logo

شمارش معکوس برای آغاز قطعه یک آزادراه تهران-شمال

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شمارش معکوس برای آغاز قطعه یک آزادراه تهران-شمال
ايسنا/ پيشرفت فيزيکي قطعه يک آزادراه تهران-شمال به ۹۵ درصد رسيده است، با اين حال درصورتي که ۲.۵ درصد ديگر به پيشرفت فيزيکي آن اضافه شود، طبق وعده مسئولان شاهد افتتاح اين قطعه در تابستان سال جاري خواهيم بود. بهمن ماه سال گذشته بود که محمد اسلامي-وزير راه و شهرسازي- اعلام کرد قطعه يک آزادراه تهران-شمال در تابستان سال ۱۳۹۸ به مرحله بهره برداري مي‌رسد و شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل نيز در مورد قطعه يک اين آزادراه اعلام کرد که پروژه مذکور با پيشرفت فيزيکي ۹۴ درصدي همراه بوده و فقط بخش کمي از عمليات اجرايي آن باقي مانده است، با اين وجود مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور به تازگي اعلام کرد که پيشرفت فيزيکي اين پروژه در چهار سال اخير به ۹۵ درصد رسيده است و پس از آنکه چيني‌ها از اين پروژه بيرون رفتند، منطقه يک توسط متخصصان داخلي به سرعت ساخته و تکميل شد. آخرين وضعيت قطعه يک و رقم عوارض به گفته خادمي-معاون وزير راه و شهرسازي- اغلب بخش‌هاي منطقه يک به پايان رسيده است و فقط اجراي طرح منظر راه و قالب بندي و وردي و خروجي براي ارتقاي ايمني که بعداً به پروژه اضافه شد باقيمانده است و کارهاي فيزيکي و سازه‌اي منطقه يک از پيشرفت ۹۹ درصدي برخوردار است و پروژه مذکور در زمان برخورداري از پيشرفت فيزيکي ۹۷.۵ درصد نيز قابليت افتتاح و بهره برداري را دارد. وي در مورد رقم عوارضي در منطقه يک آزادراه تهران-شمال نيز اعلام کرد که با توجه به ابعاد اين پروژه، برآوردي که بخش خصوصي درباره رقم صد هزار تومان در عوارضي اين آزادراه دارد با هزينه‌هاي سنگين سرمايه‌گذاري منطقي است اما با توجه به آنچه بايد رقمي باشد که مردم بتوانند استفاده کنند، پيش‌بيني مي‌شود که رقم عوارضي آزادراه فعلاً حدود ۳۰ هزار تومان باشد هرچند که اين موضوع بايد توسط کميته مربوطه بررسي و تعيين شود. اختصاص ۶۰۰ ميليارد تومان به قطعه يک آزادراه تهران-شمال در سال جاري محمد باقر نوبخت-رئيس سازمان برنامه بودجه- نيز به تازگي اعلام کرده است پس از توافق بين وزارت راه، سازمان برنامه و بودجه و شرکت ساخت مقرر شد ۶۰۰ ميليارد تومان در سال جاري به منطقه يک آزادراه تهران-شمال اختصاص يابد که در ماه‌هاي آينده محقق و با تکميل منطقه يک، ۶۰ کيلومتر مسير نسبت به جاده موجود کمتر مي‌شود و پس از تکميل مسير آزادراه فاصله تا چالوس به يک ساعت و ۴۰ دقيقه کاهش مي‌يابد. ويژگي‌هاي آزادراه تهران-شمال طول منطقه يک آزادراه تهران-شمال ۳۲ کيلومتر است و از پروژه‌هاي بزرگ عمراني در کشور به شمار مي‌آيد و تمامي فناوري‌هاي روز جهان در اين پروژه استفاده شده است، پروژه‌اي که عمليات اجرايي آن به صورت مشترک بين وزارت راه و شهرسازي، بنياد مستضعفان و همچنين پيمانکاران داخلي به صورت هماهنگ و يکپارچه اجرا مي‌شود. بهره‌برداري از منطقه يک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کيلومتر باعث کاهش ۶۰ کيلومتري مسير و ۲۰ دقيقه‌اي زمان تا سه‌راهي شهرستانک خواهد شد و بهره برداري آن از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. آزادراه تهران - شمال، پروژه بزرگ راه‌سازي در کشور است که در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کيلومتري شهر تهران را به شهرهاي غربي استان مازندران متصل مي‌کند. مسير آزادراه از تقاطع غير همسطح با بزرگراه شهيد همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشيه روستاي سولقان به تدريج از منطقه کوهستاني توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر اين رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌هاي شمالي آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار مي‌گيرد. از آن پس مسير به موازات جاده قديم کرج-چالوس امتداد مي‌يابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه يافته و درنهايت با يک تقاطع غير همسطح به کمربندي چالوس-تنکابن متصل مي‌شود. قطعه چهارم اين آزادراه حدفاصل سه‌راهي دشت نظير مرزن‌آباد-چالوس به طول حدود ۲۰ کيلومتر است که داراي دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌هاي فراز، يک خط کندرو به مسير اضافه مي‌شود، در حالي که اجراي اين قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداري رسيد. با اتمام پروژه آزادراه تهران-شمال شاهد کوتاه شدن ۶۴ کيلومتري مسير، کاهش ۳ ساعته مدت زمان سفر و صرفه‌جويي ۶۰۰ ميليارد توماني سالانه مصرف سوخت در قياس با راه تهران-کرج-چالوس خواهيم بود. طول مسير آزادراه تهران-شمال ۱۲۱ کيلومتر خواهد بود و در حالي که طول مسير راه تهران-کرج-چالوس ۱۸۵ کيلومتر است، با پايان اين پروژه شاهد کوتاه شدن ۶۴ کيلومتري مسير مربوطه خواهيم بود که در نهايت موجب خواهد شد به ميزان سالانه ۶۰۰ ميليارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جويي شود. سرعت طرح آزادراه تهران-شمال ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت است، در حالي که سرعت طرح راه تهران-کرج-چالوس ۵۰ کيلومتر بر ساعت است. علاوه بر اين زمان سفر در آزادراه تهران-شمال يک ساعت و ۳۰ دقيقه پيش‌بيني شده است، در حالي که زمان سفر در راه تهران-کرج چالوس معادل چهار ساعت و سي دقيقه است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر