logo

با وجود کاهش نسبی قیمت دلار، خودرو ارزان نشد

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
با وجود کاهش نسبی قیمت دلار، خودرو ارزان نشد

خبرآنلاين/ افزايش نرخ ارز بار ديگر نمودار قيمت خودرو در بازار را صعودي کرد.


آن‌طور که فعالان بازار مي‌گويند بعد از کاهش نرخ ارز در هفته گذشته، فروشندگان قيمت خودروهاي در اختيار خود را تا حدودي کاهش دادند اما در چند روز گذشته به‌دنبال افزايشي شدن نرخ ارز، قيمت خودروها بار ديگر روند صعودي به خود گرفته است. 

دست‌اندرکاران بازار  البته گريزي هم به بازار تيرماه مي‌زنند و عنوان مي‌کنند که در مدت زمان يادشده نه خريداري در بازار حضور داشت و نه فروشندگان با توجه به تغييرات روزانه نرخ ارز راغب به عرضه خودرو خود در بازار بودند. اين در شرايطي است که بعد از کاهشي شدن نرخ ارز و ايجاد ثبات نسبي در اين بازار در هفته گذشته برخي از فروشندگان در بازار حضور يافته و به‌دنبال مشتري براي خودروهاي خود بودند اما همچنان خريداران از حضور در بازار امتناع مي‌کنند.

البته آنها تاکيد مي‌کنند نوسان قيمتي تنها در مورد خودروهاي پرتيراژ و موجود در بازار اتفاق افتاده و شامل خودروهاي مونتاژي و همچنين خودروهاي وارداتي نشده است.

 چرا خودروهاي مونتاژي و وارداتي از ريزش نرخ ارز تبعيت نکردند؟ 
دليلي که فعالان بازار براي اين مساله مطرح مي‌کنند عدم امکان توليد خودروهاي مونتاژي و همچنين تداوم ممنوعيت واردات خودرو به کشور است.

آنچه مشخص است هم‌اکنون خودروهاي مونتاژي يا به‌صورت قطره‌چکاني توليد مي‌شود يا به‌صورت کامل متوقف شده است. به اين ترتيب نرخ ارز چندان بر قيمت آنها تاثيرگذار نبوده است مثلا پژو 2008 تقريبا توليدش رو به اتمام است و سوزوکي ويتارا و سيتروئن C3 نيز پيش‌تر توليدشان متوقف شده و وضعيت عرضه محصولات رنو نيز نامشخص است.

بازار خودروهاي وارداتي نيز چندان از نوسانات نرخ ارز تبعيت نمي‌کند و مسير خود را مي‌رود. دست‌اندرکاران بازار دليل اين اتفاق را ممنوعيت واردات عنوان مي‌کنند. دبير انجمن واردکنندگان خودرو نيز چندي پيش اعلام کرد با توجه به افزايش نامتعارف قيمت اين خودروها در بازارطي يکسال گذشته، به نظر مي‌رسد که ديگر اين خودروها گران نشوند.

مهدي دادفر تاکيد کرده که افزايش قيمت خودروهاي وارداتي بيش از آنکه از صعودي شدن نرخ ارز تاثير پذيرفته باشد تحت‌تاثير ممنوعيت واردات قرار دارد. اين مقام صنفي مي‌گويد با توجه به اينکه در سال‌جاري نيز همانند دو سال گذشته افق روشني در ارتباط با واردات خودروهاي وارداتي پيش‌روي متقاضيان اين خودروها قرار ندارد بنابراين شاهد هستيم که در حال‌حاضر فروشندگان قيمت‌هاي نامتعارفي روي خودروهاي در اختيار خود مي‌گذارند.

دادفر همچنين با اشاره به قيمت‌هاي اعلامي براي خودروهاي وارداتي مي‌گويد: در حال‌حاضر سانتافه با قيمت يک ميليارد و 400 ميليون تومان و سيتروئن C4 نيز با قيمت يک ميليارد و 200 ميليون تومان در بازار موجود است که اين قيمت‌ها واقعي نيست. 

اما در کنار نرخ ارز که هميشه در نوساني شدن بازار موثر است، فعالان بازار افزايش قيمت خودرو از مبدا را هم در صعودي شدن قيمت خودروهاي بازار موثر مي‌دانند. آنچه مشخص است رشد قيمت کارخانه‌اي محصولات خودروسازان که در اواخر تير ماه اتفاق افتاد باعث شد تا قيمت‌ها در بازار چندان با ريزش نرخ ارز همراهي نکند.

در اين زمينه يکي از دست‌اندرکاران بازار در پاسخ به اين سوال که افزايش قيمت خودرو از مبدا چه تاثيري روي ميزان عرضه شرکت‌هاي خودروساز به بازار گذاشته و آيا توانسته نمودار عرضه توسط آنها را صعودي کند يا خير؟ مي‌گويد تغييري در عرضه شرکت‌هاي خودروساز ايجاد نشده و ميزان عرضه آنها به همان ميزان سابق است.

وي با اشاره به اينکه هم‌اکنون وضعيت عرضه شرکت‌هاي خودروساز با ميزان تقاضاي بازار به هيچ‌وجه هم‌خواني ندارد ادامه مي‌دهد: آنچه تحت عنوان عرضه از سوي شرکت‌هاي خودروساز شاهد هستيم مربوط به تحويل معوقات آنها مي‌شود و در شرايط فعلي مصرف‌کننده نمي‌تواند با مراجعه به نمايندگي‌هاي شرکت‌هاي خودروساز، خودروي مورد نظر خود را با قيمت کارخانه خريداري کند.

اين فعال بازار تاکيد دارد چنانچه خودروساز بتواند در کنار عمل به تعهدات خود مسيري نيز براي عرضه محصولات به بازار ايجاد کند، اين اتفاق باعث مي‌شود نمودار قيمتي در بازار کاهشي شود.

آنچه مشخص است رشد قيمت خودرو از مبدا مي‌تواند مشوق خوبي براي شرکت‌هاي خودروساز باشد تا روند عرضه محصولات به بازار را تسهيل کنند.


  رشد قيمت خودرو در بازار
حال به سراغ بازار خودرو برويم و ببينيم قيمت‌ها در هفته جاري چه تغييراتي را به خود ديده است.

از قيمت محصولات خانواده پرايد شروع مي‌کنيم. در حال‌حاضر پرايد 132 در بازار ناياب است اما متقاضيان مي‌توانند ديگر مدل اين خانواده يعني پرايد 131 را با قيمت 81 ميليون و 500 هزار تومان خريداري کنند. ديگر محصول اين خانواده نيز يعني پرايد 111 نيز با قيمت 91 ميليون تومان از سوي فروشندگان به بازار عرضه شده است. 
از بازار تيبا هم خبر مي‌رسد که متقاضيان تيبا صندوقدار مي‌توانند با پرداخت 93 ميليون تومان اين خودرو را در اختيار بگيرند. 

مدل هاچ‌بک تيبا، يعني تيبا 2 نيز طي هفته جاري در قياس با هفته گذشته رشد قيمت را تجربه کرده است. اين خودرو در هفته گذشته قيمتي در حدود 103 ميليون تومان داشت اما در هفته‌جاري با قيمت 104 ميليون تومان در بازار داد و ستد شد.

ساينا نيز در بازار 105 ميليون تومان قيمت خورد. اين خودرو نيز در هفته گذشته قيمت 103 ميليون توماني را تجربه کرده بود. با توجه به رشد قيمت تيبا 2 و ساينا به‌نظر مي‌رسد اين دو خودرو جايگاه خود را در محدوده قيمتي بالاي 100 ميليون تومان تثبيت کرده‌اند.

پژو 206 تيپ دو نيز اين روزها با قيمت 155 ميليون تومان در بازار حضور دارد. متقاضيان تيپ 5 اين خودرو نيز مي‌توانند با پرداخت 185 ميليون تومان اين خودرو را در اختيار بگيرند. مدل صندوق دار 206 نيز در بازار موجود است و فروشندگان قيمت 178 ميليون تومان را براي خودروي در اختيار خود اعلام کرده‌اند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره