برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

ارزش سهام عدالت در یک قدمی ۲۰ میلیون

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
ارزش سهام عدالت در یک قدمی ۲۰ میلیون

خبرآنلاين/محاسبات آماري نشان مي‌دهد ارزش پرتفوي سهام عدالت از فاز اول آزادسازي تا امروز ۱۳۵ درصد رشد کرده و تا عصر ديروز، شنبه، به مرز ۲۰ ميليون نزديک شد و در سطح ۱۹ ميليون و ۸۵۸ هزار تومان ايستاد.
آمارها نشان مي‌دهد با وجود اين رشد جالب توجه، آن دسته از دارندگان سهام عدالت که در فاز اول، يعني اوايل خرداد، ۳۰ درصد سهامشان را فروختند، ضرري ۵۰ درصدي را تجربه کرده‌اند به اين معني که سودي کاملا در دسترس را از کف داده‌اند. ارزش پرتفوي عدالت در تاريخ ۱۰ خرداد ۸ ميليون تومان برآورد مي‌شد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد با وجود اينکه کمتر ازدوهفته به آزادسازي ۳۰ درصد دوم از سبد سهام عدالت مانده، هنوز پرونده ۳۰ درصد اوليه به‌طور کامل بسته نشده است.

اين گزارش حاکي است: ۱۷ ميليون نفر از سهامداران عدالت براي فروش سهام خود روش آزادسازي مستقيم را انتخاب کرده‌اند. ۳۰ درصد از سهام عدالت هر يک از آنها قابل فروش شده است. سهامداران باقي مقدار دارايي سهام عدالت را مي‌توانند ظرف يک سال آينده بفروشند. ۳۰ درصد در عيد غدير و ۳۰ درصد سوم نيز براي ۲۲ بهمن آزاد مي‌شود تا سهامداران در صورت نياز بتوانند نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.

با آغاز فروش سهام عدالت در بانک‌ها موج نارضايتي سهامداران از عملکرد مسوولان اين بخش به اوج خود رسيده و دارندگان سهام عدالت براي فروش آن با مشکلات عديده‌اي دست به گريبانند. روزانه تعداد بي‌شماري از سهامداران راهي بانک‌ها و دفاتر پيشخوان مي‌شوند، اما واريز نشدن مبالغ فروش سهام عدالت و فرافکني نهادهاي مرتبط با اين بخش دارندگان سهام عدالت را کلافه کرده است. فعالان بازار به «دنياي اقتصاد» گفته‌اند، عملکرد ضعيف بانک‌ها درپرداخت واريزي‌ها و ابهاماتي که درمورد نحوه محاسبه قيمت فروش سهام عدالت وجود دارد در کنار متعهد نبودن بورس به مداخله در اين فرآيند ابهامات عدالتي‌ها را بيشتر کرده است. در عين حال برخي فعالان بورس علت تاخير در واريز وجه را متوجه شرکت سپرده‌گذاري مرکزي مي‌دانند.


پول‌هايي که واريز نمي‌شود
سخنگوي ستاد راهبري سهام عدالت در پاسخ به فروشندگان معترض سهام عدالت اعلام کرده کساني که تا قبل از ۱۵ خرداد سهام خود را واگذار کرده‌اند واريزي خود را با توجه به اطلاعات ارائه شده دريافت کرده‌اند. با اين حال تا زمان تنظيم اين گزارش بسياري از فروشندگان سهام عدالت در تماس با «دنياي اقتصاد» اعلام کرده‌اند از ۶خرداد درخواست واگذاري سهام را ارائه داده‌اند و اطلاعاتشان نيز بدون نقص بوده اما پولي به حساب آنها واريز نشده و مسوولان بانک هم به مشکلات آنها پاسخ روشني نمي‌دهند. اگرچه مسوولان سازمان خصوصي‌سازي در مورد مشکلات سهامداران عدالت حاضر به پاسخگويي نيستند اما بر اساس مشاهدات خبرنگاران «دنياي اقتصاد» بانک‌ها درتاخير پرداخت واريزي‌هاي سهام نقش پررنگي ايفا مي‌کنند. برخي سهامداران در روزهاي ششم تا سيزدهم خرداد ماه با مراجعه به بانک‌ها درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام خود را ثبت کرده‌اند. در همان زمان مقرر شده بود بانک‌ها حداکثر ظرف ۳ روز پول فروش سهام را واريز کنند اگرچه برخي بانک‌ها همان هفته اول پول برخي فروشندگان را واريز کردند اما بعد از آن به دلايل‌نامعلومي از واريز سود سهام عدالت امتناع کردند.

تغيير در نحوه پرداخت سود سهام عدالت
احمد اشتياقي، مديرعامل کارگزاري بانک آينده در اين باره مي‌گويد: شرايط و نحوه فروش سهام عدالت چندين بار تغييرکرده و همين موضوع روند واريز را به تعويق انداخته است. در ابتدا قرار بود سهامداران از طريق کارگزار سهام عدالت و بدون دريافت کد بورس به فروش سهام اقدام کنند اما بعد از آن قرار بر اين شد که واگذاري سهام عدالت از طريق شرکت سپرده‌گذاري مرکزي و بدون دخالت کارگزاري بانک انجام شود. او تاکيد مي‌کند: بعد از گذشت چند روز اعلام کردند سهامداراني که در شهرستان زندگي مي‌کنند با توجه به اينکه به فهرست کارگزاري‌هاي بورس دسترسي ندارند بهتر است از طريق کارگزاران بانکي سهام خود را بفروشند. همين تغيير سياست روند پرداخت را با مشکلاتي مواجه کرد. مديرعامل کارگزاري بانک آينده با بيان اينکه سياست‌گذاران اين حوزه بايد به فکر تغيير روش پرداخت پول حاصل از فروش سهام عدالت باشند، تاکيد مي‌کند: مشکلاتي که در پرداخت‌هاي اوليه سهام عدالت وجود دارد تنها با تغيير شيوه فعلي برطرف مي‌شود. در اين مورد چندين بار به مسوولان مربوط پيشنهادهايي مبني بر تغيير روش پرداخت سود سهام عدالت ارائه شده، از اين رو ممکن است نحوه پرداخت واريزي‌ها تغيير کند که در اين صورت پرداخت‌ها ظرف مدت ۱۰ روز انجام مي‌شود. احمد اشتياقي درپاسخ به اينکه کساني که درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت را داده‌اند و پولي برايشان واريز نشده چگونه بايد درخواست فروش ۳۰ درصد دوم را ارائه دهند، مي‌گويد: کساني که موفق به دريافت سود ۳۰درصد اوليه نشده‌اند اگر قصد فروش ۳۰ درصد دوم را داشته باشند، بانک ۶۰ درصد را يکجا پرداخت مي‌کند. او در ادامه ضمن اشاره به نحوه تعيين قيمت سهام عدالت تاکيد مي‌کند: هر زماني که بانک بتواند براي سهام، مشتري پيدا کند به قيمت روز محاسبه و واريز مي‌شود.   غلامرضا حيدري کرد زنگنه، رئيس اسبق سازمان خصوصي‌سازي که سهام عدالت در دوره مديريت او واگذار شد، به «دنياي‌اقتصاد» مي‌گويد: در سال‌هاي گذشته دولت به آزادسازي سهام عدالت علاقه‌اي نداشت و به بهانه‌هاي مختلف اين سهام را آزاد نمي‌کرد تا مردم نتوانند آن را بفروشند. او تاکيد مي‌کند: دولت قيموميت سهام عدالت را بر عهده گرفته بود تا مديريت فروش سهام به دست مردم نيفتد. غلامرضا حيدري کردزنگنه اعلام مي‌کند: اما در حال حاضر نيز به نحوه خريد و فروش سهام عدالت ايراداتي وارد است، چنان که با توجه به وضعيت اقتصادي موجود، بسياري از مردم شهرهاي مختلف به خصوص کساني که تحت پوشش کميته امداد قرار دارند با واگذاري سهام عدالت مي‌توانند بخشي از مشکلات مالي خود را حل کنند. به گفته او ارزش سهام عدالت خانوارهاي ۵ نفره (در صورت داشتن سهام يک ميليون توماني براي هر نفر) از ۵ ميليون تومان به ۲۰۰ ميليون تومان رسيده که اين رقم براي کساني که در شهرستان زندگي مي‌کنند رقم قابل توجهي است. او تاکيد مي‌کند: مردم مي‌توانند دربرخي شهرستان‌ها با فروش سهام عدالت، خانه بخرند اما با توجه به اينکه زيرساخت‌هاي لازم براي خريد و فروش سهام عدالت فراهم نشده مشکلاتي براي سهامداران ايجاد کرده است. هدف از واگذاري سهام عدالت، سهامداري مردم بود که بعد از ۱۰ سال مقدمات واگذاري سهام عدالت با دستور مقام معظم رهبري انجام شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره