درخواست دوباره خودروسازان برای گرانی
روزنامه شهروند/ اسفند سال گذشته وزارت صنعت اعلام کرد قيمت خودروهاي داخلي متعادل ميشود و خودروسازان ميزان عرضهشان را به بازار بالا ميبرند. حالا که حدود ٤ ماه از اين وعده سپري ميشود، خبرها حاکي از آن است که خودروسازان دوباره درخواست افزايش قيمت را دادهاند. خودروسازان دوباره درخواست گراني دادند! اين خبر را فياض، مشاور وزير صنعت اعلام ميکند و البته اصرار هم دارد به جاي «افزايش قيمت» از واژه «اصلاح قيمت» استفاده کند. او البته توضيح ميدهد که درخواست خودروسازان براي اصلاح قيمت در حال بررسي است. به گزارش تجارتنيوز، هر چند که فياض از اعلام جزييات بيشتر درباره زمان افزايش قيمتها خودداري ميکند اما تاکيد ميکند که «قيمت خدمات زيربنايي، آب، برق، گاز و دستمزدها ابتداي هر سال بيشتر ميشود و با توجه به اين افزايش قيمتها، جادهمخصوصنشينها هم همانند هر واحد توليدي ديگري خواهان اصلاح قيمتها و در نظر گرفتن سود منطقي براي محصول توليديشان هستند». اما اين مقام مسئول در وزارت صنعت در حالي تلويحا خواسته جاده مخصوصنشينها را بهحق ميداند که تقي کبيري، عضو هياترئيسه کميسيون اقتصادي مجلس معتقد است که افزايش ۲۰۰ تا ۳۰۰درصدي قيمت خودرو منطقي نيست و اگر مديريت مناسبي در خودروسازي داشتيم، چنين افزايش قيمتهايي اتفاق نميافتاد. پيش از اين همچنين سازمان تعزيرات از تشکيل پرونده براي برخي شرکتهاي خودروسازي نيز خبر داده بود. درخواست دوباره براي افزايش قيمت اسفند پارسال بود که وزارت صنعت اعلام کرد قيمت خودروهاي داخلي متعادل ميشود و خودروسازان ميزان عرضهشان را به بازار بالا ميبرند. حالا که حدود ۴ ماه از اين وعده سپري ميشود، نهتنها قيمتها هنوز عجيبوغريب هستند که باز خبرها حاکي از آن است که خودروسازان دوباره درخواست افزايش قيمت را دادهاند. جالب است که در اين ميان رضا رحماني، وزير صنعت هم گفته است برخي نوسانات قيمت خودرو مقطعي بوده است و مردم نبايد تحت تاثير فضاي رواني قرار گيرند؛ چرا که هر ميزان مصرفکنندهها تقاضا داشته باشند، در کشور قابل تامين است؛ بهويژه در ماههاي آينده که شايد توليد بيش از رقم کنوني افزايش يابد و با اين افزايش توليد قيمتها متعادلتر ميشود. فقط ٧٠ هزار خودروي خارجي وارد شد اما در حالي بسياري از کارشناسان کاهش عرضه را يکي از دلايل اصلي افزايش قيمت خودرو ميدانند که ممنوعيت واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد. مشاور وزير صنعت که ديروز به مناسبت روز ملي صنعت و معدن به جمع خبرنگاران آمده بود، با اشاره به سهم ناچيز خودروهاي خارجي در بازار ايران گفت: «بر اساس آنچه اعلام شده توليد خودرو در سال ٩٧ چيزي حدود يکميليون و ٣٠٠ هزار دستگاه است در حالي که ميزان واردات خودرو چيزي حدود ٧٠هزار دستگاه است.» او همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا واردات خودرو امسال هم ممنوع خواهد بود، گفت: «هر تصميمي در رابطه با واردات خودرو به کشور توسط قانون تعيين ميشود». به گفته او، اگر آزادشدن واردات خودرو به تصويب مجلس برسد و شوراي نگهبان هم آن را تاييد کند، ثبت سفارش خودرو از سر گرفته ميشود. ٨٠ درصد قالبهاي پژو ٣٠١ داخليسازي شد از آن سمت وزارت صنعت اعلام کرده است که ٣ خودروي جديد به بازار عرضه ميشود. هر چند که جزييات توليد دو خودروي ديگر معلوم نيست و مديران وزارت صنعت از جزييات آن ابراز بياطلاعي ميکنند اما پژو ٣٠١ در ايران توليد ميشود. مشاور وزير صنعت ميگويد: «٨٠درصد قالبهاي ساخت پژو ٣٠١ در داخل کشور تهيه شده است.» اين خبر در حالي اعلام شده است که بسياري گمان ميکردند با خروج پژو از ايران، پرونده توليد محصولات اين غول فرانسوي در جاده مخصوص بسته ميشود؛ اما فياض ميگويد که اصل پروژه را بعد از خروج پژو از ايران متوقف نکرديم و پيشبيني ميشود که امسال نمونههاي آن را به صورت کامل توليد و در سال ٩٩ توليد انبوه آن را آغاز کنيم. مديرعامل ساپکو هم پيشتر اعلام کرده بود که قراردادهاي دوجانبه بين ساپکو و سازندهها براي توليد ۱۵۰هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طي سه سال منعقد شده است. حداقل قيمت پژو ٣٠١، ٢٠٠ ميليون تومان هر چند که توليد اين خودرو خبر خوشايندي براي بازار خودروي ايران است، اما چند درصد از مردم کشور قادر به خريد اين محصول خواهند بود؟ آنگونه که آمارها نشان ميدهد، بيش از ٨٠ درصد خريد و فروشهاي انجامشده طي سال ٩٧ در بازار مربوط به خودروهاي کمتر از ۵٠ ميليون تومان بوده است و به دليل کاهش قدرت خريد، بسياري از ايرانيها قادر به خريد خودروهاي گرانقيمت نيستند. محصولي که قرار بود جايگزين پژو ۴٠۵ در بازار ايران شود، به گفته مسئولان ايرانخودرو قيمتي بالاتر از دنا پلاس خواهد داشت. البته به گفته کارشناسان صنعت خودرو با در نظر گرفتن شرايط امروز، حداقل ٢٠٠ ميليون تومان قيمت خواهد داشت، البته به طور قطع هزينه توليد در سال آينده بهمراتب بالاتر خواهد رفت.