توضیحات رئیس شورای شهر تهران پیرامون تخصیص اعتبار واگن های مترو
آخرين خبر/ محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران پيرامون تخصيص اعتبار واگن هاي مترو و ناوگان حمل و نقل عمومي گفت: دولت خريد ۲۰۰۰ واگن و ۱۹۰۰۰ اتوبوس را تصويب کرد، اما اجرايي نکرده است. در قانون مترو که مصوب مجلس است، دولت موظف شده است که کل هزينههاي توسعه مترو و حتي بهرهبرداري را بپردازد؛ اما پس از آن در قانون حمايت از قطار شهري، به دولت اجازه داده شد نيمي از هزينههاي بليت مترو و نصف يارانه بليت اتوبوس را پرداخت کند که عملا بخش مربوط به يارانه بليت مترو و اتوبوس پرداخت نشده است؛ يعني از حدود ۵۰۰ ميليارد تومان سهم دولت براي يارانه بليت مترو فقط ۹ ميليارد تومان يعني کمتر از دو درصد پرداخت شده و درباره اتوبوس هم به همين شکل است؛ البته اين فقط مسئله تهران نيست و درباره همه کلانشهرها اين اتفاق افتاده است. در ماهيت طلب شهرداري از دولت در حوزه حملونقل عمومي مقداري پيچيدگي وجود دارد که دليل آن هم عبارتي است که در قوانين ازجمله لوايح برنامه و بودجه بهعنوان اينکه «دولت اجازه دارد براي حملونقل عمومي به شهرداري کمک کند…»، بعضي از مقامات دولتي با تأکيد بر واژه «اجازه دارد»، مدعي بودند اين بند براي دولت تکليف و الزام ايجاد نميکند، بلکه مجازبودن کمک را ميرساند و عملا هم به دلايل گوناگون ازجمله پيگيري ضعيف شهرداري و شورا و همراهينکردن دولت تاکنون اين بند فعال نشده و مبلغي به شهرداري پرداخت نشده بود؛ اما بند ديگري در قانون درباره تعهد وزارت نفت به پرداخت يارانه درباره افزايش سفر مترو وجود دارد که پس از مدتها بحث و پيگيري براي نخستينبار در اواخر سال گذشته اين بند اجرائي شد و قسط اول آن به ميزان ۲۱۰ ميليارد تومان به شرکت بهرهبرداري متروي تهران براي يارانه استفاده از حملونقل عمومي تخصيص پيدا کرد و حدود ۱۵۵ ميليارد تومان آن پرداخت شد که اميدواريم اين موضوع تبديل به روال شود.