کارگزاریهای بورس در خرداد ماه چقدر درآمد داشتند؟
تجارت نيوز/ بر اساس گزارش سازمان بورس از عملکرد کارگزاريها، دو کارگزاري مفيد و آگاه به ترتيب با ۲۱٫۷ و ۱۳٫۸ درصد بيشترين سهم کل معاملات بورس را به خود اختصاص دادهاند. روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گزارش خلاصه معاملات خردادماه شرکتهاي کارگزاري را منتشر کرد. گزارشي که البته با چند روز تاخير نسبت به گزارشهاي قبلي منتشر شد. بر اساس اين گزارش در خردادماه مجموع ارزش معاملات انجام شده توسط کارگزاريها (خريد و فروش) حدود ۳۴۴ هزار ميليارد تومان بوده که در مقايسه با ارديبهشت ماه افتي ۳۱ درصدي داشته است. در اين ميان ۲۱٫۷ درصد کل معاملات در کارگزاري مفيد و ۱۳٫۸ آن در کارگزاري آگاه انجام شده و دو کارگزاري فارابي و مبينسرمايه به ترتيب با ۳٫۵ و ۳٫۲۵ درصد رتبههاي بعدي را به خود اختصاص دادند. اين در حالي است که در ارديبهشت ماه سهم کارگزاري مفيد و آگاه از کل معاملات بورس به ترتيب ۱۹٫۵ و ۱۲٫۵ درصد بود. موضوعي که نشان ميدهد طي يک ماه اخير اين دو کارگزاري توانستهاند سهم بيشتري از معاملات بورس را به خود اختصاص دهند. از سوي ديگر بررسي درآمد کارگزاريها از معاملات بورس نشان ميدهد با توجه به کارمزد ۰٫۷۶ درصدي، کارگزاري مفيد در خردادماه تنها از معاملات بورس توانسته درآمدي ۵۶۶ ميليارد توماني بدست بياورد که معادل درآمد روزانه ۱۸ ميليارد و ۲۵۸ ميليون تومان است البته اين رقم در ماه گذشته براي کارگزاري مفيد ۲۴ ميليارد تومان بود که نشان از افت ۲۴ درصدي درآمد اين کارگزاري دارد البته نبايد فراموش کرد که ارزش معاملات بورس در اين ماه ۳۱ درصد کاهش داشته و افت درآمد مفيد کمتر از نرخ افت ارزش معاملات کل بورس بوده است.
کارگزاري آگاه نيز در اين ماه چيزي بيشتر از ۳۶۱ ميليارد تومان درآمد ناشي از کارمزدها داشته که معادل روزانه ۱۱ ميليارد و ۶۴۵ ميليون تومان است. پس از اين دو کارگزاري که با اختلاف در رتبههاي نخست قرار دارند، کارگزاري فارابي و مبينسرمايه توانستهاند در خرداد ماه درآمد روزانه ۲ ميليارد و ۹۵۰ ميليون و ۲ ميليارد و ۷۴۲ ميليون توماني را به ثبت برسانند. البته بايد ديد با توجه به اختلالات اخير کارگزاري آگاه سهم اين کارگزاري در معاملات تيرماه به چه اندازه تحت تاثير قرار خواهد گرفت. با اين حال و با توجه به رونق بازار سهام و افزايش درآمد کارگزاريها از اين طريق، انتظار ميرود خدمات ارائه شده از سوي آنها نيز به همين نسبت بهبود پيدا کرده و ارتقا يابد اما به نظر ميرسد تنها خدمات بهبود چنداني نيافته بلکه حجم بالاي مشتريان موجب شده تا کيفيت خدمات به شدت تنزل پيدا کرده و اعتراضها نسبت به اختلال و قطعي در سامانه معاملاتي کارگزاريها بيش از پيش شود. هر چند کارگزاريها نيز بسياري از اين اختلالات را به گردن ضعف سيستم معاملاتي مديريت فناوري بورس مياندازند.