هزینه اسباب کشی در تابستان 98
فرارو/ بايد توجه داشته باشيد که هزينههاي اجاره وسيله حمل و بار در شرکتها اسم و رسمدار خيلي بيشتر است. مثلا يکي از اين شرکتها تنها ۱۹۰ هزار تومان براي اجاره سه ساعته نيسان در نظر ميگيرند و به ازاي هر ساعت اضافه ۶۰ هزار تومان به هزينه اضافه ميشود. کارشناس شرکت خودش معترف است که با نيسان نميتوان اسباب و اثاثيه يک خانه کوچک را جابهجا کرد و اين گزينه بهدرد کساني ميخورد که وسايل خانهشان خيلي کم است. گزينه ديگر ميني خاور است که هزينه اجاره سه ساعته ان 310هزار تومان است. کارشناس شرکت توصيه ميکند ۲۰ هزار تومان بيشتر خرج کنيم تا بهجاي مينيخاور، برايمان خاور بفرستند. هزينه اجاره خاور در روزهاي هفته ۳۳۰ هزار تومان و پنجشنبه و جمعه ۳۵۰ هزار تومان است. همچنين به ازاي هر يک ساعت اضافه بايد ۷۰ هزار تومان بيشتر پول بدهيم. با اين حساب بايد رقمي حدود ۴۲۰ هزار تومان براي اجاره وسيله حمل بار پول خرج کنيم. گذاريد همين اول با هم صادقانه صحبت کنيم؛ اسبابکشي و رفتن از خانهاي به خانه ديگر ممکن است حداقل يکي، دو ميليون تومان خرج روي دست مستاجران بگذارد. تازه اين تنها هزينههاي مادي جابهجا شدن است چون خستگي و زحمات اسبابکشي تا مدتها در تنتان باقي ميماند. اما اگر تلاشهايتان براي راضي کردن صاحبخانه جواب نداد، بايد توجه داشته باشيد که سه دسته هزينه جداگانه براي جابهجايي وجود دارد. اول بايد فکري به حال وسيله حمل بار کنيد که حدود ۴۲۰ هزار تومان برايتان خرج دارد. البته خاور، کاميونت و نيسان و ... هرکدام نرخ جداگانهاي دارند. يک هزينه ۷۷۰ هزار توماني بايد براي دستمزد کارگرهاي حمل بار در نظر بگيريد و يک هزينه ۷۰۰ هزار توماني براي خريد محافظ و دستمزد کارگر بستهبند کنار بگذاريد. در اين گزارش همه هزينههايي که بايد براي جابهجايي اسباب و اثاثيه منزل کنار بگذاريد را آوردهايم. تلاشتان را بکنيد تا کل کار سه ساعته تمام شود، در غير اين صورت به ازاي هر يک ساعت اضافه کار مبلغ قابل توجهي به هزينههاي جابهجايي اضافه ميشود. هزينههاي وسيله باربري؛ ۴۲۰ هزار تومان شرکتهاي حمل و نقل براي وسيله اسبابکشي عموما سه گزينه پيش روي شما ميگذارند. ميتوانيم از بين وانت نيسان، مينيکاميون و کاميون خاور يکي را براي حمل اسباب و اثاثيه منزل استفاده کنيم. توجه داشته باشيد که نيسان ميتواند دو تن بار را حمل کند. عموما شرکتهاي حمل و نقل يک خاور مسقف براي جابهجايي اسباب و اثاثيه منزل در نظر ميگيرند که ميتواند بين سه تا شش تن بار را جابهجا کند.يکي از شرکتهاي کوچک حمل و نقل بار منزل، براي اجاره خاور ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته است. البته اين مبلغ براي سه ساعت کار است و به ازاي هر ساعت اضافه، يک سوم به اين رقم اضافه ميشود و بايد ۷۵ هزار تومان بيشتر به شرکت حمل بار پول بدهيم. از آنجا که بعيد است کار اسبابکشي در سه ساعت تمام شود، بايد دست کم يک ساعت اضافهکار را از قبل در نظر داشته باشيم. بايد توجه داشته باشيد که هزينههاي اجاره وسيله حمل و بار در شرکتها اسم و رسمدار خيلي بيشتر است. مثلا يکي از اين شرکتها تنها ۱۹۰ هزار تومان براي اجاره سه ساعته نيسان در نظر ميگيرند و به ازاي هر ساعت اضافه ۶۰ هزار تومان به هزينه اضافه ميشود. کارشناس شرکت خودش معترف است که با نيسان نميتوان اسباب و اثاثيه يک خانه کوچک را جابهجا کرد و اين گزينه بهدرد کساني ميخورد که وسايل خانهشان خيلي کم است. گزينه ديگر ميني خاور است که هزينه اجاره سه ساعته ان 310هزار تومان است. کارشناس شرکت توصيه ميکند ۲۰ هزار تومان بيشتر خرج کنيم تا بهجاي مينيخاور، برايمان خاور بفرستند. هزينه اجاره خاور در روزهاي هفته ۳۳۰ هزار تومان و پنجشنبه و جمعه ۳۵۰ هزار تومان است. همچنين به ازاي هر يک ساعت اضافه بايد ۷۰ هزار تومان بيشتر پول بدهيم. با اين حساب بايد رقمي حدود ۴۲۰ هزار تومان براي اجاره وسيله حمل بار پول خرج کنيم. هزينههاي حمل وسايل؛ حدود ۷۷۰ هزار تومان شرکتهاي حمل باري که با آنها تماس گرفتيم، عموما چهار کارگر براي انجام اسبابکشي براي شما ميفرستند. اين شرکتها براي سه ساعت اول يک نرخ تعيين ميکنند و هر ساعتي که کار اسبابکشي شما طول بکشد، به هزينه کارگر اضافه ميشود. تعرفههاي هر شرکت مختلف است. اول ميخواستيم بر اساس مصوبه اتحاديه حمل و نقل بار شهري محاسباتمان را انجام دهيم، اما بعد از تماس با شرکتهاي حمل بار متوجه شديم که تقريبا هيچکدامشان براي قيمتگذاري کاري به کار تعرفههاي مصوب اتحاديه ندارند. براي مثال يکي از شرکتها اسم و رسمدار حمل بار براي انجام اسبابکشي چهار کارگر براي شما ميفرستد که يک نفر آنها راننده است. اين شرکت براي هر کارگر ۶۷ هزار تومان هزينه تعيين کرده و آنها را به مدت سه ساعت در اختيار شما ميگذارد. اگر کار اسباب کشي طول بکشد، به ازاي هر ساعت بايد نفر ۳۰ هزار تومان به کارگرها دستمزد بدهيد. اين يعني هزينه اوليه کارگرها جمعا ۲۶۸ هزار تومان است و هر ساعت که به فرآيند اسباب کشي اضافه شود، بايد ۱۲۰ هزار تومان ديگر پرداخت کنيد. اين تازه اول ماجراست! خدا نکند چشم کارگرها به بوفه و يخچال سايد باي سايد بيافتد. در اين حالت بايد براي جا به جايي اين وسايل حجيم و سنگين، هزينه اضافه پرداخت کنيد. براي مثال جابهجايي يخچال سايدبايسايد براي هر طبقه ۱۵ هزار تومان به هزينههايتان اضافه ميکند. اگر ميز ناهار خوري داشته باشيد، قيمتگذاري براي جابهجايي آن هزار و يک تبصره دارد. ميز ناهارخوري شش نفره، اگر رويه آن شيشهاي باشد و ضخامت شيشه از يک حدي بيشتر باشد، جابهجايي ميز هم مشمول هزينه اضافه ميشود. اين شرکت براي جابهجايي شيشه ميز ناهارخوري شش نفره با ضخامت يک سانتيمتر، به ازاي هر طبقه جابهجايي ۱۰ هزار تومان هزينه دريافت ميکند. هزينههاي جابهجايي گاوصندوق کاملا به وزن آن مربوط است و پشت تلفن به شما قيمت نميگويند. آنها اول تا خانه شما ميآيند و بعد از بررسيهايشان جابهجايي گاوصندوق را قيمتگذاري ميکنند. با اين حال کارشناس تلفني ميگويد بعيد است هزينه جابهجايي گاوصندوق براي هر طبقه کمتر از ۳۰ هزار تومان باشد. اگر بخواهيم هزينههاي کارگر براي اسبابکشي از طبقه چهارم به طبقه دوم را حساب کنيم، بايد تعداد طبقات جابهجايي را شش طبقه در نظر بگيريم. در اين صورت هزينه جابهجاي يخچال فريزر سايد باي سايد ميشود ۹۰ هزار تومان. يک نکته مهم درباره يخچالهاي سايدبايسايد وجود دارد. جابهجايي اين يخچال فريزرها به صورت کامل اصلا عملي نيست و حتي اگر کارگر زور بلند کردن آن را داشته باشد، ممکن است يخچال در مسير و راهرو به ديوار ساييده شود. براي همين حتما بايد يخچال فريزر سايد باي سايد را در مبدا باز کنيم و در مقصد دوباره آن را سر هم کنيم. شرکت حمل بار ميگويد رانندهاش همهفن حريف است و ميتواند يخچال را باز و بسته کند، اما براي باز کردن آن ۲۵ هزار تومان و براي بستن آن ۲۵ هزار تومان ديگر و جمعا ۵۰ هزار تومان دستمزد ميگيرد. خرجها به همينجا ختم نميشود. همچنين براي جابه جايي شيشه ميز ناهار خوري بايد 60هزار تومان و براي جا به جايي گاو صندوق کوچک بايد ۱۸۰ هزار تومان هزينه کنيم. با احتساب ۲۶۸ هزار توماني که اول کار براي استخدام کارگرها پرداخت کرديم، هزينه جابهجايي اسباب و اثاثيه منزل تقريبا ۶۵۰ هزار تومان برايمان خرج دارد و اگر نتوانيم کل کار را در مدت سه ساعت انجام دهيم، به ازاي هر يک ساعت اضافهکار بايد ۱۲۰ هزار تومان به هزينهها اضافه کنيم. ما که بعيد ميدانيم کار اسبابکشي در سه ساعت تمام شود، براي همين بهتر است حداقل يک ساعت اضافهکار را در محاسباتمان در نظر بگيريم. اين نرخها همه قيمتهايي بود که توسط يک شرکت اسم و رسمدار در حوزه حمل بار اعلام شد. اگر سراغ شرکتهاي معمولي و گمنام برويم، شايد اطمينان کار پايين بيايد، اما دست کم هزينههايمان کمتر ميشود. اين شرکتها براي انجام کار اسبابکشي چهار کارگر ميفرستند که دستمزد هر کدام از آنها براي سه ساعت اول ۵۰ هزار تومان است و به ازاي هر يک ساعت اضافه، ۱۶ هزار تومان به دستمزدشان اضافه ميشود. با اين حساب جمع دستمزد کارگرها تقريبا ۲۰۰ هزار تومان آب ميخورد و هر يک ساعت بيشتر، ۶۴ هزار تومان برايمان خرج دارد. اين شرکت هزينه حمل وسايل خاص و سنگين را به ازاي هر طبقه ۱۰ هزار تومان در نظر ميگيرد. بوفه بزرگ، ميز ناهارخوري شش نفره، يخچال سايدبايسايد، تردميل و از اين قبيل وسايل خانه، همگي مشمول ۱۰ هزار تومان به ازاي هر طبقه هزينه اضافه هستند. البته اين شرکتها بعضا براي باز و بسته کردن يخچال سايدبايسايد هزينه اضافه دريافت نميکنند. با اين حساب اگر بخواهيم از طبقه چهارم آپارتمان به طبقه دوم يک آپارتمان ديگر جابهجا شويم، بايد علاوه بر ۲۰۰ هزار تومان هزينه اوليه دستمزد کارگرها، ۱۲۰ هزار تومان ديگر براي وسايل سنگين مثل ميز ناهارخوري هزينه بپردازيم. همچنين به ازاي هر ساعت اضافه کار، ۶۴ هزار تومان به هزينهها اضافه ميشود. هزينههاي بستهبندي؛ حدود ۷۰۰ هزار تومان بستهبندي اسباب و اثاثيه خودش يک پروژه سنگين به حساب ميآيد. آنها که رابطه خوبي با اقوام و آشنايانشان دارند و ميتوانند روي کمک آنها براي بستهبندي اسباب و اثاث منزل حساب باز کنند، چند قدم جلوتر از بقيه حرکت ميکنند و کلي خوشبهحالشان است. در غير اين صورت بعيد است بتوانند تنهايي کل لوازم خانه را بستهبندي کنند. به علاوه اينکه اگر بستهبنديشان بدون دقت و با بيحوصلگي انجام شود، موقع اسبابکشي چوبش را ميخورند. چون معلوم نيست در طول فرآيند اسبابکشي چه بلاهايي به سر اسباب و اثاث منزل بيايد. شرکتهاي حمل و نقل بار و اثاثيه منزل، عموما خدمات بستهبندي هم به مشتريانشان ارائه ميکنند. يکي از شرکتهاي اسم و رسمدار در حوزه حمل بار قيمتهاي عجيبي براي بستهبندي اثاث منزل اعلام ميکند. آنها به ازاي دريافت ۱۰۰ هزار تومان، يک کارگر بستهبند براي شما ميفرستند که بايد در مدت سه ساعت کل لوازم خانه را بستهبندي کند. اگر نتوانيد در سه ساعت کل کار را انجام دهيد، بايد به ازاي هر ساعت اضافه، ۳۰ هزار تومان به شرکت حمل بار پرداخت کنيد. هزينههاي بستهبندي صرفا به دستمزد کارگر بستهبند خلاصه نميشود و بايد مبلغ زيادي را براي خريد کارتن و محافظ کنار بگذاريد. البته شرکت حمل بار يک پکيج براي بستهبندي ارائه کرده که ۹۰ متر مشماي ضربهگير دارد و ۵۰۰ متر سلفون با دو حلقه چسب. هزينه اين پکيج واقعا بالاست و شرکت براي آن ۶۰۰ هزار تومان از شما پول ميگيرد! تنها نکته سودمند، آن است که اگر مشماي ضربهگير اضافه بيايد، ميتوانيم تا مدتي با ترکاندن حبابهاي آن سرگرم شويم. اگر هزينههاي ضربهگير و دستمزد کارگر را جمع کنيم، ميبينيم براي بستهبندي لوازم منزل حدود ۷۰۰ هزار تومان خرج کنيم و به ازاي هر ساعت اضافه ۳۰ هزار تومان بيشتر پول بدهيم. اين قيمتها توسط يک شرکت اسم و رسمدار اعلام شده، اما وقتي سراغ بقيه شرکتها رفتيم، قيمتهاي کمي پايين آمد. مثلا يکي از شرکتهاي حمل بار يک پکيج شامل توپ کامل مشما ضربه گير و ۵۰۰ متر سلفون را ۴۲۰ هزار تومان حساب ميکند. اين شرکت براي بستهبندي دو کارگر بستهبند ميفرستد و دستمزد هر کدام از آنها براي سه ساعت ۶۰ هزار تومان است و به ازاي هر ساعت ۲۰ هزار تومان به دستمزدشان اضافه ميشوند. با اين حساب اگر بخواهيم با اين نرخها هزينه بستهبندي را حساب کنيم بايد حدود ۵۴۰ هزار تومان بودجه براي بستهبندي کنار بگذاريم و به ازاي هر ساعت اضافه ۴۰ هزار تومان پول بدهيم.