دنياي اقتصاد/ سازمان هدفمندسازي يارانهها اطلاعيهاي درخصوص شبهات مطرح شده درباره واريز نشدن يارانه حدود ۰۴/ ۰ درصد از سرپرستان خانوار در شهريور ماه ارائه کرد.
اداره کل روابطعمومي و ارتباطات مردمي سازمان هدفمندسازي يارانهها در اطلاعيهاي نوشته است: هر ماه تعداد اندکي از خانوارها بهدلايل مختلفي ناچار به اقدامهايي از جمله تغيير حساب بانکي، تغيير بانک عامل، تغيير سرپرست خانوار يا اعمال جداسازي و تفکيک خانوار بهدليل ثبت رخداد ازدواج، طلاق، معرفي سرپرست جديد به دليل فوت سرپرست قبلي و... ميشوند. از آنجا که فرآيند محاسبه و پرداخت يارانهها مطابق قانون فرآيندي ماهانه است، تعداد بسيار کمي از ۲۴ ميليون خانوار دريافتکننده يارانه نقدي يعني جمعيتي کمتر از ۱۰ هزار نفر که کمتر از ۰۴/ ۰ درصد سرپرستان خانوار هستند در زمان محاسبه نهايي و واريز يارانه ماهانه موفق به معرفي شماره حساب معتبر نميشوند که در اصطلاح به آن «رد حساب» ميگويند که به منزله نبود حساب بانکي معتبر در سامانه رفاهي است و بر اين اساس مطابق قانون يارانه آن ماه خاص براي آنها محاسبه و در نتيجه واريز نميشود.
بديهي است به محض معرفي شماره حساب بانکي معتبر از سوي اين سرپرستان خانوار مجددا در فهرست پرداخت يارانه قرار خواهند گرفت، اما اين امر به معني واريز يارانه ماه يا ماههايي که شماره حساب معتبر نداشتهاند نيست؛ زيرا براساس ماده ۱۰ آييننامه اجرايي ماده ۷ قانون هدفمند کردن يارانهها، مجوز قانوني براي اين موضوع وجود ندارد.
بازار