ايسنا/ رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي ميگويد که قيمت گوجهفرنگي بوتهاي درجه ۱ در خرده فروشيها حدود ۹۵۰۰ تومان است؛ اين در حاليست که براساس مشاهدات ميداني اين محصول جاليزي در برخي خردهفروشيها با قيمتهاي متفاوت و بيشتري به فروش ميرسد.
با وجود اينکه قيمت اين محصول جاليزي نسبت به يکي دو ماه گذشته مقداري کاهش داشته است، اما همچنان اين محصول در برخي خردهفروشيها با قيمتهاي مختلفي عرضه ميشود و به نظر ميرسد که ثبات قيمتي بر اين محصول خصوصا در نوع بوتهاي آن حاصل نشده است؛ بهگونهاي که براساس مشاهدات ميداني قيمت گوجهفرنگي بوتهاي درجه ۱ در خرده فروشيها در محدود مرکزي شهر به طور ميانگين کيلويي ۸۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.
علت اين تفاوت و نوسانات قيمتي گوجهفرنگي را از اسدالله کارگر - رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي - جويا شديم. وي در پاسخ به اين سوال که چرا گوجهفرنگي اين روزها بازار آشفتهاي دارد و قيمت اين محصول در برخي خردهفروشيها متفاوت با نرخ رسمي اعلام شده است؟ گفت: اخيرا در جنوب کشور بارندگي رخ داده است و اين بارندگيها در نوسانات قيمت اين محصول بي تاثير نيست.
وي ادامه داد: از طرفي کيفيت محصولات ارائه شده نيز متفاوت است؛ به طور مثال ممکن است خردهفروشي که يک محصول را با قيمت بالاتر به فروش ميرساند، خودش هم براي خريد آن محصول بهاي بيشتري پرداخته باشد.
رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي اضافه کرد: مغازهداران بعد از خريد محصولات کشاورزي از عمده فروشيها با سود مشخص محصولات خود را به فروش ميرسانند. اما تا قبل از آن يا به عبارت ديگر خريد و فروش عمده؛ برحسب عرضه و تقاضا صورت ميگيرد. يعني ممکن است عرضه و تقاضا در روز يا حتي ساعات مختلف، متفاوت باشد و اين موضوع ميتواند دليل تفاوت قيمت يک محصول در خرده فروشيها باشد.
وي همچنين به قيمت گوجهفرنگي بوتهاي در عمده فروشيها وخرده فروشيها اشاره کرد و گفت: براساس کشف قيمتها؛ قيمت کف، ميانگين و سقف گوجهفرنگي بوتهاي در ميادين مرکزي ميوه و ترهبار به ترتيب ۴۰۰۰ تومان، ۵۵۰۰ تومان و ۷۰۰۰ تومان است. در خرده فروشيها نيز با اعمال سقف ۳۵درصدي سود، قيمت کف و سقف به ترتيب حدود ۵۴۰۰ تومان و حدود ۹۵۰۰ تومان است.
کارگر در پايان گفت: اگر قيمت گوجهفرنگي در خردهفروشيها بيش از اين مقدار باشد، فروشنده بايد فاکتور خريد از ميادين مرکزي ميوه و ترهبار را داشته باشد تا در صورت نظارت دستگاههاي مختلف بتوانند اين افزايش قيمت را توجيه کنند. از طرفي بايد گفت که اين روزها به دليل افزايش رقابت، خرده فروشيها به دنبال سود نيستند بلکه درصدد فروش بيشتر محصولاتشان هستند.
بازار