروشان - در اينباره اظهار کرد که افزايش صادرات محصولات کشاورزي ناشي از نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قيمت آن در سال گذشته يکي از عوامل اصلي افزايش قيمت ميوه در بازار بوده است که در کنار کاهش توليد اين محصولات به دليل بالا رفتن هزينههاي توليد از سوي بهرهبرداران رقم خورد، در بازار خودنمايي کرد و باعث افزايش قيمت آنها شد. وي افزود: حق مردم است که در وهله نخست دسترسي مناسب و با قيمت منطقي به انواع ميوه و محصولات کشاورزي داشته باشند و پس از آن که براي بازار داخلي اين محصولات تأمين شد بايد به فکر صادرات آنها باشيم. صابري هرندي اظهار کرد: از يک سو کشاورزان به دليل بالا رفتن هزينههاي توليد در سال گذشته، کمتر نسبت به کاشت و توليد سبزي و صيفي اقدام کردند و از سوي ديگر نيز نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن آن سبب شد صادرات اين محصولات با افزايش چشمگير مواجه شود و همين عامل سبب کاهش عرضه محصول و افزايش قيمت آن در بازار داخلي شد. رئيس اتحاديه بارفروشان ادامه داد: هنگامي که صادرات يک محصول افزايش پيدا کند بازار داخلي شاهد کم شدن اين محصول خواهد بود و نهايتاً باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، افزايش غيرمنطقي قيمت و نهايتاً گراني آن ميشود. اسدالله کارگر - رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي - نيز در اين باره به ايسنا، گفت که محصولات سبزي و صيفي در بازار از فراواني نسبي برخوردار بوده و کمبودي در اين زمينه نداريم. اما به دليل موضوعات مربوط به تورم، صيفيجات هم افزايش قيمت داشت. وي افزود: بارندگي و سيل اخير در اين موضوع کمي تأثيرگذار بوده اما دليل اصلي کاهش عرضه و افزايش قيمت پياز در بازار داخلي صادرات است که بايد جلوي آن را بگيرند. رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي ادامه داد: جلوگيري از صادرات مربوط به ما نميشود و ما تنظيم بازار سطح شهر را بر عهده داريم که وقتي مصرفکننده ناراضي باشد، ميگوئيم شرايط از مبدأ اينطور است و تقصير فروشنده نيست. کارگر با بيان اينکه در شهرهاي ديگر هم وضعيت همينطور است، گفت: در همه زمينهها حتي چغندر و کاهو هم افزايش قيمت داشتيم. براي مثال چغندر که مصرف همگاني هم ندارد در سطح شهر با قيمت ۷,۰۰۰ تومان هم به فروش ميرسد. اما ما فقط نظارهگر و توزيعکننده هستيم. ميوه و صيفي از ميدان مرکزي خريد ميشود و ما پس از آن مسئوليت داريم اگر اعضايي از قيمت تخطي کنند، آن را بررسي کنيم. اما به موضوع صادرات و واردات وارد نميشويم، چون در حيطه کاري ما نيست. حال با اين وضعيت وزارت جهاد کشاورزي به عنوان متولي اصلي توليد، تأمين و تنظيم بازار انواع محصولات کشاورزي بايد پاسخگو باشد که چرا مردم نميتوانند و انواع ميوه براي سفرههاي نوروزي خود را با قيمت مناسب تأمين کنند اين در حالي است که مسئولان اين وزارتخانه با وجود پيگيريهاي خبرنگار ايسنا پاسخگوي اين ابهامات نيستند.