صادرات به عراق ۰.۷ درصد افزایش یافت
ايلنا/ سرپرست معاونت توسعه بازارهاي صادراتي سازمان توسعه تجارت ايران از افزايش سهم ايران در بازار عراق خبر داد و گفت: ارزش صادرات ايران به عراق در سال ۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ با ۰.۷ درصد افزايش به ۸.۹ ميليارد دلار رسيد. اين در حالي است که از نظر وزني صادرات ج. ا. ايران به عراق در سال ۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ با ۲۹ درصد افزايش به ۲۵ ميليون تن رسيده است. مسعود کمالي اردکاني با اعلام اين خبر اظهار داشت: در سال گذشته بازار عراق با 21 درصد سهم صادرات کشور پس از چين، در رتبه دوم صادرات ايران قرار داشته است. همچنين ايران با 28 درصد سهم در بازار عراق جايگاه سوم صادرکنندگان به عراق را به خود اختصاص داده است. وي افزود: بر اين اساس ارزش صادرات ايران به عراق در سال 98 نسبت به سال 1397 با 0.7 درصد افزايش به 8.9 ميليارد دلار رسيد. همچنين از نظر وزني صادرات کشورمان به عراق در سال 98 نسبت به سال 1397 به 25 ميليون تن رسيد که افزايش 29 درصدي را تجربه کرده است. سرپرست معاونت توسعه بازارهاي صادراتي گفت: دارو و تجهيزات پزشکي، مصنوعات پلاستيکي، کاشي و سراميک، محصولات فولادي سيم و کابل، لوازم خانگي، لوازم الکتريکي، لوله و پروفيل، لوازم و مصالح ساختماني، کولرآبي، فرش ماشيني و کفپوشها، کيسه پروپيلين، ماشينآلات صنعتي، لبنيات، شيريني، شکلات، لوازم و قطعات يدکي خودرو، تجهيزات کشاورزي و محصولات خلاق و دانشبنيان از جمله کالاهاي داراي ظرفيت افزايش صادرات به عراق هستند. برنامههاي سال 1399 در خصوص افزايش صادرات به کشور عراق کمالي اردکاني در خصوص برنامه هاي اين سازمان در حوزه تقويت ديپلماسي تجاري، از پيگيري تفاهمات سومين اجلاس کميسيون مشترک دو کشور و همچنين پيگيري رفع مشکلات زيرساختهاي تجاري از دستگاههاي اجرايي کشور و تفاهمات وزراي صنعت، معدن و تجارت و رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران با همتايان عراقي، برگزاري چهارمين اجلاس کميسيون مشترک و کميته مشترک همکاريهاي تجاري ميان دو کشور و انعقاد تفاهمات جديد با توجه به شرايط و تحولات جديد و در راستاي توسعه صادرات به عراق در سال 1399 خبر داد. وي گفت: پيگيري تحقق هدف 20 ميلياردلاري صادرات در سال 1400 ميان دو کشور، توسعه همکاريهاي صنعتي، برگزاري همايشها و ميزهاي کالا- کشوري در تهران و استانها و معرفي فرصتهاي جديد صادراتي به عراق به بخش خصوصي کشور، حضور فعال در نمايشگاههاي بينالمللي عراق، برگزاري نمايشگاههاي تخصصي اختصاصي ايران در مرکز نمايشگاهي ايران در بغداد پس از فروکش ويروس کرونا، رصد روزانه پايانههاي مرزي و پيگيري رفع موانع صادرات از اين مبادي از جمله برنامههاي ترويجي سازمان توسعه تجارت براي توسعه صادرات به عراق است. کمالي اردکاني افزود: تلاش براي کاهش و يا اطلاعرساني به موقع اعمال ممنوعيتها و محدوديتهاي فصلي، پيگيري ايجاد زيرساختهاي تجاري در استانهاي مرزي و تقويت صادرات اين استانها به کشور عراق، ارائه مشاورههاي بازاريابي به صادرکنندگان و همچنين پيگيري حل مشکلات و مطالبات شرکتهاي ايراني در عراق، معرفي ظرفيتها و همچنين ارائه مشاورههاي بازاريابي و قوانين و مقررات عراق، تقويت دفاتر رايزني بازرگاني ايران در عراق و اعتبارسنجي طرفهاي عراقي توسط رايزن بازرگاني ايران در بغداد و تلاش براي افزايش ارتباط با بخش خصوصي عراق با همکاري ميان اتاق مشترک ايران و عراق و انجمن صادرکنندگان خدمات فني و مهندسي و ديگر تشکلهاي توليدي و صادراتي ملي و استاني نيز از مهمترين برنامهها براي توسعه صادرات به عراق در سال 1399 محسوب ميشود.