گزارشی از تاثیر کرونا بر تولید و فروش در ایران
مهر/ شيوع کرونا موجب شد تا ۶۳ درصد از کل کسب و کارها در اسفند و فروردين کاهش توليد و ۱۵.۸ درصد افزايش توليد داشته باشند؛ اين درصدها در ارديبهشت به ترتيب ۵۷.۲ و ۱۶.۵ درصد بوده است. پس از شيوع ويروس کرونا، تقريباً تمامي بازارها تحت تأثير اين ويروس، با مشکلاتي مواجه شدند. در ادامه بررسي وضعيت بازارهاي کشور در پي شيوع ويروس کرونا، بايد به موضوع وضعيت توليد و فروش و تغييرات قيمتي کالاها اشاره کرد. تأثير کرونا بر توليد و فروش بنگاهها بر اساس آماري که از سوي پژوهشکده آمار در مورد تغييرات فروش جمع آوري کرده، ۷۰ درصد از کل کسب و کارها در اسفند و فروردين کاهش فروش و ۱۶.۱ درصد افزايش فروش داشتهاند؛ همچنين ميزان فروش ۱۳.۱ درصد از کسب و کارها بدون تغيير بوده است. اين درصدها در ارديبهشت به ترتيب ۶۶.۸، ۱۶.۷ و ۱۶.۶ درصد است. ۶۳ درصد از کل کسب و کار نيز در اسفند و فروردين کاهش توليد و ۱۵.۸ درصد افزايش توليد داشته اند. وضعيت توليد ۲۱.۲ درصد از کسب و کارها نيز بدون تغيير بودهاست. اين درصدها در ارديبهشت به ترتيب ۵۷.۲، ۱۶.۵ و ۲۶.۳ درصد است. تأثير کرونا بر تغييرات توليد در بخشهاي مختلف کسب و کار در دوره اجرا تأثير کرونا بر قيمتها در مورد تغييرات قيمت در کسب و کارها نيز بايد اشاره کرد که ۲۴.۵ درصد از کل کسب و کار در اسفند و فروردين افزايش قيمت داشتهاند، ۲۲ درصد کاهش قيمت و ۵۳.۵ درصد تغيير قيمتي نداشتهاند. اين درصدها در ارديبهشت به ترتيب ۲۸ درصد، ۲۰.۲ درصد و ۵۱.۹ درصد است. ۳۱.۳ درصد از علت تغيير قيمت، مربوط به تغيير قيمت مواد اوليه در اسفند و فروردين ميشود. در ارديبهشت ماه نيز تغيير تقاضا توانست به ميزان ۲۲.۳ درصد در تغيير قيمتها تأثير بگذارد. تأثير کرونا بر علل تغييرات قيمت در بخشهاي مختلف کسب و کار در دوره اجرا