فارس/ معاون وزير راه و شهرسازي گفت: روز 5 خرداد 4 پروژه افتتاح و آغاز عمليات احداث در مازندران به صورت ويدئو کنفرانس توسط رئيسجمهور آغاز ميشود. همچنين ساخت آزادراه قم- اراک به طول 110 کيلومتر در کريدور آزادراهي تهران- بندر امام خميني کليد ميخورد.
خيرالله خادمي، اظهار داشت: روز5 خرداد مصادف با تعطيلات عيد فطر 4 پروژه در استان مازندران شامل آغاز عمليات اجرايي و بهرهبرداري و همچنين يک پروژه آزادراهي بين قم تا اراک کليد ميخورد.
*افتتاح 6 کيلومتر از باند دوم محور هراز و تونل وانا
وي تصريح کرد: ميزان 6 کيلومتر از باند دوم در محور هراز که مهمترين محور منتهي به شمال، زيباترين و کوتاهترين مسير براي دسترسي به استان مازندران است روز 5 خرداد به صورت ويدئوکنفرانس و با حضور رئيسجمهور افتتاح ميشود.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: اغلب اين 6 کيلومتر پل و تونل است، دو کيلومتر آن تونل ممتد وانا همچنين پل اتصال به تونل وانا است.
خادمي افزود: براي اين 6 کيلومتر مسير بزرگراهي ميزان 150 ميليارد تومان هزينه شده است.
* افتتاح باند دوم محور ساري به پاکآب و سمنان
وي اضافه کرد: پروژه ديگر که با حضور رئيسجمهور به صورت ويدئوکنفرانس افتتاح ميشود احداث باند دوم بزرگراهي شهرستان ساري به سمت پاکآب و سمنان در ورودي استان مازندران و ورودي ساري است. اين مسير محور ترانزيتي براي رسيدن بار از بندر اميرآباد به بندر عباس و بالعکس است که با توجه به تراکم جمعيتي مشکلاتي ايجاد شده بود.
معاون وزير راه و شهرسازي بيان کرد: 17 کيلومتر از اين مسير از کل 22 کيلومتر به صورت بزرگراه 4 خطه افتتاح ميشود. سراسر اين مسير بايد تملک اراضي انجام ميشد که هزينه داشت چون از حاشيه رودخانه عبور ميکرد و ديواره با ارتفاع8 متر بايد در کنار آن ساخته ميشد.
خادمي گفت: براي اين پروژه 120 ميليارد تومان از منابع اعتباري دولت هزينه شده است.
* آغاز عمليات احداث آزادراه قائمشهر- ساري
وي بيان کرد: پروژه ديگري که با حضور رئيسجمهور به صورت ويدئو کنفرانس احداث آن آغاز ميشود عمليات ساخت آزادراه قائمشهر به ساري است. اين آزادراه در واقع کنار گذر جنوب ساري است و از قائمشهر به بعد از ساري به صورت آزادراه عبور ميکند و بدين ترتيب گلوگاه ترافيکي که با ورود خودروها به ساري پيش ميآمد از بين ميرود.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت:اين آزادراه 44 کيلومتر به صورت 6 خطه احداث خواهد شد و سرمايهگذاري آن 1400 ميليارد تومان به صورت مشارکت 50 درصد دولت و 50 درصد يکي از شرکتهاي زيرمجموعه وزارت دفاع خواهد بود.
* آغاز احداث باند دوم مرزنآباد-دزدبن در محور چالوس
خادمي افزود:پروژه ديگري که به صورت ويدئوکنفرانس احداث آن کليد ميخورد ساخت باند دوم در محور چالوس بين مرزنآباد و دزدبن خواهد بود که در واقع مسير 4 خطه ميشود.
وي توضيح داد: پيش از اين خودروها پيش از ورود به آزادراه مرزنآباد- چالوس در نزديکي مرزنآباد دچار گره ترافيکي ميشدند که با احداث اين مسير گره ترافيکي حذف ميشود.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت:اين مسير به طول 15 کيلومتر در قالب باند دوم آغاز خواهد شد و پيشبيني ميشود هزار و 140 ميليارد تومان هزينه داشته باشد.
* آغاز عمليات آزادراه قم- اراک در کريدور سراسري تهران- بندر امام
خادمي بيان کرد: پروژه ديگري که احداث آن در قالب ويدئوکنفرانس روز 5 خرداد با حضور رئيسجمهور آغاز ميشود ساخت آزادراه قم تا اراک به طول 110 کيلومتر است که به عنوان کنار گذر شمالي شهر قم و بخشي از آزادراه سراسري تهران- بندرامام خميني محسوب ميشود.
وي اضافه کرد: اين کريدور آزادراهي کوتاه ترين کريدور آزادراهي از تهران به خليج فارس است و به دليل کوتاه بودن منافع اقتصادي نظير کاهش مصرف سوخت، کاهش مدت زمان سير، کاهش ترافيک و غيره دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: مردم پيش از اين در شهر قم با ترافيک سنگين مواجه ميشدند که با احداث اين مسير آزادراهي اين ترافيک حذف ميشود.
خادمي توضيح داد: طول اين مسير 110 کيلومتر است که برآورد سال98 آن 1298 ميليارد تومان است و پيشبيني ميشود 2500 ميليارد تومان ارزش پروژه باشد.
وي افزود:اين پروژه به صورت 6 خطه توسط سرمايهگذار خصوصي و با همکاري دولت به صورت 50-50 آغاز ميشود و مدت زمان ساخت آن 4 ساله خواهد بود.
بازار