نماد آخرین خبر

رمز دوم پویا و چالش‌های پیش روی کسب و کارهای اینترنتی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
 رمز دوم پویا و چالش‌های پیش روی کسب و کارهای اینترنتی
ايرنا/ چالش‌هاي رمز پويا پس از کسب و کارهاي اينترنتي، اينبار بازي‌سازها و کساني که حضور در ليگ‌هاي بازي دارند را نشانه گرفته است. بازي‌سازان موبايلي که درآمدشان بر پايه ميزان تراکنش‌هاي کاربران است نيز نسبت به اين مساله واکنش نشان داده‌اند. رمز دوم پويا که در نگاه نخست به نظر مي‌رسيد اقدام مثبتي جهت جلوگيري از کلاهبرداري‌هاي اينترنتي و افزايش ضريب امنيتي پرداخت‌ها باشد، اما اين روزها بسياري از صاحبان کسب وکارهاي اينترنتي و کاربران را با چالش‌هاي جدي مواجه کرده است. تا آنجا که رمزدوم پويا، اين روزها کمتر براي برخي از صاحبان کسب وکارهاي آنلاين و کاربران قابل استفاده است. به عبارتي کاربران در مواجهه با چالش‌هاي استفاده از رمزدوم پويا ترجيح مي‌دهند قيد خريدهاي آنلاين را بزنند که نتيجه‌اش کاهش تراکنش‌هاي کسب وکارهاي اينترنتي شده است. از جمله کسب وکارهاي اينترنتي که درآمدشان بر پايه ميزان تراکنش‌هاي کاربران‌شان شکل مي‌گيرد، بازي‌سازان موبايلي ايراني است. کاهش رونق بازي‌ها با افت تراکنش‌هاي درون بازي به گزارش بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي و براساس آمارها در دنيا بيش از ۸۰ درصد از کل فرآيند صنعت بازي، درون پرداخت است و بخش عمده‌اي از درون پرداخت‌ها بابت تسريع زماني در روند انجام بازي است. از آنجايي که بسياري از پرداخت‌ها در بازي آني انجام مي‌شود، خيلي از کشورها در استورهايي چون گوگل پلي راهکار پرداخت با يک کليک را در نظرگرفتند تا کاربر، وسط بازي و بدون اتلاف وقت بتواند به راحتي پرداخت را انجام دهد. اين درحالي است که براساس آخرين پيمايش بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي(واحد دايرک) در پايان سال ۱۳۹۶ از مجموع حدود ۳۲ هزار عنوان بازي در کافه بازار، تنها ۷ درصد قابليت درون پرداخت دارند. به گفته‌ي کارشناسان اين حوزه، در کشورمان همان شيوه‌ي پرداخت با استفاده از رمز دوم ايستا باعث کاهش شانس پرداخت مي‌شد که اين فرآيند در حال حاضر و با اجراي رمز دوم پويا پيچيده‌تر نيز شده است. ضربه به قلب صنعت بازي‌سازي ايراني قلب صنعت بازي سازي ايراني، بازي‌هاي موبايلي است. به عبارتي پايه‌ي اقتصاد بازي درايران که منجر به رونق اشتغالزايي داخلي مي‌شود، بازي‌هاي موبايلي است. براساس آخرين پيمايش بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي (واحد دايرک) در پايان سال ۱۳۹۶، نزديک به ۱۴ درصد از کل بازار نرم‌افزار بازي‌هاي ويدئويي در اختيار بازي‌هاي بومي بوده و بيش از ۷۵ درصد از آن متعلق به بازي‌هاي موبايلي است. به عبارتي چرخش اين صنعت بر دوش بازي‌هاي موبايلي است و استفاده از رمز دوم پويا، حرکت چرخ‌هاي اين صنعت را با اختلال مواجه کرده است. افت فروش در بازي‌هاي پرفروش اينکه فرآيند اجرايي شدن رمز پويا بر روند تراکنش‌هاي کاربران بازي‌هاي ايراني و درنتيجه کاهش درآمد شرکت‌هاي پرفروش و پرمخاطب بازي‌ساز تاثير داشته يا خير سوالي است که مديران سه شرکت بازي‌ ساز ايراني يعني «کوييز آو کينگز»، «آميرزا» و «پسرخوانده» مي‌توانند به آن پاسخ دهند. اميرحسين ناطقي مديرعامل «کوييز آو کينگز» که اين روزها شرکت‌شان با بحران جدي در ميزان خريد و تراکنش روبه‌رو شده است، مي‌گويد: همزمان با اجباري شدن استفاده از رمز دوم پويا، حدود ۳۰ درصد از حجم خريد روزانه شرکت ما ظرف مدت يک هفته کاهش پيدا کرد. ميزان تراکنش‌ها نيز از ۳۰۰۰ به ۲۰۰۰ تراکنش کاهش يافته است. اين روند طي حدود چهار هفته اخير که از اجراي رمز دوم پويا گذشته، ادامه داشته و کمتر از ۱۰ درصد بازگشت داشته‌ايم. شرکتي که با عملکرد يک ساله، خيلي خوب رشد داشت و به بلوغ رسيده بود الان در شرايط بحراني قرار گرفته است و هر روز ضرر مي‌کنيم. در بهترين حالت اگر همين حالا همه چيز به روال قبل بازگردد، ضرر يک ماه گذشته شرکت ما غيرقابل جبران است. اينکه ظرف مدت يک هفته ۳۰ درصد از درآمد مالي شرکت کم شود و باز بتوانيد آن را مديريت کنيد، بسيار سخت است. «شهريار ازهاريان فر» عضو هيات مديره اپليکيشن «آميرزا» نيز گفت: اجرايي شدن فرآيند استفاده از رمز دوم پويا تا اندازه بسيار زيادي درکاهش ميزان تراکنش‌هاي کاربران از فروشگاه‌هاي آنلاين بازي موثر بوده است. او مي‌گويد: با اجرايي شدن رمز دوم پويا فرآيند خريد توسط کاربران سخت‌تر شده و آمار خريدهاي ناموفق وجود دارد. در مناطقي که پوشش شبکه‌اي خوبي ندارد، ارسال پيامک رمز به خريدار با موفقيت انجام نمي‌شود. در پنل خريد هم اطلاع رساني درستي در اين زمينه نشده است. «محمد زهتابي» بنيان‌گذار بازي آنلاين «پسرخوانده» که‌ عنوان بهترين بازي به انتخاب کاربران، درنيمه اول سال ۱۳۹۶ را در کارنامه‌ي کاري خود دارد نيز با تاکيد برکاهش نرخ موفقيت تراکنش‌ها پس از اجراي طرح رمز دوم پويا گفت: هرچندکه اين کاهش براي مقاطع کوتاه بي‌سابقه نيست، اما نسبت به ميانگين بلند مدت بين ۵ تا ۲۵ درصد افت داشته و درکمترين سطح خود در شش ماه گذشته قرارگرفته است. نمودارها نشان مي‌دهندکه ميزان موفقيت تراکنش به تعداد آغاز تراکنش‌ها وابسته است و با افزايش تعداد تراکنش ها، نرخ موفقيت نيز بيشتر مي‌شود و برعکس. اگر اين دو را با هم در نظر بگيريم نرخ موفقيت تراکنش ها، نسبت به تعداد بعد از اجراي رمز دوم پويا در پايين‌ترين سطح قرار دارد. چالش‌هاي پيش روي خريداران مسن در روند طراحي رمز دوم پويا توسط بانک مرکزي همواره بر ويژگي سهل و قابل استفاده بودن آن براي عموم مردم تاکيد مي‌شد، اما تجربه‌ استفاده‌ از آن اين روزها براي بسياري از مردم ناموفق بوده است. ازهاريان فر نيز ضمن تائيد اين مشکل گفت: با توجه به اينکه اغلب خريداران ما مسن هستند، بنابراين اطلاعي از نحوه‌ استفاده و کارکرد رمز پويا ندارند و بسياري از آن‌ها حتي نمي‌دانند چيست و چگونه بايد از آن استفاده کنند. حتي خيلي‌ها گمان مي‌کنند اين رمز بايد از سوي بازي‌سازان در اختيارشان قرار بگيرد. ناطقي نيز با اينکه بر لزوم اجراي رمز دوم پويا در راستاي جلوگيري از فيشينگ تاکيد دارد، اما نسبت به نحوه پياده‌سازي غيرکارشناسي آن اعتراض دارد و مي‌گويد: با اينکه اعلام شد براي تراکنش‌هاي زير صد هزار تومان نيازي به رمز دوم پويا نيست، اما مشکلات پياده‌سازي آن همچنان وجود دارد. مشکلاتي چون ارسال نشدن پيامک رمز پويا براي کاربر و بعضا سوختن کارت‌ها باعث شده تا عده‌اي تا عبارت رمز پويا را مي‌بينند به طور کلي از پرداخت منصرف مي‌شوند و همين موضوع ميزان خريد را کاهش داده است. بار رواني پيچيده شدن روند پرداخت زهتابي در خصوص اينکه اجرايي شدن استفاده از رمز دوم پويا چگونه خريدهاي اينترنتي فروشگاه‌هاي بازي را تحت تاثير قرار داده است مي‌گويد: اين تاثير به‌طور مستقيم نبوده است. با بررسي فروش بسته‌هاي بزرگتر از ۱۰۰ هزار تومان، شواهدي مبني برکاهش تعداد فروش اين بسته‌ها يافت نشد. به نظر مي‌رسد، بيشترين مشکل ناشي از بار رواني پيچيده شدن روند پرداخت و عدم اطلاع کاربران از امکان استفاده از رمز دوم ايستا براي پرداخت‌هاي زير ۱۰۰ هزار تومان باشد. وي افزود: تشخيص اينکه کدام دسته از بازيکن‌ها هنگام خريد دچار مشکل شده‌اند، سخت است. ولي با بررسي خريدهايي که در منطقه‌هاي مختلف صورت گرفته است، نرخ خريد موفق در ۳ منطقه آخر بازي که شامل بيشترين جمعيت و وفادارترين بازيکن‌هاي بازي‌ مي‌شود، رو به کاهش است. ازهاريان‌فر نيز از ميان مخاطبان و کاربران بازي «آميرزا» افراد مسن‌تر و کساني که معلومات رايانه‌اي ندارند را بيشترين گروهي دانست که تحت تاثير عدم توانايي در استفاده از رمز دوم پويا قرار گرفتند. او تصريح کرد: در چنين شرايطي خيلي‌ها منتظر مي‌مانند که فرزندانشان برايشان خريد کنند. به گفته‌ عضو هيئت مديره اپليکيشن «آميرزا» معمولا خريداران در صفحه پرداخت گير افتاده‌اند و در اين مرحله از خريد بازي منصرف شده‌اند. وي مي‌گويد: خريدهاي زير ۱۰۰ هزار تومان رمز نمي‌خواهد، اما کاربر اين موضوع را نمي‌داند. حتما بايد در پنل خريد براي کاربران ذکر شود که کدام پکيج به رمز پويا احتياج ندارد. کاربر در بخش درگاه بانکي کاملا دچار سردرگمي مي‌شود. هماهنگ شدن کاربر با رمز دوم پويا طول مي‌کشد بيشترين انصراف از خريد، بنا به گفته زهتابي در درگاه‌ها اتفاق مي‌افتد و گروهي هم که رمز پويا ندارند و مي‌دانند که نمي‌توانند پرداخت کنند، اصلا به مرحله خريد نمي‌رسند. او افزود: نکته جالب اينکه خريد کمتري از پکيج‌هاي دوهزارتومان و پنج هزارتوماني شرکت نسبت به ديگر پکيج‌ها مي‌شود. اين پکيج‌ها را کاربراني مي‌خرند که زياد اهل خريد نيستند، سراغ فعال کردن رمز پويا نرفتند و الان با مشکلات درگاه مواجه مي‌شوند و خريدشان کم شده است. تاثير کاهش خريد روي اين پکيج‌هاي شرکت ما بسيار زياد است. از طرفي هماهنگ شدن با چنين تکنولوژي‌اي ارتباط زيادي با سن کاربران دارد. برخي از کاربران مسن‌تر تازه داشتند با فرآيند استفاده از رمزدوم عادت مي‌کردند که استفاده از رمز دوم پويا اجباري شد و هماهنگ شدن با آن براي بسياري از کاربران زمان‌بر است و طول مي‌کشد. زهتابي نيز در اين خصوص مي‌گويد: بررسي‌ها نشان مي‌دهند اکثر افرادي که موفق به خريد نشده‌اند از مرحله‌ي فروشگاه بازي رد شده‌اند و در مرحله‌ي بعد هنگام استفاده از درگاه بانکي و يا خريد با اعتبار فروشگاه مربوطه، ناموفق بوده‌اند. خريد تنها با يک کليک ازهاريان فر درباره‌ اينکه مسوولان براي سهولت در فرآيند اجراي رمز دوم پويا به منظور استفاده راحت‌تر کاربران چه اقداماتي مي‌توانند انجام دهند، چند راه‌حل پيشنهاد مي‌دهد و مي‌گويد: مي‌توان فرآيند خريد را تنها با يک کليک انجام داد. اين امکان در درگاه‌هاي بازار و مارکت‌هاي معتبر وجود داشته باشد که کاربران اطلاعات بانکي خود را در سيستم ذخيره کنند و موقع انتخاب پکيج، تنها با يک کليک خريد انجام شود. راه ‌حل دوم اين است که سقف خريد با رمز دوم پويا افزايش داده شود و استفاده از آن اختياري باشد. راه حل ديگري که مي‌توان پيشنهاد داد اين است که در درگاه بانکي نوشته شود خريد شما زير ۱۰۰ هزار تومان است و مي‌توانيد از رمز دوم ايستاي خود استفاده کنيد. ازهاريان‌فر همچنين آموزش و اطلاع رساني گسترده در خصوص نحوه‌ استفاده از رمز دوم پويا را اقدامي موثر از سوي بازي‌سازان در راستاي افزايش ميزان تراکنش‌هاي کاربران مي‌داند. هر چند که به اعتقاد او اين کار هزينه‌هايي را بر دوش تيم سازنده‌ بازي مي‌گذارد. حذف بسته‌هاي تخفيف بيشتر از ۱۰۰ هزار تومان در بازي محمد زهتابي عدم وجود برنامه‌اي واحد در بانک‌ها براي خريدهاي بالاي ۱۰۰ هزار تومان را يکي از بزرگترين مشکلات استفاده از رمز دوم پويا مي‌داند و اضافه مي‌کند: عدم اطلاع‌رساني کافي براي انجام هرچه راحت‌تر اين فرآيند، مشکل ديگر استفاده از رمز دوم پويا براي کاربران است. راه‌حلي که مي‌توان براي اين منظور پيشنهاد داد، تهيه‌ي برنامه‌اي است که نياز به نصب و اجراي چندباره‌ي برنامه را کاهش دهد. ضمن اينکه بايد آگاه سازي و اطلاع رساني به مخاطبان در همه حال ادامه داشته باشد. وي همچنين گفت: در حال حاضر شرکت پاييزان، بسته‌هاي تخفيف بيشتر از ۱۰۰ هزار تومان در بازي را حذف کرده است تا خريد در جشنواره‌ها و تخفيف‌ها براي بازيکنان راحت‌ترشود. ناطقي هم راه‌حل رفع مشکلات اين موضوع را خارج از اختيارات بازي‌سازان مي‌داند و مي‌گويد: اين مساله کاملا زيرساختي است. راه‌حل‌هايي مثل استفاده از کيف پول اينترنتي که تازه در ايران شروع شده، گزينه مناسبي است، اما جا افتادن آن زمان‌بر است.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر