ایرنا/ با وجود پیگری‌های مستمر سازمان هواپیمایی کشور، بسیاری از شرکت‌هایی هواپیمایی پرداخت پول مسافران بابت هزینه کنسلی پروازها را به بعد از تعطیلات عید نوروز و سال ۹۹ موکول کرده‌اند.

از ابتدای اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور و لغو پروازهای خارجی و داخلی، مسافران زیادی که به رسم هر سال در بهمن ماه اقدام به خرید بلیت کرده بود معطل ماندند که سرنوشت سفر و پول از دست رفته آنها چه می شود.

مطابق قوانین حاکم بر صنعت هوایی، ابطلال سفر از سوی ایرلاین و نه مسافر مساوی با پرداخت کامل هزینه‌ها است و جریمه ای را متوجه مسافر نمی‌کند؛ با این حال بخشنامه سازمان هواپیمایی کشور به کمک مردم آمد و شرکت های هواپیمایی را موظف کرد تا تمام پول بلیت هایی که قبل از ۵ اسفندماه برای هر تاریخی از تعطیلات نوروزی خریداری شده است بدون کسر جریمه به مسافران بازگردد.

اکنون بیش از دو هفته از بخشنامه سازمان هواپیمایی و تعیین تکلیف ایرلاین‌ها از سوی وزیر راه و شهرسازی برای بازگرداندن پول مسافران می‌گذرد، اما گلایه مسافران از عدم پرداختی‌ها از سوی ایرلاین‌ها افزایش یافته است.

یکی از مسافران هواپیمایی ایران ایر تور به مقصد مشهد مقدس که یک خانواده ۴ نفره است به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: بعد از اینکه پیگیر دریافته هزینه بلیت شدیم به ما اعلام کردند که باید ۲۰ روز کاری از تاریخ ابطال بلیت صبر کنید و این‌طور نیست که بلافاصله امکان بازگرداندن هزینه‌ها میسر باشد و بر این اساس مبلغ هزینه شده بعد از تعطیلات عید نوروز به ما بازخواهد گشت.

مسافر دیگری که بلیت خود را به مقصد یکی از کشورهای خارجی تهییه کرده است به خبرنگار ایرنا، گفت: آژانس مسافرتی که بلیت خود را از آنجا تهیه کرده‌ام به ما اعلام کرده است که ایرلاین‌ها قادر به پرداخت بدهی کنسلی‌ها نیستند و بعد از تعطیلات نوروز هزینه‌ها بازگردانده می‌شود.

در همین زمینه «رضا جعفرزاده» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت:به ایرلاین‌ها مجددا توصیه شده است که طرف‌های قرارداد خود را مجاب کنند تا نسبت به پرداخت هزینه کنسلی بلیت‌ها، بدون قید زمان اقدام کنند.

جعفرزاده در خصوص آخرین وضعیت پرداخت هزینه کنسلی پروازها از سوی شرکت های هواپیمایی به مسافران، به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: بر اساس بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری تمام ایرلاین ها باید هزینه کنسلی ها را بدون کسر جریمه به مسافران پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: هم شرکت های هواپیمایی هم دفاتر خدمات مسافرت هوایی و هم مراکز فروش الکترونیک همه در خصوص این بخشنامه توجیح هستند و باید پول مسافران را بر اساس این بخشنامه بازگردانند.

جعفرزاده توضیح داد: حجم کنسلی‌ها بخاطر توصیه‌های وزارت بهداشت بالا است؛ با این حال ایرلاین‌ها در حال پرداخت هزینه‌ها به مسافران هستند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: البته به دلیل حجم بالای کنسلی‌ها گهگاه دیده شده است که در زمینه پرداخت هزینه بلیت ها کوتاهی شده است؛به همین دلیل به ایرلاین ها مجددا توصیه شده است که طرف های قرارداد خود که فروشنده بلیت شرکت‌های هواپیمایی هستند را بدون قید زمان و تا اطلاع ثانوی نسبت به پرداخت پول مسافران مجاب کنند.

#باهم_شکستش_می‌دهیم
ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید