اما و اگرها در بازار لاستیک خودرو
فارس/ محدوديت عرضه مستقيم تاير از سوي کارخانهها به مردم باعث شکلگيري بازار سياه اين محصول در کشور شده، به طوري که در مورد يک جفت تاير 350 هزار توماني شاهد اختلاف 200 هزار توماني بين نرخ مصوب و بازار هستيم. لازم است وزارت صنعت برنامه مشخصي جهت افزايش عرضه مستقيم تاير انجام دهد. اين روزها مردم در حالي براي خريد لاستيک خودرو با قيمت مصوب با مشکلاتي در ثبت نام و خريد آنلاين روبرو هستند که فقط دو شرکت تايرسازي در طرح فروش اينترنتي تاير به قيمت مصوب حضور دارند و برنامه زمانبندي براي حضور ديگر شرکتهاي تايرساز در اين طرح وجود ندارد. هرچند آن دو شرکت هم فقط 10 تا 15 درصد توليد خود را براي فروش آنلاين اختصاص دادهاند که رقم چنداني نيست. کمبود عرضه در اين بخش باعث شده تا مراجعهکنندگان به سايت در خريد تاير با نرخهاي دولتي با مشکل روبرو شوند. در عين حال، مردم ميتوانند با مراجعه به نمايندگيهاي مستقيم شرکتهاي تايرساز نسبت به خريد تاير با قيمت دولتي اقدام کنند که اين موضوع نيز با مشکلات و موانعي روبرو است. اين اتفاقات باعث شکلگيري بازار سياه تاير در کشور شده و بسته به نوع و اندازه تاير شاهد اختلاف قيمت حدود 200 هزار توماني بين نرخ رسمي و آزاد تاير هستيم. به عنوان مثال قيمت يک جفت تاير پرايد در بازار بين 515 تا 560 هزار تومان است در حالي که نرخ مصوب آن حدود 360 هزار تومان تعيين شده است. همچنين قيمت مصوب يک جفت تاير سمند حدود 450 هزار تومان و نرخ بازار آن حدود 650 هزار تومان است. در چنين شرايطي، به گفته مسئولان وزارت صنعت،کمبود تاير در کشور حدود 4 ميليون حلقه است و تشويق توليدکنندگان جديد به توليد تاير توجيه اقتصادي ندارد و استفاده از ظرفيتهاي موجود اقتصادي تر و معقولانهتر است تا اينکه بخواهيم طرح جديدي را در توليد تاير سواري ايجاد کنيم. در حال حاضر سالانه 20 ميليون حلقه تاير در کشور توليد ميشود که براي پاسخگويي به نياز کشور، اين عدد بايد به 24 ميليون حلقه برسد. محسن صفدري، معاون دفتر صنايع غير فلزي وزارت صنعت در اين مورد با بيان اينکه صنايع لاستيک، تاير و تيوپ از صنايع استراتژيک و پر اهميت براي کشور است، معتقد است، سال گذشته اتفاقات ناخوشايندي دربازار لاستيک کشور اتفاق افتاد و امسال با تدابيري که وزارت صنعت انديشده است نه تنها بازار کنترل شده بلکه افزايش توليد را هم شاهد هستيم. به گفته وي، هم اکنون 11 واحد داراي پروانه بهره برداري با ظرفيت اسمي 426 هزارتن و اشتغال 14 هزارو 500 نفر مشغول به توليدند و واحدهاي توليدي با ظرفيت 60 تا 70 درصد در حال فعاليت هستند. صفدري با اشاره به واردات 97 هزار تن انواع تاير در سال 97 ميگويد: سال گذشته 97 هزار تن تاير به ارزش 320 ميليون دلار واردات داشتيم و 8500 تن تاير به ارزش 30 ميليون دلار هم صادرات در صنعت صورت گرفته است. وي با اشاره به ممنوعيت صادرات انواع لاستيک از سال گذشته، ادامه ميدهد: از آنجا که در بخشي از توليد صنعت تاير از ارز دولتي استفاده مي شد و همچنين به منظور تنظيم بازار داخل، وزارت صنعت از نيمه دوم سال 97 تصميم گرفت که صادرات را در اين بخش ممنوع کند و از اين رو صادرات در اين صنعت عدد چشم گري نيست. توليد 20 ميليون تن حلقه لاستيک صفدري در ادامه به مصرف تاير را در کشور 330 هزار تن براورد کرده و ميگويد: در تاير سواري 164 هزار تن ظرفيت اسمي توليد داريم و مي توانيم حدود 24 ميليون حلقه تاير سواري توليد کنيم. به گفته وي، در حال حاضر 20 ميليون حلقه توليد تاير در کشور داريم که براي توازن در مصرف بايد به 24 ميليون حلقه برسيم. رشد 16 درصدي توليد تاير طي 10 ماهه در اين رابطه مصطفي تنها، سخنگوي انجمن تاير نيز در گفت و گو با خبرنگار فارس با بيان اينکه طي 10 ماهه امسال 34 ميليون و 297 هزار حلقه تاير در کشور توليد شده است، اظهار داشت: در اين مدت 15.2 ميليون حلقه تاير سواري در کشور توليد شده که نسبت به 10 ماهه سال قبل 16 درصد رشد داشته است. وي پيشبيني کرد ميزان توليد تاير در کشور تا پايان سال نيز رشد 4 تا 6 درصدي را تجربه کند. تنها با اشاره به برخي مشکلات مربوط به قيمتگذاري تاير رينگ 16 مخصوص وانت نيسان و کاميونتها در ماههاي گذشته، گفت: اين موضوع در سازمان حمايت مورد بررسي قرار گرفت و با توجه به اينکه کارخانهها رغبتي به توليد اين نوع تاير به دليل بالا بودن قيمت تمامشده توليد نداشتند، حدود يک ماه پيش در قيمتها بازنگري صورت گرفت. کاهش 25 درصدي قيمت تاير وانت در بازار وي تصريح کرد: در حال حاضر کارخانهها با تمام توان خود در حال توليد هستند و اثرات اين تصميم باعث کاهش 25 درصدي قيمت تاير وانت در بازار شده است. سخنگوي انجمن تاير پيشبيني کرد، حباب قيمتي موجود در بازار تاير وانت تا پايان فروردين سال آينده برطرف شود. وي در ادامه با اشاره به فروش اينترنتي تاير توسط دو شرکت تايرسازي داخلي، گفت: برنامه ما تعديل قيمت تاير در بازار از طريق فروش اينترنتي است تا به خريداران اجحاف نشود. وي از مردم خواست هر جا تخلفي در فروش تاير به قيمت رسمي مشاهده کردند به انجمن تاير اطلاع دهند. سخنگوي انجمن تاير در پاسخ به اين سوال که آيا برنامهاي براي افزايش تعداد شرکتهاي حاضر در طرح فروش آنلاين تاير داريد نيز گفت: اين کار نيازمند وجود تشکيلات نرمافزاري داخل شرکتها و ارتباط آنلاين با انبار شرکتها است که بايد زيرساختهاي لازم در اين زمينه فراهم شود. وي ادامه داد: برنامهريزي زمانبندي براي پيوستن شرکتهاي تايرساز به طرح فروش آنلاين نداريم. روش خريد تاير به قيمت دولتي براي خريد تاير به قيمت دولتي مردم ميتوانند به 2 روش عمل کنند که روش اول مراجعه به نماينده مستقيم شرکتهاي تايرساز است و در روش دوم نيز متقاضيان ميتوانند از دو شرکت تايرسازي بارز و کويرتاير خريد اينترنتي کنند، به طوري که هر روز بعد از اذان ظهر فروش اينترنتي تاير بر روي سايت اين دو شرکت باز ميشود و مراجعه کنندگان ميتوانند با ارائه مدارک لازم به صورت آنلاين خريد کنند. از آنجا که خريد اينترنتي مطمئنتر است، ضروري است که وزارت صنعت برنامهريزي دقيقي براي فروش بيواسطه و افزايش ظرفيت عرضه اينترنتي تاير انجام دهد تا شاهد جمع شدن بازار سياه اين محصول در کشور باشيم.