برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

بازدهی ۲۸۰ درصدی شاخص بورس از ابتدای سال ۹۹

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بازدهی ۲۸۰ درصدی شاخص بورس از ابتدای سال ۹۹

ايرنا/يک کارشناس بازار سرمايه به بازدهي ۲۸۰ درصدي شاخص بورس از ابتداي امسال تاکنون اشاره کرد و گفت: چنين رشدي در بازار باعث شده تا برخي از سرمايه‌گذاران به سمت شناسايي سود و فروش سهام خود در بازار پيش روند.

«مهدي طحاني» امروز افزود: معاملات بورس اين روزها در حال نوسان است که بخش عمده‌اي از اين موضوع ناشي از ورود حجم گسترده نقدينگي به اين بازار است.
وي با بيان اينکه از ابتداي امسال تاکنون به طور خالص نزديک به ۱۰۶ هزار ميليارد تومان خريد از سوي سهامداران حقيقي در بازار صورت گرفته است، گفت: اکنون جوي بين مردم حاکم شده مبني بر اينکه با ورود سرمايه‌هاي خود به بورس، در مدت زمان کوتاه، بازدهي و سود خوبي عايد آنها خواهد شد که اين موضوع باعث شده تا شاهد ورود حجم گسترده‌اي از نقدينگي به اين بازار باشيم.

مقاومت کانال دو ميليون واحد

طحاني به ديگر عامل تاثيرگذار در نوسان اين روزهاي بورس اشاره کرد و اظهار داشت: مقاومت کانال دو ميليون واحد از جمله مسايلي است که به شدت بر روند اين روزهاي بازار موثر بوده است.
اين کارشناس با بيان اينکه شاخص بورس از ابتداي سال تاکنون با بازدهي حدود ۲۸۰ درصدي همراه بوده است، گفت: برخي از سرمايه‌گذاران با توجه به رشد پرشتابي که شاخص بورس از ابتداي سال کسب کرده است، بازدهي چشمگيري را به دست آورده‌اند به سمت شناسايي سود در بورس پيش رفته‌اند که اين موضوع در کنار ديگر عوامل در اصلاح شاخص بورس بي‌تاثير نبوده است.
وي خرابي سيستم معاملات در بورس را از جمله عوامل تاثيرگذار در ايجاد اصلاح اين روزهاي بورس دانست و گفت: در صورتي که تراکنش برخي از نمادها بالا باشد معاملات در برخي از سهام، بسته و دوباره بازگشايي مي‌شود.

خروج فولاد از بورس کالا
طحاني اظهار داشت: برخي در داخل کشور تصميم گرفته‌اند تا نظام قيمت‌گذاري دوباره به بازار بازگردد و همچنين محصولات از بورس کالا خارج و در بازار مورد معامله قرار گيرند، بنابراين در وضعيت فعلي وجود چنين فضاي خاصي در بازار منجر به ايجاد نوسان در معاملات شده است.
به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، با خروج فولاد از بورس، ذات بورس از بين مي‌رود و باعث از بين رفتن شفافيت در معاملات اين کالا خواهد شد.

پيش‌بيني تداوم اصلاح شاخص بورس
وي با بيان اينکه براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته بازار باز هم وارد فاز اصلاحي خواهد شد، گفت: روند معاملات در بازار هفته جاري مانند هفته گذشته خواهد بود و روند متعادلي را در پيش مي‌گيرد.
طحاني افزود: مقاومت کانال دو ميليون واحد، مقاومت سختي است که مي‌تواند بازار را وارد فاز اصلاحي شديد کند اما به دليل ورود گسترده نقدينگي به بازار، اصلاح سنگيني را در بازار شاهد نخواهيم بود.

اين کارشناس بازار سرمايه در پايان گفت: در وضعيت فعلي سهام بزرگ در کنار سهام کوچک مورد اقبال بازار و قابل توجه سهامداران است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره