ايسنا/ طبق اعلام مسوولان، پس از سهميهبندي بنزين ميزان مصرف اين فرآورده نفتي کاهش يافت و در روزهاي اول اجراي اين طرح اعداد متفاوتي در اين مورد مطرح ميشد که درنهايت عدد ۲۲ ميليون ليتر در روز صرفهجويي اجراي اين طرح اعلام شد و تاکنون نيز تغيير چنداني نکرده است.
در حال حاضر ظرفيت توليد بنزين در ايران حدود ۱۱۰ ميليون ليتر در روز و متوسط ميزان مصرف حدود ۹۴ ميليون ليتر در روز تخمين زده ميشود. اين در حالي است که تعداد خودروها در ايران به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر، ۲۴۰ دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزين در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ ميليون ليتر است.
اين در شرايطي است که سال گذشته ايران از فهرست کشورهاي واردکننده بنزين خارج شد که همين مساله لزوم توجه به ميزان مصرف را بيشتر کرده است. بسياري از کارشناسان بر اين باورند که براي کاهش مصرف بنزين ميتوان در مرحله اول به توليد و استفاده از خودروهاي کم مصرف روي آورد. سياست بعدي با توجه به حجم ذخاير گاز کشور ميتواند برنامه جايگزيني سوخت CNG با بنزين باشد. همچنين گسترش حمل و نقل عمومي يا سياستهاي قيمتي نيز ميتواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزين در کشور شود.
اما پس از طرح سهميهبندي بنزين ميزان مصرف اين فراورده نفتي چقدر شد؟ درواقع بامداد جمعه ۲۴ آبان، بنزين سهميهبندي شد و قيمت اين فرآورده نفتي به صورت سهميهاي (۶۰ ليتر ماهانه براي خودروهاي شخصي) در هر ليتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعيين شد. اين تصميم در کاهش مصرف بنزين در کشور بيتاثير نبود؛ به طوريکه ۲۰ درصد مصرف بنزين در روز جمعه ۲۴ آبان نسبت به جمعه هفته پيش ( ۱۷ آبان) محقق شد.
پيشبيني افزايش مصرف بنزين
پيشبينيها اما حاکي از اين بود که در بازه زماني سه تا چهار ماهه، شاهد کاهش ۸ تا ۱۰ درصدي مصرف سوخت در کشور باشيم. آنطور که بيژن زنگنه - وزير نفت - بهتازگي اعلام کرده است پس از اجراي طرح احياي کارت سوخت، اگرچه هنوز مقدار مصرف بنزين پس از آغاز سهميهبندي تثبيت نشده است، اما اکنون ۱۹ تا ۲۰ ميليون ليتر از مصرف بنزين کاسته شده است، البته فکر ميکنيم مصرف دوباره بالا برود.
از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان، بنزين سهميهبندي شد و بر اين اساس قيمت بنزين معمولي سهميهاي (ماهانه ۶۰ ليتر براي خودروهاي شخصي) از قرار هر ليتر ۱۵۰۰ تومان، قيمت بنزين معمولي غيرسهميهاي از قرار هر ليتر ۳۰۰۰ تومان و قيمت بنزين سوپر نيز از قرار هر ليتر ۳۵۰۰ تومان تعيين شد.
کنترل مصرف سوخت با توجه به ميانگين بالاي مصرف سوخت، افزايش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مديريت مصرف به مردم به ويژه اقشار ضعيف و کمدرآمد به صورت مستقيم و نيز کاهش آلودگي هوا در کلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجراي طرح سهميهبندي بنزين اعلام شده است.
بازار