تولید داخلی قاچاق پوشاک را شکست داد
مهر/ وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: روند کنوني در کاهش واردات پوشاک و ارتقاي موقعيت برندهاي داخلي کاملاً اميدوار کننده است و خوشبختانه در ۹ ماهه امسال توليدات صنعت پوشاک ۲۰ درصد افزايش يافته است. رضا رحماني، وزير صمت اظهار داشت: با توجه به نامگذاري سال و تأکيدات مقام معظم رهبري در خصوص رونق توليد، وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال در ۷ محور و ۳۴ برنامه اجرايي وجوه مختلف اين مهم را مورد توجه قرار داده که در همين راستا يکي از برنامههاي ويژه وزارت صمت، توسعه صنعت نساجي و پوشاک بوده است. وي ادامه داد: در جلسه امروز همه بزرگان اين صنعت حضور دارند و ما به دنبال تحقق حداکثري اهداف خود در راستاي توسعه صنعت پوشاک و نساجي کشور هستيم و با توجه به گامهاي برداشته شده در سالهاي گذشته، امروز و با توجه به شرايط موجود نيازمند انسجام و همگرايي بيشتري هستيم. رحماني تصريح کرد: توان ما در بخشهاي مختلف کم نيست و باور دارم تعبير مقام معظم رهبري و حضرت امام در خصوص عبارت "ما ميتوانيم" کاملاً انجام شدني و قابليت تحقق دارد. وي اضافه کرد: عليرغم همه محدوديتها، خوشبختانه روند توليدات کشور در انواع اقلام کالايي افزايشي است و طبق آمار علاوه بر صنعت پوشاک در بسياري از بخشها در ۹ ماه گذشته افزايش توليد داشتيم. وزير صمت خاطر نشان کرد: صنعت پوشاک چه تحريم شود چه نشود، به عنوان يک صنعت مزيت دار در اشتغال زايي با سرمايه گذاري پايين که امکان توسعه آن در مناطق مختلف کشور وجود دارد و همچنين سابقه تاريخي و تجربه و دانش موجود در اين صنعت در سطح کشورمان و با لحاظ نياز عمومي مردم به توليدات آن، داراي اهميت فراواني است و حتماً بايد مورد حمايت جدي قرار گيرد. رحماني گفت: امروز اين جلسه براي ايجاد همگرايي و جمع بندي مسائل اين صنعت برگزار شد و ما آمادگي داريم در راستاي اقدامات انجام شده، پيشنهادات سازنده هر يک از توليد کنندگان اين حوزه را بررسي و در دستور کار قرار دهيم. وي افزود: در اين مقطع تاريخي يک فرصت بزرگ براي فعالين صنعت پوشاک و نساجي کشور ايجاد شده است که ميتوانند به تثبيت فعاليت خود و بازار کالايي خود بپردازند. تأمين نياز بازار پوشاک در ايام پاياني سال رحماني تصريح کرد: با توجه به فرارسيدن ايام پاياني سال، يکي از دغدغههاي جدي بنده تأمين مايحتاج عمومي مردم به ويژه در مواردي همچون پوشاک است که اميدوارم با پيشنهادات ارائه شده و تدابير مورد نظر، مردم کمترين دغدغه ممکن را در اين خصوص داشته باشند. وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: پوشاک و لوازم خانگي از جمله صنايعي که امکان جهش و رشد براي آنها در کشور کاملاً مهياست و ما ميتوانيم ظرفيتهاي جديدي از اشتغال زايي، صادرات و توسعه را در اين بخش فراهم آوريم و حتماً براي حمايت از اين صنايع هيچ محدوديتي قائل نخواهيم بود. رحماني با اشاره به برخي گلوگاههاي تأمين کالايي کشور و برخي وابستگيهاي موجود به بعضي تجهيزات مورد نياز صنايع مختلف، گفت: به عنوان نمونه امروز چادر مشکي و تأمين نياز بازار از جمله دغدغههاي ما در اين وزاتخانه بوده که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفته و امروز شاهديم که سرمايهگذاري بزرگي در اين صنعت در حال انجام است. وي ادامه داد: مجموعهاي از فرصتها براي توسعه صنعتي کشور به وجود آمده است که حتي با وجود برخي تهديدات و محدوديتها ميتوانيم گامهاي محکمي برداريم و حداقل کار امروز ما در حوزه نساجي و پوشاک توجه به چرخه توليد و تکميل زنجيره آن از مرحله تأمين پنبه تا مرحله عرضه است. رحماني در خصوص مراحل طي شده براي تهيه سند جامع توسعه صنعت نساجي و پوشاک کشور گفت: حتماً بر اساس نظرات افراد ذيربط و ذينفعان اين حوزه بايد موارد جمعبندي و ارائه شود. وي افزود: در بخشهاي مرتبط با اين صنعت که در حوزه وزارت صمت است بايد اقدامات بسيار سريع و با جديت انجام شود و البته در مواردي که خارج از اختيارات اين وزارتخانه هستند، مثل بيمه، ماليات و…؛ ما خودمان را به عنوان خدمتگزار و مدافع اين بخش ميدانيم و حتماً موارد را پيگيري ميکنيم. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ما از معدود وزارتخانههايي هستيم که با بخش خصوصي در پيگيري موارد مختلف و مشکلات اشتراک نظر بسيار بالايي داريم و اين طبيعت عملکرد ماست. رحماني در خصوص مراحل طي شده در اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده گفت: در اين خصوص نظرات کارشناسي وزارت صمت به مجلس ارائه شده است و حتماً تلاش خواهيم کرد تا منافع توليد کنندگان و مصرف کنندگان در اين قانون تأمين شود. وي افزود: با توجه به ضرورت تکميل زنجيره توليد صنعت پوشاک افزود: بايد اطلاعات شفافي از ميزان توليد در حلقههاي مختلف اين صنعت تهيه شود؛ لذا براي حذف شناسايي حلقههاي مفقوده، انتظار ميرود شاهد همکاري بيشتري از سوي بخش خصوصي در اين خصوص باشيم. وي تصريح کرد: توان بخش خصوصي و منابع موجود آنها را در جهت سرمايه گذاري در صنايع مختلف کشور از جمله همين صنعت پوشاک نبايد دست کم بگيريم و بايد با شناسايي دقيق بسترهايي که موجب وابستگي صنعتي کشور هستند، براي حذف آنها برنامه ريزي بهتري انجام دهيم. وزير صمت خاطرنشان کرد در صنايعي که احتمال سود آوري دارد بخش خصوصي بايد فرصتهاي لازم را براي سرمايهگذاري پيدا کند و دولت صرفاً در جاهايي که بخش خصوصي حاضر نيست سرمايه گذاري انجام دهد ورود کند. توازن در برندسازي صنايع مختلف پوشاک وي با اشاره به برخي مشکلات موجود در برند سازي توليدات پوشاک کشور، گفت: امروز عموم برندهاي معتبر و شناخته شده پوشاک ما در بخش آقايان است و در ساير بخشها ضعفهايي داريم که ضرورت دارد به دقت رصد و براي رفع آنها اقدام شود. ضرورت توجه با شأن و منزلت مصرف کننده در توليد پوشاک رحماني افزود: در کنار برندسازي بايد در توليد شأن و منزلت مصرف کننده را نيز مورد توجه قرار دهيم و در همين راستا خود تشکلها و اصناف در کنار توجه به سليقه مشتريان اين مهم را نيز بايد حتماً لحاظ کنند. کاهش قاچاق پوشاک به کشور وزير صمت با اشاره به ضرورت تسريع در تکميل روند ايجاد کد شناسه کالا در صنعت پوشاک و توليدات آن گفت: خوشبختانه واردات غيرقانوني در اين صنعت کاهش داشته و در يک سال گذشته قاچاق پوشاک از ۲.۲ ميليارد دلار به ۱.۸ ميليارد دلار کاهش يافته است. رحماني با اشاره به آمار واردات قانوني صنعت پوشاک در سال ۹۷ که با کاهش ۳۱ درصدي مواجه بوده است، اضافه کرد: واردات حتي اگر از مناطق آزاد نيز باشد بايد حتماً به طور دقيق کنترل شود در غير اين صورت اين روند تخلف قانوني است و نيازمند برخورد قانوني است. افزايش ۲۰ درصدي توليدات در ۹ ماهه امسال وي ادامه داد: در ۹ ماهه امسال در صنعت پوشاک و توليدات آن افزايش ۲۰ درصدي را شاهد بوده ايم که همزمان با کاهش واردات نشاندهنده رشد و رونق اين صنعت در کشور است. وزير صنعت تصريح کرد: روند کنوني در کاهش واردات، افزايش توليد و ارتقاي موقعيت برندهاي داخلي کاملاً اميدوار کننده است و حتماً اين رويه بايد تداوم يافته و مورد حمايت قرار گيرد. رحماني در خصوص توليد پنبه به عنوان يکي از مواد اوليه مورد نياز صنعت نساجي کشور گفت: برخي از استانهاي ما پيشينه خوبي در توليد پنبه دارند که حتماً بايد تقويت شوند و هر کسي بخواهد در اين صنعت سرمايهگذاري کند ما پشتيباني ميکنيم و اين دستور مقام معظم رهبري و دولت است. رحماني خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده مطمئن باشيد که ما ميتوانيم به قطب پوشاک تبديل شويم چرا که امروزه حتي در برخي اقلام ظرفيت صادراتي به کشورهاي شناخته شده صنعت پوشاک نيز فراهم شده است و شاهد اين اتفاق نيز هستيم. وي با اشاره به استفاده برخي توليد کنندگان از عناوين برندهاي خارجي در توليدات خود در سطح عرضه گفت: اين موضوع يک مشکل فرهنگي و تاريخي است که حتماً بايد از سوي توليدکنندگان و مصرف کنندگان مورد بازبيني جدي قرار گيرد.