برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

صادرات پسته بیش از سه برابر شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
صادرات پسته بیش از سه برابر شد

ايرنا/ دبيرکل انجمن پسته ايران، گفت که از فروردين تا تيرماه امسال، ۳۵ هزار تن پسته به کشورهاي خارجي صادر شد که رشد ۲۳۵ درصدي نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته را نشان مي دهد.

حسين رضايي روز شنبه در نشست ستاد پسته شهرستان رفسنجان در محل فرمانداري بيان کرد: در ماه هاي فروردين، ارديبهشت، خرداد و تير امسال به ترتيب ۲۶۰۰، ۹۲۰۰، ۹۸۰۰ و ۱۴  هزار و ۱۴۰ تن صادرات پسته از ايران به خارج  انجام شد.
وي افزود: در اين بازه چهار ماهه  با برداشتن پيمان سپاري ارزي پسته و خرما صادرکنندگان به ميدان آمدند و توانستند صادرات پسته را به خوبي انجام دهند.
رضايي اضافه کرد: کرونا دليل اصلي کاهش صادرات و مشکلات عرصه پسته نيست هر چند مصرف اين محصول در دنيا پائين آمده است امّا اگر قانون به خوبي اجرا شود در بدترين شرايط هم مي توان پسته را صادر کرد به طوري که در فروردين تا تيرماه امسال ۳۵ هزار تن پسته به کشورهاي خارجي صادر شد.

وي با بيان اينکه بايد براي مسائل مختلف پسته از جمله برداشت، صادرات و واردات ارز تمهيداتي انديشيده شود خاطرنشان کرد: يکي از مسائل حوزه پسته پيمان‌ سپاري ارزي است .

دبير کل انجمن پسته ايران تصريح کرد: بيش از ۵۵ هزار تن‌ پسته در باغات‌ کشور در سال ۹۷ توليد و ۳۰ هزار تن از اين محصول صادر شد و ۲۲ هزار تن در انبارها ماند که اگر متوليان امر درست عمل کنند دوباره به چرخه صادرات مناسب بر مي گرديم.

رضايي با اشاره به اينکه در رفسنجان نسبت به ساير نقاط پسته خيز کشور امسال به طور خاص محصول خوبي برداشت مي شود؛ خاطرنشان کرد: امّا بايد نقدينگي برداشت و خريد اين محصول از کشاورزان و صادرات آن تأمين شود؛ زيرا کشاورزان رفسنجان طي ۲ سال اخير محصولي نداشتند ضمن اينکه تا ۲ سال ديگر هم محصولي نخواهند داشت.

وي ادامه داد: سال آينده نيز در اين شهرستان حدود ۳۰ هزار تن پسته خواهيم داشت؛ بايد به کشاورزان بهاداده شود تا با فروش خوب محصول خود بتوانند تا ۲ سال آينده که سالي بدون پسته را خواهند داشت زندگي کنند.

وي به احياي بازار پسته در جهان هم اشاره کرد و گفت: پيگير رفع مشکلات اين حوزه هم هستيم تا به محض آزاد شدن ارز بتوانيم کالاهاي مورد نياز کشور را در قبال صادرات پسته وارد کنيم؛ اگر پيگير اين موضوع نباشيم قطعاً پسته با ارز نيمايي صادر مي شود و صادرکنندگان با اين ارز رغبتي به صادرات نخواهند داشت و پسته در انبارهاي ايران مي ماند.

رضايي بيان کرد:‌ صنعت پسته با  پنج ميليون نفر اشتغالزايي مستقيم و غير مستقيم  در کشور  در حال فعاليت است که بايد قانوني براي بهره برداران اجرا شود تا متضرر نشوند.

زيرساخت هاي صادرات مستقيم پسته از رفسنجان به چين فراهم شود

رئيس دفتر نمايندگي اتاق بازرگاني کرمان در رفسنجان هم در اين نشست بيان کرد: امروز صادرکنندگان پسته به دليل تحريم ها با وارد کردن ارز به کشور دچار مشکلاتي هستند، تعهدات ارزي هم مشکلات صادرکنندگان و فعالان عرصه پسته را دو چندان کرده است.

علي غلامرضايي پور تصريح کرد: صادرات پسته ايران سالانه حدود ۲ ميليارد دلار ارزآوري دارد، از دولت مي خواهيم براي نجات صنعت پسته تصميمات جدي و به نفع کشاورزان و فعالان اين عرصه بگيرد.

وي ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اينکه فرصت هاي تعهد ارزي تمام شده است بانک مرکزي اين فرصت را تمديد کند و در اختيار صادرکنندگان قرار دهد تا بتوانند تعهدات ارزي خود را انجام دهند و پسته را به خوبي صادر کنند.

وي خاطرنشان کرد:  بايد براي خريد پسته توسط صادرکنندگان، از محل صندوق ارزي کشور اعتباراتي به صادرکنندگان اعطا شود تا بتوانند پسته را از کشاورزان خريداري و صادر کنند؛ دولت بودجه ۲۰۰ ميليارد تومان براي اين کار در  نظر گرفته است امّا اين عدد يک درصد مورد نياز براي پسته امسال هم نخواهد بود.


غلامرضايي پور گفت: شرکت سرمايه گذاري ايران و چين بستري براي حضور سرمايه گذاران چيني در ايران به ويژه رفسنجان فراهم آورده که  فرصت خوبي براي حضور صادرکنندگان پسته در بازار چين به دست آمده است.

وي خاطرنشان کرد: همچنين بايد زيرساخت ها فراهم شود تا صادرات پسته به صورت مستقيم از رفسنجان به چين انجام شود ضمن اينکه خطوط ريلي در اين شهرستان وجود دارد و مي توان به صورت مستقيم صادرات ريلي پسته را از رفسنجان به چين انجام داد.
به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره