بسته تشویقی ایران برای پروازهای عبوری ایرلاینهای خارجی
ايرنا/ مدير کل دفتر بازرگاني و سرمايهگذاري شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران ميگويد: قصد داريم با تهيه بستههاي تشويقي، انگيزه شرکتهاي هواپيمايي خارجي براي استفاده از آسمان ايران را بيشتر کنيم؛ شرکتهايي که جزو هشت شرکت نخست در سبد درآمدي ايران از پروازهاي عبوري هستند، از بستههاي تشويقي بهرهمند ميشوند. «آيين نامه اجرايي ماده ۶۳ قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين»، به عنوان بخشي از درآمدهاي شرکت فرودگاهها و ناوبري ايران يک طرح پيشنهادي است که پس از بررسيهاي کارشناسانه در کميسيون اقتصادي دولت جهت تصويب به هيات دولت ارايه و پس ازتصويب نهايي، وجاهت قانوني و اجرايي داشته و به رقابتيشدن مسيرهاي پروازهاي عبوري منجر خواهد شد. دغدغه دولت نيز رقابت با ساير کشورهاي منطقه و تشويق شرکتهاي هواپيمايي براي استفاده از آسمان ايران به جاي آسمان کشورهاي رقيبي چون عراق است. در همين راستا «ناصر آقايي» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، اظهار کرد: موضوع اين آييننامه اصلاح کاهش تعرفه پروازهاي عبوري از آسمان ايران نيست و خبرهاي منتشر شده در اين باره نيز برداشت نادرست از متن آيين نامه اصلاحي است. وي ادامه داد: شرايط به وجود آمده براي صنعت هوانوردي جهان در دوران شيوع ويروس کرونا، موضوعي نيست که بر کسي پوشيده باشد و ويروس کوويد ۱۹ تاثيرات زيادي را بر تمامي جنبههاي اين صنعت در جهان و ايران گذاشته است. يکي از اين تاثيرات، کاهش چشمگير پروازهاي عبوري در سراسر جهان از جمله آسمان کشورمان بوده است که همچنان ادامه دارد. وي افزود: با توجه به بررسيهاي کارشناسي انجام شده، آييننامه جديد پيشنهادي تعيين درآمدهاي شرکت فرودگاهها و ناوبري ايران، از سوي وزارت راه و شهرسازي به دولت تدبير و اميد ارائه شد تا پس از بررسي و تاييد در کميسيون اقتصادي و تصويب در هيات دولت، فضا را براي پروازهاي عبوري از آسمان ايران جذابتر و با کشورهاي همسايه قابل رقابت ميکند. مدير کل دفتر بازرگاني و سرمايه گذاري شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران با بيان اين که ما موظف هستيم در چارچوب فضاي رقابتي با کشورهاي همسايه، ترافيک پروازهاي عبوري از فضاي کشورمان را افزايش دهيم، افزود: ما قصد داريم با تهيه بستههاي تشويقي، انگيزه و رغبت شرکتهاي هواپيمايي خارجي براي استفاده از فضاي ايران را بيشتر سازيم و اين به معناي کاهش تعرفه پروازهاي عبوري نيست. وي گفت: در گام نخست، شرکتهايي که جزو هشت شرکت اول در سبد درآمدي ما از پروازهاي عبوري هستند، از بسته هاي تشويقي بهرهمند ميشوند. دسته دوم نيز شرکتهاي هواپيمايي خارجي هستند که ميزان بهرهمندي خودشان از فضاي ايران را حدود ۲۰ درصد افزايش ميدهند. در اين صورت، متناسب با اين درصد افزايش، از تخفيفهاي در نظر گرفته شده توسط شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران برخوردار خواهند شد. آقايي ادامه داد: دسته سوم هم شرکتهاي هواپيمايي خارجي هستند که سعي در حفظ ميزان استفاده از فضاي ايران را دارند و ما نيز به آنها کمک ميکنيم تا حتي بتوانند اين ميزان را افزايش دهند. اين يک واقعيت علمي و گريزناپذير است که ما بايد با کشورهاي همسايه در زمينه جذب پروازهاي عبوري رقابت کنيم و انجام بازاريابي علمي فقط محدود به درآمدهاي غيرهوانوردي شرکت نميشود و چنين نگاهي بايد به درآمدهاي هوانوردي نيز اعمال شود. وي گفت: بايد ضمن حفظ مشتريان فعلي، آنها را به استفاده بيشتر از فضاي ايران تشويق کنيم و ساير شرکتها را نيز در اين مسير قرار دهيم. پس اساسا آييننامه پيشنهادي تعيين درآمدهاي شرکت فرودگاهها و ناوبري ايران، به معناي کاهش تعرفه پروازهاي عبوري نيست.