ايرنا/ با وجود پيگريهاي مستمر سازمان هواپيمايي کشور، بسياري از شرکتهايي هواپيمايي پرداخت پول مسافران بابت هزينه کنسلي پروازها را به بعد از تعطيلات عيد نوروز و سال ۹۹ موکول کردهاند.
از ابتداي اعلام شيوع ويروس کرونا در کشور و لغو پروازهاي خارجي و داخلي، مسافران زيادي که به رسم هر سال در بهمن ماه اقدام به خريد بليت کرده بود معطل ماندند که سرنوشت سفر و پول از دست رفته آنها چه مي شود.
مطابق قوانين حاکم بر صنعت هوايي، ابطلال سفر از سوي ايرلاين و نه مسافر مساوي با پرداخت کامل هزينهها است و جريمه اي را متوجه مسافر نميکند؛ با اين حال بخشنامه سازمان هواپيمايي کشور به کمک مردم آمد و شرکت هاي هواپيمايي را موظف کرد تا تمام پول بليت هايي که قبل از ۵ اسفندماه براي هر تاريخي از تعطيلات نوروزي خريداري شده است بدون کسر جريمه به مسافران بازگردد.
اکنون بيش از دو هفته از بخشنامه سازمان هواپيمايي و تعيين تکليف ايرلاينها از سوي وزير راه و شهرسازي براي بازگرداندن پول مسافران ميگذرد، اما گلايه مسافران از عدم پرداختيها از سوي ايرلاينها افزايش يافته است.
يکي از مسافران هواپيمايي ايران اير تور به مقصد مشهد مقدس که يک خانواده ۴ نفره است به خبرنگار اقتصادي ايرنا، گفت: بعد از اينکه پيگير دريافته هزينه بليت شديم به ما اعلام کردند که بايد ۲۰ روز کاري از تاريخ ابطال بليت صبر کنيد و اينطور نيست که بلافاصله امکان بازگرداندن هزينهها ميسر باشد و بر اين اساس مبلغ هزينه شده بعد از تعطيلات عيد نوروز به ما بازخواهد گشت.
مسافر ديگري که بليت خود را به مقصد يکي از کشورهاي خارجي تهييه کرده است به خبرنگار ايرنا، گفت: آژانس مسافرتي که بليت خود را از آنجا تهيه کردهام به ما اعلام کرده است که ايرلاينها قادر به پرداخت بدهي کنسليها نيستند و بعد از تعطيلات نوروز هزينهها بازگردانده ميشود.
در همين زمينه «رضا جعفرزاده» سخنگوي سازمان هواپيمايي کشور گفت:به ايرلاينها مجددا توصيه شده است که طرفهاي قرارداد خود را مجاب کنند تا نسبت به پرداخت هزينه کنسلي بليتها، بدون قيد زمان اقدام کنند.
جعفرزاده در خصوص آخرين وضعيت پرداخت هزينه کنسلي پروازها از سوي شرکت هاي هواپيمايي به مسافران، به خبرنگار اقتصادي ايرنا، گفت: بر اساس بخشنامه سازمان هواپيمايي کشوري تمام ايرلاين ها بايد هزينه کنسلي ها را بدون کسر جريمه به مسافران پرداخت کنند.
وي تاکيد کرد: هم شرکت هاي هواپيمايي هم دفاتر خدمات مسافرت هوايي و هم مراکز فروش الکترونيک همه در خصوص اين بخشنامه توجيح هستند و بايد پول مسافران را بر اساس اين بخشنامه بازگردانند.
جعفرزاده توضيح داد: حجم کنسليها بخاطر توصيههاي وزارت بهداشت بالا است؛ با اين حال ايرلاينها در حال پرداخت هزينهها به مسافران هستند.
سخنگوي سازمان هواپيمايي کشور گفت: البته به دليل حجم بالاي کنسليها گهگاه ديده شده است که در زمينه پرداخت هزينه بليت ها کوتاهي شده است؛به همين دليل به ايرلاين ها مجددا توصيه شده است که طرف هاي قرارداد خود که فروشنده بليت شرکتهاي هواپيمايي هستند را بدون قيد زمان و تا اطلاع ثانوي نسبت به پرداخت پول مسافران مجاب کنند.
بازار