مهر/ مديرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار، از آغاز ثبت نام کارگران و کارفرمايان سراسر کشور در دفاتر پيشخوان دولت براي دريافت خدمات غيرحضوري با عضويت در سامانه جامع روابط کار خبرداد.
کورش يزدان با اشاره به اينکه با راهاندازي سامانه جامع روابط کار تقريبا تمامي خدمات حوزه روابط کار به صورت الکترونيکي و غير حضوري ارائه خواهد شد، گفت: در اين راستا تاکنون ۴۷ زيرسامانه پيش بيني شده که در مرحله راه اندازي و اجرا قرار دارند.
وي اظهار داشت: تمام دفاتر پيشخوان دولت در سراسر کشور مکلف شدند در صورت مراجعه کارگران و کارفرمايان نسبت به احراز هويت آنان و تخصيص نام کاربري و رمز عبور براي آنها به منظور استفاده از خدمات سامانه جامع روابط کار و برخورداري از کارپوشه الکترونيکي اقدام کنند.
مديرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، افزود: نيروي کار و کارگران تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي با اوراق هويتي خود (کارت ملي)، کارفرمايان حقيقي با کارت ملي و جواز فعاليت صنفي و کارفرمايان حقوقي با کارت ملي (مديرعامل) و تصوير آخرين روزنامه رسمي که نام مديرعامل و نشاني دفتر مرکزي درآن قيد شده باشد، بايد فقط يکبار براي احراز هويت و عضويت در سامانه جامع روابط کار و برخورداري از کارپوشه الکترونيکي به دفاتر پيشخوان دولت مراجعه کنند.
يزدان، درباره سامانه جامع روابط کار و خدمات اين سامانه به کارگران و کافرمايان گفت: در اين سامانه ۴۷ زيرسامانه پيش بيني شده که در حال حاضر دو زيرسامانه «ثبت دادخواست مرحله بدوي» و «مرحله بدوي دادرسي کار» براي چهار استان تهران، اردبيل، يزد و اصفهان راهاندازي شده و کارکنان و کارفرمايان اين چهار استان ميتوانند پس از تشکيل پرونده الکترونيکي دادخواست و شکايات خود را به صورت الکترونيکي از طريق سامانه جامع روابط کار و بدون مراجعه حضوري به ادارات کار، ثبت و ارسال نمايند.
وي، با اشاره به اينکه طي چند هفته آينده ارائه خدمات غيرحضوري ثبت دادخواست و شکايات نيروي کار و کارفرمايان در ۱۲ استان البرز، خراسان رضوي، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، زنجان، هرمزگان، خراسان جنوبي، قم، گلستان، فارس و قزوين نيز آغاز خواهد شد، ادامه داد: تا پايان امسال با راهاندازي زيرسامانههاي جديد، خدمات ديگري از جمله ثبت و تاييد و پيگيري قرارداد طرحهاي طبقه بندي مشاغل، بازنگري طرحهاي طبقه بندي مشاغل، ثبت و پيگيري قراردادهاي پاداش افزايش توليد، ثبت و پيگيري قراردادهاي بهره وري، بررسي و تاييد آيين نامههاي انضباطي کارگاهها و بررسي پيمانهاي جمعي کار به صورت الکترونيکي به جامعه کارگري و کارفرمايي ارائه ميشود.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، تسهيل در امور مربوط به ثبت شکايات، شفافيت در حوزه روابط کار و کاهش مراجعه حضوري به ادارات کار را هدف راهاندازي سامانه جامع روابط کار عنوان کرد و گفت: کارگران و کارفرماياني که به عضويت سامانه جامع روابط کار درآمده باشند، ميتوانند از طريق کارتابل الکترونيکي خود شکايات و نيز هر نوع درخواست خود را ثبت و خدمات مورد نياز را دريافت کنند.
مديرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، با بيان اينکه يکي از زيرسامانههاي سامانه جامع روابط کار، «ثبت قراردادهاي نيروي کار» است گفت: يکي از ويژگيهاي اين سامانه جلوگيري از انعقاد قرارداد سفيد کارفرمايان با نيروي کار خواهد بود.
بازار