برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

مرثیه قیمت میوه از زبان اصلی‌ترین مسئول کاهش قیمت‌ها

منبع
تسنيم
بروزرسانی
مرثیه قیمت میوه از زبان اصلی‌ترین مسئول کاهش قیمت‌ها

تسنيم/ معاون امور باغباني وزارت جهادکشاورزي گفت: دليل گراني ميوه توليد کنندگان نيستند و محصولي که توسط باغداران توليد مي‌شود تا به دست مصرف کننده برسد، قيمت متفاوتي پيدا مي‌کند.

محمد‌علي طهماسبي معاون امور باغباني وزارت جهادکشاورزي درباره دلايل افزايش قيمت انواع ميوه در سال جاري اظهار کرد: دليل گراني قيمت ميوه‌ها را نبايد در بخش کشاورزي و باغداران جستجو کرد زيرا قيمت فروش محصول توسط باغدار و ميوه اي که مردم از سطح شهر مي‌خرند، متفاوت است.
وي افزود: گيلاس توليد باغدار نمونه را 7 تا 8 تومان بيشتر خريداري نمي کنند اما اين محصول تا به دست مصرف کننده مي رسد به قيمت هاي مختلفي مانند 15 هزار تومان، 20 هزار تومان يا 25 هزار تومان به فروش مي رسد.

معاون امور باغباني وزارت جهادکشاورزي ادامه داد: گلابي شاه ميوه اي نوبرانه اي که اين روزها در بازار به قيمت هاي بالايي مانند هر کيلوگرم 40 هزار تومان يا بيشتر در ميدان تجريش قيمت دارد، در بهترين وضعيت از باغداران نمونه که محصول مرغوبي توليد کرده، 15 هزار تومان خريداري مي شود.

وي همچنين در ارتباط با وضعيت صادرات محصولات کشاورزي به عراق گفت: بعد از بروز کرونا مشکلات زيادي براي صادرات محصولات کشاورزي به اين کشور داشته ايم به طوري که در اين مدت مرزها چند بار باز و بسته شده است.

طهماسبي همچنين درباره آخرين مصوبه هيئت دولت درباره اراضي باغي گفت: بر اساس تصميم هيئت وزيران به باغداران اجازه فنس کشي دور باغ خود داده شده و شرايط اخذ اين مجوز  آسان شده است.

وي اظهار داشت: درگذشته براي جلوگيري از خرد شدن اراضي يا تغيير کاربري سختگيري زيادي براي فنس‌کشي دور باغات انجام مي‌شد اما بايد توجه داشت که اين اقدام تنها براي حفاظت از باغ هاي توليدکنندگان است.

وي تصريح کرد: همچنين بر اساس مصوبه هيئت وزيران ايجاد سازه‌هاي گلخانه اي در اراضي کشاورزي ديگر به معني تغييري کاربري نيست و عوارضي ندارد.

تاثيرحذف ارز نهاده هاي کشاورزي در بخش باغباني

معاون وزير جهاد کشاورزي در ارتباط با تاثير حذف ارز 4200 توماني نهاده‌هاي کشاورزي در بخش باغباني گفت: بخش باغباني در مقايسه با بخش هاي ديگر کمترين تاثير پذيري را دارد و روي پاي خود ايستاده است.

وي اظهار داشت: تنها بخشي  از فعاليت‌هاي باغباني که از حذف ارز  دولتي نهاده هاي کشاورزي تاثير پذيري دارد، تغذيه و کود هاي کشاورزي است اما اينکه به چه ميزان بر قيمت تمام شده اثر گذار است هنوز محاسبه نشده است.


704 هزار تن سيب صادر شد

طهماسبي گفت: افزايش قيمت ارز تاثيرات مثبتي نيز براي صادرات محصولات باغداران داشته است و ميزان آن را از لحاظ وزني و بالابرده است به طوري که در گذشته تنها 704 هزار تن سيب صادر شده که بي نظر بوده است.

حذف ارز 4200 توماني نهاده‌هاي کشاورزي بهره وري را بالا مي‌برد

وي با بيان اينکه حذف ارز 4200 توماني نهاده‌هاي کشاورزي در واقع تلنگري براي بخش کشاورزي است، گفت: اين امر باعث مي شود که توليدکنندگان بخش کشاورزي محصولات با دقت بيشتر از نهاده هاي استفاده کنند و سعي مي‌کنند که ميزان بهره وري توليد خود را بالا ببرند.

وي اظهار داشت: با افزايش قيمت نهاده‌هاي کشاورزي کشاورزي سودآوري خواهند داشت که به بهروري توليدات خود نيز توجه کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره