برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

سه راهی خرید خودرو

منبع
خراسان
بروزرسانی
خراسان/ با توجه به ضوابط جديد ثبت نام خودرو، از چه مسيرهايي مي‌توان خريد کرد؟ با ورود مجدد شوراي رقابت به عرصه قيمت گذاري و فروش فوق العاده اخير، چرخ فروش خودروسازان مجدد تکاني خورده است. همزمان، تغييراتي که در مدل فروش، علاوه بر شيوه ثبت نام خودرو داده شده، براي خريداران سوال برانگيز شده است. پيشتر، 5 روش براي خريد از خودروسازان در قانون تعريف شده بود که گويا هم اينک تمرکز روي سه شيوه فروش فوق العاده، پيش فروش و مشارکت در توليد است. ضمن اين که تغييراتي در مفاد اين شيوه ها داده شده و روش فروش فوق العاده نيز به جمع مدل هاي خريد خودرو اضافه شده است. با اين اوصاف در گزارش امروز، آخرين تغييرات صورت گرفته در مدل هاي خريد از خودروسازان را بررسي مي کنيم. فروش فوق العاده فروش فوق العاده روش جديدي است که بر اساس تصميمات گرفته شده، به روش هاي فروش خودروسازان اضافه شده و از برخي جهات شبيه روش تحويل فوري است که قبلاً اجرا شده است. در اين روش خريداران خودرو با پرداخت قيمت هاي مشخص، مي توانند حداکثر تا مدت سه ماه، خودروي خود را تحويل بگيرند. سود مشارکتي براي وجوه خريداران در ميان نيست و سود انصراف نيز وجود ندارد اما اگر شما به عنوان خريدار، خودرو را ديرتر از موعد سه ماهه تحويل بگيريد، به ازاي هر روز تاخير، معادل ماهانه سه درصد به شما بابت جبران تاخير در تحويل تعلق خواهد گرفت. به عنوان مثال براي تاخير در تحويل يک خودرو با قيمت 70 ميليون تومان، خودروساز بايد روزانه حدود 70 هزار تومان به شما جريمه تاخير بدهد. اين موارد، چيزهايي است که تا الان روي کاغذ مي بينيم. با اين حال، تجربه اولين فروش فوق العاده خودروسازان که هم اينک در جريان است، نشان مي دهد که نکات ظريف ديگري در قرارداد خودروسازان وجود دارد. به عنوان مثال، و در شرايطي که گفته مي شود سند خودروهاي فروش فوق العاده تا يک سال نزد خودروسازان باقي مي ماند مبلغ چک با موعد يک سال آينده، که با سود حدود 33 درصد نسبت به بقيه مبلغي که خريدار بايد بپردازد، محاسبه شده است!
پيش فروش خودرو دومين روشي که با تغييرات صورت گرفته، قرار است براي اولين بار در نيمه دوم خرداد ماه به اجرا درآيد، روش پيش فروش با تحويل يک ساله است. پيشتر، دو مدل پيش فروش براي خريد مشتريان تعريف شده بود. پيش فروش قطعي و عادي. در پيش فروش قطعي، قيمت خودرو در زمان قرارداد مشخص بود و خريدار در نهايت مي توانست 9 ماهه خودروي خود را تحويل بگيرد. حداقل سود مشارکت در اين روش برابر حداقل سود سپرده در مدت قرارداد بود. براي انصراف از قرارداد هم سودي معادل حداکثر 3 درصد کمتر از نرخ سود سپرده يک ساله بانکي ديده شده بود. با اين حال، به نظر مي رسد اين روش جزو روش هايي است که فعلاً کنار گذاشته شده است. بر اين اساس، زين پس منظور از قراردادهاي پيش فروش، چيزي شبيه قراردادهاي پيش فروش عادي است که در آن قيمت خودرو معادل قيمت در زمان تحويل است. بازه زمان اين قراردادها حداکثر يک ساله تنظيم مي شود، اما سود مشارکت، بر خلاف گذشته که به ميزان حداقل سود سپرده يک ساله نظام بانکي تعريف شده بود، متغير است. هيئت وزيران درتصميم اخير خود، تعيين اين رقم را به تشخيص وزارت (صمت) محول و قيد کرده که بر اساس شرايط بازار و تا سقف سود سپرده يک ساله نظام بانکي (15 درصد) تعيين شود. از سوي ديگر، حداقل سود انصراف نيز ديگر به مانند قبل و به ميزان «حداکثر 3 درصد کمتر از نرخ سود سپرده يک ساله نظام بانکي» نيست و قرار بر اين شده که اين نرخ براي انصرافي ها، 3 درصد کمتر از نرخ سود مشارکت مندرج در قرارداد باشد. در باره جبران تاخير در تحويل در اين قراردادها، با توجه به اين که تصميم جديدي گرفته نشده، به نظر مي رسد فرمول قبلي يعني سود مشارکت به علاوه يک درصد ماهانه همچنان بر قرار باشد.
مشارکت در توليد اين شيوه براي آن هايي که عجله اي براي خريد خودرو نداشتند، با توجه به بازه طولاني قرارداد مناسب بود، با اين حال، با تغييرات جديد به وجود آمده، و همچنين نياز خودروسازان به نقدينگي معلوم نيست استقبال از اين مدل خريد از خودروسازان چگونه خواهد شد؟ در اين شيوه که قيمت آن در زمان تحويل خودرو مشخص مي شود. بازه تحويل، حداکثر 3 ساله است. سود مشارکت، انصراف و جبران تاخير در تحويل نيز به مانند شيوه پيش فروش عادي تعيين شده است. 3 مدل خريد خودرو که فعلاً به پارکينگ منتقل شده اند! همان گونه که ديده مي شود، در شرايط کنوني و با توجه به وضعيت خودروسازان و بازار، کانال هاي خريد خودرو از خودروسازان، بسيار محدود شده است. قبل تر، شيوه تحويل فوري با بازه زماني يک ماهه برقرار بود که هم اکنون بعيد است، به زودي شاهد آن باشيم. از سوي ديگر با توجه به حساسيت هاي موجود مبني بر رساندن خودرو با قيمت کارخانه به دست مصرف کننده واقعي، امکان صلح از قراردادهاي خودرو برداشته شده است. همچنين قبل تر، طرح هاي ليزينگي خودرو نيز با شرايطي نسبتاً بهتر نسبت به بازار وجود داشت که با توجه به وضعيت موجود، به نظر مي رسد اين کانال خريد خودرو نيز فعلاً در دسترس نباشد.
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره