محصولات جدید جایگزین پراید و ۴۰۵ میشوند
ايسنا/ مديرکل دفتر صنايع خودرو و نيرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: زمان آن رسيده است که محصولات جديد جايگزين خودروهاي قديمي ايرانخودرو و سايپا شوند. سيدرضا مفيدي با اعلام اين خبر اظهار کرد: توسعه محصول يکي از وظايف بنگاهها در راستاي بقا و حفظ آن است و اين مهم در صنعت خودرو نسبت به ديگر حوزهها پيشرو است و از ديرباز مورد توجه بوده به طوري که در سند استراتژي خودور در افق ۱۴۰۴ هم پيشبيني هايي براي اين موضوع انجام گرفته است. وي ادامه داد: در تدوين توسعه سند خودرو افق ۱۴۰۴ پيش بيني کرده ايم که محصولات خارجي که وارد بازار ايران مي شوند، حداکثر هفت سال پس از اولين لانچ در هريک از بازار هاي جهاني که مي توانند توليد مي شوند و براي محصولات داخلي هم با کمي زمان بيشتري محصولات جديد خودرا جايگزين محصولات قديمي کند. اين هدفگذاري هميشه در صنعت خودرو بوده و کما اينکه پيکان در سال۸۴ با همين هدف از خط توليد ايران خودرو حذف شد. مفيدي با اشاره به اينکه ضرورت دارد درسال ۹۸ شرکت هاي خودروساز به منظور جلب رضايت مشتريان و توسعه بازار، محصولات جديد را جايگزين محصولات قديم کنند، توضيح داد: محصولات قديمي به طور معمول وقتي نتوانند مشتري در بازار بدست بياورند و استاندارد و شاخص هاي کيفي و ايمني را پاس کنند، حذف مي شوند. او با اشاره به اينکه دلايل متعدد براي حذف يک محصول وجود دارد، افزود: در بعضي مواقع بعضي از محصولات هم اگر نتوانند براي بنگاه سودآوري داشته باشند، حذف مي شوند. ولي مهمترين بحث در حذف يک محصول اين است که اگر محصولي قديمي شد و از تکنولوژي محصولي به معني استفاده از تجهيزات و آپشن هاي نوآورانه و هايتک جا ماند؛ طبيعي است که مورد استقبال بازار نيست و جاي خود را بايد به محصولات جديد بدهد. مديرکل دفتر صنايع خودرو و نيرومحرکه وزارت صمت گفت: در برخي بازارها با توجه به شرايط خاص، عرضه محصول محدود و از نظر زماني طولانيتر مي شود همانند بازار کشور ما که نتوانسته ايم براساس اهداف و برنامه هاي پيش بيني شده محصولات قديمي را حذف کنيم. او با اشاره به محدوديت هاي بين المللي بر عليه صنعت خودرو و کشورمان ادامه داد: در اين شرايط صنعت خودرو سعي کرد بازار را تاحدي کنترل کند و به مرور که وضعيت بازار پايدارتر مي شود، زمان آن مي رسد که به توسعه محصول هم توجه کرد و زمان جايگزيني محصول هم فرا مي رسد و از اين مسير مي تواند تصوير ذهني بهتري براي مشتري ايجاد کند و اصطلاحا IMAGE اين صنعت را بهسازي کند و مشتريان در کنار موضوع کميت و کيفيت، تنوع محصول را هم تجربه مي کنند. مفيدي در ادامه با اشاره به اينکه در ايران خودرو و سايپا قديمي ترين محصول پرايد و پژو ۴۰۵ است، گفت: به دليل اينکه عمري از خطوط توليد، قالب هاو جيک و فيکسچرها گذشته است و هزينه هاي بهسازي و بازسازي و ارتقا آنها بيشتر از طراحي و توليد محصول جديد است، اين محصولات جاي خود را به محصول هاي جديد مي دهند. او ادامه داد: توقف خط توليد اين محصولات بايد در سال هاي پيش اتفاق مي افتاد ولي به دلايل متعدد از جمله ضعف و مشکلات نقدينگي در صنعت خودرو و محدوديت هاي بين المللي و براي جلوگيري از آشفتگي بيش از حد بازار خودرو، خودروسازان تصميم گرفتند توليد اين محصولات را ادامه دهند. مفيدي بيان کرد: خودروسازان بايد تقاضاي بازار را پاسخگو باشند و در اولين فرصت و امکاني که فراهم شود و با تشديد نظارتي که از سوي دولت و وزارت صمت صورت خواهد گرفت، با هدف پاس کردن استانداردهاي سختگيرانهتر و برخورداري جامع از محصولات مطمئن و ايمنتر و به لحاظ تکنولوژي پيشرفته تر؛ اين محصولات توليد را ترک خواهند کرد. مديرکل دفتر صنايع خودرو و نيرومحرکه وزارت صمت توضيح داد: تا پايان دولت دوازدهم محصولات قديمي از خط توليد خداحافظي خواهند کرد ولي همه دست اندرکاران و بنگاهها در تلاشند که زودتر محصولات قديمي را با محصولات جديدتر جايگزين کند. او گفت: هر دو گروه ايران خودرو و سايپا برنامههايي براي توليد محصول جديد دارند ولي سرعت عرضه محصولات جديد با توجه به عمق ساخت داخل و با اولويت کاهش ارزبري، با تاخير روبرو است و تحريمهاي بينالمللي فرصتي براي توليد و طراحي محصولات جديد به وجود آورده است.