بنزین سوپر نایاب شد
فارس/ شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي اقدام به صادرات بنزين سوپر کرده است و به مصرفکنندگان بنزين سوپر در داخل کشور پيشنهاد ميکند به جاي بنزين سوپر از بنزين يورو 4 و 5 استفاده کنند.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي از افزايش ظرفيت توليد بنزين ايران به حدود 115 ميليون ليتر در روز خبر داده و تاکيد کرده است: ايران به بزرگترين توليدکننده بنزين در بين کشورهاي عضو اوپک تبديل شده است.
همزمان با ظرفيتسازي توليد بنزين اما اواسط تابستان سالجاري تاکنون عرضه بنزين سوپر در کلانشهرهاي کشور همچون تهران متوقف و يا به صورت قطره چکاني انجام ميشود به طوري که مشاهدات خبرنگار فارس از وضعيت جايگاه هاي سوخت حتي در مرکز و شمال تهران حاکي از آن است که مدتهاست بنزين سوپري در اين جايگاه ها عرضه نشده است.
آمارهاي رسمي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي به عنوان متولي عرضه و توزيع سوخت در کشور نشان مي دهد که متوسط مصرف روزانه بنزين سوپر سال گذشته حدود 2.5 تا سه ميليون ليتر در روز بوده است. همزمان با افزايش توليد بنزين با بهره برداري از فاز سوم ستاره خليج فارس عملا بايد مشکل عرضه بنزين سوپر حل شده باشد زيرا بنزين اين پالايشگاه داراي 0.5 پي.پي.ام گوگرد و با اکتان بين 93 تا 95 است.
اما با بهره برداري از فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس نه تنها عرضه بنزين سوپر در کشور افزايش نيافته بلکه عرضه اين نوع بنزين عملا قطع شده است.
در همين حال، پيگيري ها حاکي از آن است که شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اقدام به صادرات بنزين سوپر به کشورهاي همجوار ميکند. عليرغم آنکه صادرات بنزين و ديگر فرآوردههاي نفتي به جاي نفت خام به طور کلي سياست قابل دفاعي است اما بايد بررسي کرد که آيا تنها بنزين قابل فروش در بازارهاي صادراتي بنزين سوپر است يا انواع ديگر بنزين توليدي کشور را هم ميتوان به صادرات اختصاص داد. به خصوص با توجه به اين نکته که بازارهايي مانند افغانستان سالها مشتري کمکيفيتترين نوع بنزين ايران بودهاند و حتي سابقه صادرات بنزين پيروليز هم به اين کشور و بعضي ديگر از همسايگان وجود دارد.
مسئولان شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي در توجيه عدم عرضه و توزيع بنزين سوپر در کشور تاکيد دارند که بنزين يورو 4 و 5 با اکتان 90 تا 91 مي تواند جايگزين مناسبي براي بنزين سوپر باشد اين درحالي است که احتراق و ميزان آلايندگي بنزين سوپر با اکتان 93 تا 95 به مراتب کمتر از بنزين يورو 4 و 5 است.
بنزين سوپر با توجه به اکتان بالاتر از بنزين معمولي و يورو 4 و 5 مي تواند ضمن صرفهجويي قابل توجه در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش انتشار آلايندگي به احتراق مناسبتر کمک کند.
انتهاي پيام/