برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

سقوط تقاضای جهانی برای طلا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سقوط تقاضای جهانی برای طلا

ايسنا/تقاضاي جهاني براي خريد طلا در سه ماهه دوم و نيمه اول سال ۲۰۲۰ کاهش پيدا کرد اما تقاضا براي طلا به عنوان کالاي سرمايه گذاران به رکورد بالايي صعود کرد.


جديدترين گزارش شوراي جهاني طلا نشان داد مجموع تقاضاي جهاني براي طلا که شامل سرمايه گذاري، جواهرات، فناوري و خريد بانکهاي مرکزي است، در سه ماهه دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش يافت و به ۱۰۱۵.۷ تن رسيد و مجموع تقاضا در نيمه اول سال را شش درصد کاهش داد و به ۲۰۷۶ تن رساند.

پاندمي کوويد ۱۹ عامل اصلي تاثيرگذار بر بازار طلا در سه ماهه دوم بود و تقاضاي مصرف کننده را به شدت محدود کرد در حالي که باعث پشتيباني از تقاضاي سرمايه گذاري براي اين فلز ارزشمند شد.
مجموع سرمايه گذاري براي طلا در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ که شامل سرمايه گذاري در صندوقهاي ETF طلا و شمش و سکه طلا بود، به رکورد تاريخي ۱۱۳۰.۷ تن به ارزش ۶۰ ميليارد دلار رسيد.
طبق گزارش شوراي جهاني طلا، واکنش بانکهاي مرکزي و دولتهاي جهان به پاندمي که به شکل کاهش نرخهاي بهره و تزريق نقدينگي صورت گرفت، باعث شد در نيمه اول سال ۷۳۴ تن طلا وارد صندوقهاي ETF طلا شود و موجودي طلاي آنها به رکورد ۳۶۲۱ تن افزايش پيدا کرد. ورود سرمايه به اين صندوقها کمک کرد قيمت طلا به دلار ۱۷ درصد در مدت مذکور رشد کند.

در مقابل، سرمايه گذاري در شمش و سکه طلا در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ به پايينترين حد در ۱۱ سال اخير سقوط کرد و بر مبناي سالانه ۱۷ درصد کاهش پيدا کرد و به ۳۹۶.۷ تن رسيد. بسياري از کشورها در سه ماهه دوم همچنان تحت محدوديتهاي قرنطينه بودند و اين امر به تقاضا براي شمش و سکه طلا ضربه زد هر چند که طلا به دلار آمريکا به بالاترين حد در هشت سال اخير صعود کرد و قيمت طلا به بسياري از ارزهاي ديگر هم رکورد شکست.

بهاي هر اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار آمريکا در ۱۹۵۳ دلار و ۴۰ سنت بسته شد که بالاترين قيمت نهايي ثبت شده تاکنون بود.

شوراي جهاني طلا در اين گزارش به تفاوت رفتار سرمايه گذاران در شرق و غرب اشاره کرد. در حالي که سرمايه گذاران در شرق به خصوص در آسيا و خاورميانه به سودگيري از افزايش قيمتها مي پردازند اما سرمايه گذاران در بازارهاي غربي مانند اروپا و آمريکاي شمالي به خريد و سرمايه گذاري متمرکز شده اند.

تقاضا براي جواهرات طلا در سه ماهه دوم ۵۳ درصد کاهش سالانه داشت و به رکورد اندک ۲۵۱ تن رسيد و باعث شد مجموع تقاضا در نيمه اول سال ۴۶ درصد کاهش پيدا کرده و به ۵۷۲ تن برسد. تقاضاي چين براي جواهرات در نيمه اول سال ۲۰۲۰ به ميزان ۵۲ درصد بر مبناي سالانه کاهش يافت و به ۱۵۲.۲ تن رسيد چرا که پاندمي کوويد ۱۹ تاثير چشمگيري بر وضعيت مالي مصرف کنندگان گذاشت.

طلاي مورد استفاده در فناوري در نيمه اول سال ۲۰۲۰ به ميزان ۱۳ درصد کاهش يافت و به ۱۳۹.۹ تن رسيد. در اين بين، خريد بانکهاي مرکزي به ۲۳۳ تن بالغ شد که ۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ کاهش داشت.

بر اساس گزارش مارکت واچ، شوراي جهاني طلا همچنين اعلام کرد عرضه جهاني طلا در نيمه اول سال ۲۰۲۰ به دليل محدوديتهاي قرنطينه در بسياري از کشورهاي استخراج کننده طلا، به ميزان شش درصد کاهش پيدا کرده و به ۲۱۹۲ تن رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره