اقتصاد نيوز/ معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از عملياتي شدن احراز هويت با سامانه شاهکار در نظام بانکي و پرداخت با توافق بانک مرکزي و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در آيندهاي نزديک خبر داد.
حسين فلاح جوشقاني در گفتگو با ايبِنا در خصوص وضعيت بهرهبرداري از سامانه شاهکار در نظام بانکي و پرداخت،گفت: در چند ماه اخير نشستهايي از سوي بانک مرکزي و شبکه بانکي با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي برگزار شد تا شبکه بانکي و پرداخت بتواند از زيرساخت سامانه شاهکار به منظور احراز هويت مشتريان با ويژگيهاي خاص و قيمت معقول استفاده کند؛ در همين راستا بايد توافقي ميان بانک مرکزي و سازمان تنظيم مقررات منعقد ميشد که در نهايت با پيگيريهاي انجام شده، توافقات انجام شده است.
استفاده از سامانه شاهکار در نظام بانکي و پرداخت عملياتي ميشود
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: با توجه به توافق انجام شده به زودي استفاده از سامانه شاهکار در نظام بانکي و پرداخت عملياتي ميشود؛ با اين توافق، نظام بانکي و پرداخت کشور ميتواند از دادههاي سامانه شاهکار براي مسئله احراز هويت استفاده کند و عمليات مطابقت کد ملي با شماره تلفن انجام شود که ميتواند احراز هويت را با سرعتي بالا و با دقت به منظور جلوگيري از فعاليت کلاهبرداران انجام دهد.
هزينه استعلام در سامانه شاهکار براي احراز هويت در شبکه بانکي ۳۸۰ تومان نيست
رييس سازمان تنظيم مقررات درباره قيمت اعلام شده براي استفاده از سامانه شاهکار در نظام پرداخت و بانکي تاکيد کرد: قيمت ۳۸۰ توماني براي هر استعلام به منظور احراز هويت مشتري در هنگام تراکنش يا استفاده از خدمات بانکي و پرداخت به هيچ عنوان صحيح نيست و اين عدد به مراتب پايينتر است و هزينه خاصي را براي بانکها و مشتريان شرکتهاي پرداخت به دنبال ندارد.
آمادگي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي پيگيري ماسک پيام کوتاه بانکها با درخواست بانک مرکزي
فلاح جوشقاني با بيان اين که موضوع ماسک پيام کوتاه بانکها صرفا به اپراتورهاي تلفن همراه ارتباط دارد، خاطر نشان کرد: سازمان تنظيم مقررات در حوزه ماسک پيام کوتاه يا ارسال پيامک با نام تجاري دخالت خاصي ندارد و موضوع هزينه اعلامي به اپراتورهاي تلفن همراه ارتباط دارد؛ هم اکنون بسياري از بانکها از ماسک پيام کوتاه استفاده نميکنند که البته فعال سازي آن ميتواند باعث ايجاد اعتماد و شناسايي پيامکهاي اصلي از غير اصلي بانکي توسط مشتريان شود، بر همين اساس اين مسئله بايد با جديت پيگيري شود و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي وزارت ارتباطات آمادگي دارد تا با درخواست بانک مرکزي نسبت به تعامل و تسهيل فضاي ارائه پيامک با نام تجاري به شبکه بانکي اقدام کند؛ اين در حالي است که تا به امروز درخواستي از سوي بانک مرکزي در خصوص ماسک پيام کوتاه براي بانکها نداشتهايم.
بازار