سایه کرونا بر سر خودروسازی
ايمنا/ يک کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه گفت: شيوع گسترده ويروس کرونا در منطقه صنعتي ووهان چين و برخي از کشورهاي ديگر، صنعت خودروسازي جهان را به شدت تهديد ميکند و شرکتهاي خودروسازي وابسته به قطعات توليد شده در ووهان، در معرض تعطيلي قرار گرفته اند. ياور رضايي در گفتوگو با خبرنگار ايمنا با اشاره به شيوع گسترده ويروس کرونا در ميان برخي از کشورهاي جهان همچون ايران، اظهار کرد: شيوع مرگبار ويروس کرونا، صنعت خودروسازي چين و بسياري از کشورهاي شاخص در اين حوزه را تحت تأثير قرار داده و اغلب صنايع قطعه سازي و ساخت اتومبيل در اين کشور در تعطيلي کامل قرار گرفتهاند. وي افزود: بخش عظيمي از نظام اقتصادي چين به عنوان يکي از ابرقدرتهاي توليد جهان در اثر شيوع گسترده ويروس کرونا از زمان تعطيلات سال نو چينيها، تعطيل مانده و به رغم تلاش دولت اين کشور براي بازگشايي صنايع در دهم فوريه ۲۰۲۰ ميلادي بسياري از بخشهاي صنعتي آن، تعطيلي و ضرر و زيان اقتصادي را به تبديل شدن به عامل انتشار اين ويروس در جامعه ترجيح دادهاند. اين کارشناس صنعت خودرو با اشاره به قرنطينه کامل شهر ووهان چين در پي شيوع ويروس کرونا، خاطرنشان کرد: شيوع اين ويروس کشنده از شهر ووهان چين به عنوان ششمين شهر پرجمعيت اين کشور آغاز شد و صنايع اين استان که اغلب در زمينه ساخت اتومبيل و قطعات خودرو فعاليت ميکنند، به صورت کامل تعطيل شده و هنوز نميتوان آماري از ضربه اقتصادي اين تعطيلي به صنايع خودروسازي کشورهايي که براي تأمين تجهيزات به چين وابسته هستند، ارائه کرد. رضايي اضافه کرد: شرکتهاي خودروسازي هوندا، پژو سيتروئن، رنو، نيسان، آئودي و جنرالموتورز در شهر ووهان چين، کارخانه دارند و تعداد زيادي از صنايع توليد قطعات خودرو نيز در اين شهر فعاليت ميکنند، بر اساس آخرين آمار بيش از ۱۰ درصد صادرات خودروهاي چيني به کشورهاي جهان، در اين منطقه توليد يا مونتاژ ميشود و بخش زيادي از نيازهاي داخلي صنعت خودروي چين نيز توسط صنايع متمرکز در اين شهر تأمين شده است. وي ادامه داد: تعطيلي کارخانجات توليد قطعات در اين شهر موجب متوقف شدن خط توليد برخي از خودروها در کشورهاي اروپايي و آسيايي شده و بر اساس اعلاميه هيوندا بيش از ۶۰ درصد از خط توليد اين شرکت به عنوان پنجمين شرکت بزرگ خودروسازي دنيا، در کره جنوبي متوقف شده و شرکت اتومبيل سازي لوکس فيات نيز اعلام کرده که ممکن است به دليل کمبود قطعات، تعدادي از کارخانههاي خود در اروپا را تعطيل کند. اين کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه با اشاره به توليد ۴۰ درصد از محصولات شرکت خودروسازي فولکسواگن در چين، تصريح کرد: بيشترين خطر از ناحيه ويروس کرونا در ميان شرکتهاي بزرگ خودروسازي در دنيا متوجه فولکس واگن است و ۲۴ کارخانه اين شرکت که در چين قرار دارد که اکنون در معرض تعطيلي و ضرر مالي است. رضايي افزود: چين به عنوان پرجمعيتترين کشور جهان و بزرگترين بازار خودرو اکنون با يکي از بزرگترين مشکلات اقتصادي خود روبرو شده و به نظر ميرسد با ادامه بحران شيوع اين ويروس کشنده، ميزان توليد و فروش کارخانههاي خودروسازي در اين کشور، کاهش محسوستري را در روزهاي آينده تجربه خواهد کرد.