برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

گزینه های خرید سهم در منگنه 1.9 میلیون واحدی شاخص بورس

منبع
خراسان
بروزرسانی
گزینه های خرید سهم در منگنه 1.9 میلیون واحدی شاخص بورس

خراسان/ بورس از 22 تيرماه که وارد کانال 1.8 ميليون واحد شده است، تقريبا روند صعودي خود را به روند تلاطمي داده است. بازاري که هر رشد با يک افت جبران مي شود و عملا عمده بازار روند نوساني يا نزولي دارد. طي دو شماره قبلي دخل و خرج ضمن اشاره به پايان روند صعودي ايجادشده از 7 خرداد، به وضعيت جديد بازار و شاخص پرداختيم و از ايجاد فرصت مناسب براي تغيير سبد سرمايه گذاري صحبت کرديم. ضمنا عوامل موثر بر بازار در دوره دو ماهه پيش رو را نيز برشمرديم و گفتيم که بهتر است تغيير سبد بر اساس اين عوامل باشد. اين هفته به صورت موردي درباره گروه ها و نمادهاي متاثر از هر عامل و وضعيت آن ها صحبت مي کنيم.

    بازدهي 4 درصدي در 3 هفته و صفر درصدي در هفته اخير
بازدهي بورس در هفته گذشته صفر بود و واضحا نشانه هاي ايجاد بازار ساکن مشاهده شد. اين روند تقريبا از هفته چهارم تيرماه آغاز شده بود. طي آن هفته بازدهي بورس 5 درصد بود. در هفته پنجم تيرماه بازدهي به ۲/۳ درصد کاهش يافت و در هفته گذشته به صفر رسيد. از 22 تيرماه که شاخص وارد کانال ۸/۱ ميليون واحد شده تا انتهاي هفته قبل بازدهي شاخص تنها ۵/۴ درصد بوده است. همچنين بازدهي شاخص بعد از 30 تيرماه که شاخص وارد کانال ۹/۱ ميليون واحد شده تا انتهاي هفته قبل منفي يک درصد بوده است. لذا مي توان ورود شاخص به کانال ۸/۱ را آغاز ترمز روند صعودي  و ورود به کانال ۹/۱ را دوره عمل کردن ترمز دانست. به نحوي که در انتهاي هفته قبل بسياري از نمادهاي کوچک و بزرگ که مدت ها موردتوجه بازار بودند و صف خريدهاي قابل توجه داشتند، منفي  يا حتي صف فروش شدند. نمادهايي مثل ايران خودرو، شپنا و ... از اين دست هستند.
   فرضيه ريزش چقدر معتبر است؟
هفته قبل هم گفتيم اگرچه بازار واضحا وارد يک دوره نوسان و اصلاح شده است اما براي فرضيه ريزش سنگين شاخص احتمال بالايي نمي توان قائل شد. روند بازار هم چنين فرضيه اي را نشان نمي دهد. چنان چه طي همين 10 روز اخير که شاخص وارد کانال ۹/۱ ميليون شده است بارها تا مرز ۹/۱ پايين آمد اما خود را بالاي اين سطح تثبيت کرد. البته هر گاه هم که خواست به دو ميليون واحد نزديک شود عرضه ها آن قدر تشديد شد که عملا راه را بر ايجاد روند صعودي بست. عرضه هاي حقوقي در نمادهاي شاخص ساز در اين مسير نقش به سزايي داشت. در هر حال هفته جاري براي ادامه مسير بازار تعيين کننده است. اگر دومينوي عرضه ها تداوم يابد، ترس خريد آن قدر افزايش خواهد يافت که يک اصلاح جدي (و نه ريزش) مورد انتظار خواهد بود. اما اگر روند نوساني ادامه يابد يا روند صعودي جديدي آغاز شود، زمان زيادي براي تغيير سبد نخواهيد داشت.

   گزينه ها براي تغيير سبد
هفته قبل گفتيم در مقطع فعلي سه عامل مثبت براي انتخاب سهام بر اساس آن ها وجود دارد. اگر اين سه عامل مطابق انتظار رخ دهند، اين سبد براي ميان مدت مي تواند بازدهي مناسبي (بيشتر از شاخص کل) رقم بزند.
   نگاهي به سبد عرضه هاي دولتي
هشت سهمي که در سبد عرضه دولتي قرار دارند، بعد از يک دوره رشد قابل توجه، اکنون وارد مدار اصلاح شده اند. اين سهم ها سه دسته اند که از نظر بنيادين شرايط متفاوتي دارند. نمادهاي پالايشي که صندوق دارادوم را تشکيل مي دهند، رشد افسارگسيخته اي را تجربه کرده اند و اکنون درباره هر چهار نماد مربوط (شپنا، شتران، شبندر و شبريز) نسبت قيمت به درآمد بالاتر از 70 واحد است! تقريبا همه نمادها از ارزش جايگزيني خود هم عبور کرده اند و جز قدرت نقدينگي، عامل ديگري براي رشد اين نمادها وجود ندارد. رشد نرخ ارز البته مي تواند از محل فراورده هاي ويژه بر سود و نسبت قيمت به درآمد پالايشي ها اثر مثبت بگذارد اما بعيد است که آن ها را به محدوده قابل دفاع از نظر بنيادين بازگرداند.
   فولاد و فملي؛ بهتر از بقيه از نظر بنيادين
نمادهاي فلزي فولاد و فملي از نظر بنيادين وضعيت به مراتب بهتري دارند. فولاد در نسبت قيمت به درآمد 27 و فملي 26 اکنون در مدار اصلاح قرار دارند. اين دو نماد به دليل تشديد عرضه حقوقي ها نتوانستند به روند صعودي خود ادامه دهند و مدتي است که نزولي اند. با اين حال رشد قابل توجه نرخ ارز نيمايي، چشم انداز سودآوري اين دو شرکت را بسيار بهبود بخشيده به نحوي که انتظار مي رود نسبت قيمت به درآمد آن ها در انتهاي سال به کمتر از 10 واحد برسد. به طور کلي اين نمادها معمولا در «ميان مدت» به کسي ضرر نمي رسانند.
   ايران خودرو و سايپا؛ زيان ده اما رو به بهبود
اما دو نماد ديگر صندوق داراسوم يعني ايران خودرو و سايپا وضعيت خاص تري دارند. اين دو شرکت ضررده بعد از افزايش سرمايه نسبتا سنگين خود موردتوجه بازار بوده اند و اکنون نيز بعد از رشد بسيار زياد طي حدود سه ماه، موردتوجه بازارند. نکته مثبت درباره اين نمادها روند رو به بهبود عملکردي و دريافت مجوز رشد قيمت پياپي از شوراي رقابت است. رشد توليد در کنار توقف روند توليد، زيان و افزايش حاشيه سود چشم انداز شرکت ها را مثبت کرده است. اگرچه براي تجويز دو نماد از نظر بنيادين، بسيار بايد محتاط بود. اما از نظر رواني بازار و جهت نقدينگي، خودروسازان همچنان قابل توصيه اند. سايپا در بازار سراسر منفي انتهاي هفته قبل مثبت ماند و ايران خودرو هم با وجود ايجاد صف فروش، 345 ميليون سهم معامله شد. يعني حدود 250 ميليارد نقدينگي اين سهم را در صف فروش خريداري کرد که نشان مي دهد افراد و نقدينگي زيادي انتظار بازگشت سريع نماد از روند نزولي را دارند. اگر بخواهيم بين سه گروه مقايسه کنيم، فولاد و فملي بر خلاف پالايشي و خودرويي، بيشتر تحت تاثير افزايش عرضه حقوقي ها هستند اما همزمان وضعيت بنيادين بهتري دارند و طبيعتا در زمان خودش موردحمايت حقوقي قرار مي گيرند. اما بين خودروسازان و پالايشي ها که هر دو با قدرت نقدينگي رشد کرده اند به نظر مي رسد خودروسازان بتوانند سريع تر به مدار مثبت برگردند چرا که روند رو به رشدي دارند.
   از گروه هاي کوچک جا نمانيد
گروه دومي که براي سرمايه گذاري توصيه شده بود، سهم هاي بزرگ و هلدينگ هايي هستند که به دليل عرضه زيرمجموعه‌ها موردتوجه قرار گرفته و مي گيرند. قبلا درباره اين گروه صحبت کرديم. اما گروه سوم شرکت هاي کوچک داخلي فروش بودند که طي چهار ماه اول امسال عمدتا بازدهي کمتري از شاخص کل داشتند و با توجه به تورم داخلي چشم انداز رشد سود وقيمت دارند. يکي از گروه ها در اين حوزه شرکت هاي انبوه سازي هستند که با توجه به رشد نرخ مسکن و همچنين طرح هاي احتمالي بعدي در خصوص انبوه سازي با راه اندازي بورس مسکن و رويکرد هاي مجلس جديد براي ساخت مسکن چشم انداز مثبتي دارند. گل سرسبد اين گروه ثشاهد بوده که رشد بسيار زيادي را تجربه کرده است. اما ساير نمادهاي اين گروه مثل ثاخت، ثمسکن و ثفارس هم بايد مورد بررسي قرار گيرند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره