برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فولادی‌ها از دام کرونا در امان ماندند

منبع
ايمنا
بروزرسانی
فولادی‌ها از دام کرونا در امان ماندند

ايمنا/هرچند با آغاز سال ۹۹ به دليل شيوع ويروس کرونا بسياري از صنايع کشور به صورت موقت و يا حتي دائمي تعطيل شد حتي با وجود چنين شرايطي، برخي صنايع همچون فولاد در برابر اين ويروس کمر خم نکردند. براساس آمارها، توليدات فولاد در ايران بر خلاف روند جهاني در حال رشد است.

بر اساس آمار انجمن جهاني فولاد، توليد فولاد خام در ماه ميلادي گذشته به دليل مشکلات اقتصادي ناشي از شيوع ويروس کرونا کاهش پيدا کرد اما توليد آن در ايران افزايش داشت.

شواهد چنين نشان مي‌دهد که صنايع فولادي در سطح جهان مانند ديگر صنايع، تأثيرات بسياري را از ويروس کرونا پذيرفته‌اند اما شرکت‌هاي فولادساز ايراني به دلايلي مانند جدي گرفتن اين مسئله از همان روزهاي آغاز شيوع ويروس توانستند خود را از ورطه آسيب آن نجات بخشند به‌طوري‌که از سوي انجمن جهاني فولاد اعلام مي‌شود فولادسازان ايراني در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ ميلادي بيشترين رقم رشد توليد جهان را به نام خود ثبت کردند.
اين انجمن در گزارش توليد ماهانه خود، آمار و ارقام مربوط به ۶۴ کشور توليد کننده فولاد جهان در ماه ژوئن و شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ را بررسي کرده است. طبق گزارش اين نهاد، توليد جهاني فولاد خام گزارش‌ شده کشورها در ماه ژوئن ۲۰۲۰ برابر با ۳/ ۱۴۸ ميليون تن بوده است که کاهش هفت درصدي توليد نسبت به ماه ژوئن سال گذشته داشته است.
ايران در ماه ژوئن با وجود نزول يک پله‌اي جايگاهش در ميان توليد کنندگان عمده جهان توانست رکورد توليد ماهانه خود را جابجا کند و به ميزان بالاتري منتقل کند. از سوي ديگر همان‌گونه که اشاره شد ايران در بين کشورهاي توليد کننده عمده جهان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ بيشترين ميزان افزايش توليد را نسبت به شش ماه ابتدايي سال ۲۰۱۹ ثبت کرده است.

اين مسئله در حالي رخ‌ داده است که در بين توليد کنندگان بزرگ جهان تنها ايران، ويتنام و چين عملکردي مثبت داشته‌اند و ساير توليدکنندگان اصلي همگي با کاهش توليد مواجه شده‌اند. اين موضوع نشان دهنده بلوغ بيشتر صنعت توليد فولاد کشور و از نتايج افزايش توليد فولاد خام شرکت‌هاي ايراني است.

اميدواري به بازارهاي جهاني
جايگاه ويژه صنعت فولاد در ايران به دلايلي چون اشتغال‌زايي و سودآوري غيرقابل‌ انکار است به‌ طوري‌ که در چند سال اخير نه‌ تنها توانسته جايگاه ايران در ميان رتبه‌بندي‌هاي معتبر جهاني در حوزه صنايع معدني را ارتقا دهد بلکه در حوزه صادرات و ارزآوري نيز بخش عمده‌اي از نيازهاي کشور را به ويژه در شرايط فعلي اقتصادي تأمين کرده است. حال در چنين شرايط دشواري که شيوع ويروس کرونا نيز مزيد بر ديگر مشکلات شده، خبرهايي از رشد توليد و درنتيجه روند رو به رشد صادرات از سوي شرکت‌هاي فولادي شنيده مي‌شود.
ابهري، کارشناس صنايع، دراين‌باره به خبرنگار ايمنا مي‌گويد: وقايع و رخدادهاي چند ماه اخير شرايطي را براي صنايع همه کشورهاي جهان به وجود آورد که شايد براي بازگشت به حالت قبلي مدت زمان طولاني نياز باشد؛ صنايع فولادي هم مستثني از اين جريانات نبودند.
وي مي‌افزايد: البته برخي کشورها مانند چين موفق شدند به سرعت خود را دريابند. اين کشور پس از شيوع کرونا موفق شد توليدات فولادي خود را افزايش دهد. در اين بين کشور ايران هم که از سرآمدهاي توليد فولاد است موفق شد صنعت فولاد خود را از آسيب کرونا درامان نگه دارد به‌طوري‌که از سوي مراجع معتبر، خبر از افزايش توليدات فولادي اين کشور مي‌رسد.
ابهري تصريح مي‌کند: اما آنچه اهميت دارد صادرات فولاد است که در اين شرايط سازمان‌هاي مربوطه چون صمت بايد براي تحقق اين مسئله مهم، شرايط را تسهيل کنند.
اين کارشناس بيان مي‌کند: البته با نگاهي به بازارهاي جهاني به نظر مي‌رسد تقاضا براي خريد فولاد و محصولات فولادي در بازارهاي جهاني، روند صعودي به خود گرفته و شرايط به‌گونه‌اي در حال پيشروي است که مي‌توان به حضور موفق توليد کنندگان فولاد کشور در اين بازارها اميدوار بود.

رشد توليدات فولاد مبارکه
در بين صنايع فولادي کشور، فولاد مبارکه اصفهان نقش محوري در توسعه صنعتي، اقتصادي و اجتماعي کشور بر عهده داشته است. در اين راستا مديرعامل اين شرکت خبر از رشد ۱۶.۲ درصدي توليد فولاد و افزايش ۳۲ درصدي درآمد فروش اين شرکت در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ مي‌دهد.
حميدرضا عظيميان، در اين باره به خبرنگار ايمنا مي‌گويد: با توجه به اهدافي مانند جهش توليد ملي براي سال ۹۹ با وجود شرايطي مانند تحريم‌ها، شيوع ويروس کرونا و کاهش قيمت جهاني نفت به ياري اقتصاد کشور مصمم هستيم. در سه ماهه ابتدايي سال جاري يک ميليون و ۸۹۶ هزار و ۱۹۱ تن تختال توليد شده که اين ميزان توليد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۶.۲ درصدي را نشان مي‌دهد.

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان مي‌افزايد: همچنين در بخش کلاف گرم، باهمت کارکنان مجتمع فولاد سبا، رشد ۹ درصدي توليد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسيد. ضمن اين‌که در سه‌ماهه نخست سال جاري دو ميليون و ۴۴۱ هزار و ۳۴۲ تن آهن اسفنجي در اين مجتمع توليد شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴.۸ درصدي به دست آمد.

عظيميان اظهار مي‌کند: باوجود تحقق اهداف، در فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا تلاش مي‌کنيم ظرفيت فولاد هرمزگان نيز از ۱.۵ ميليون به دو ميليون تن افزايش پيدا کند. به‌علاوه در فولاد هرمزگان احداث يک خط نورد ورق عريض و همچنين احداث يک واحد احيا مستقيم به ظرفيت ۹۰۰ هزار تن در دستور کارگروه فولاد مبارکه قرارگرفته است که در اسرع وقت به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي اضافه مي‌کند: چه‌بسا با بهره‌برداري از اين خط توليد که ظرفيت آن ۱.۲ ميليون تن در سال است ورق‌هاي خاص توليد خواهد شد و اين چنين شرکت فولاد هرمزگان، فقط توليد کننده صِرف تختال نيست بلکه به توليدات بيشتري مي‌رسد.
مديرعامل فولاد مبارکه يادآور مي‌شود: اگر در شرکت فولاد مبارکه چالش‌هايي مانند کرونا و تحريم‌ها مديريت صحيح شود و تاب‌آوري خود را در برابر اين نوع شرايط افزايش دهيم قطعاً از بحران‌هاي اين‌چنيني هم عبور خواهيم کرد.
به گفته اين مقام مسئول لازم است در اين شرايط، براي مسائلي چون صادرات، منابع انساني، تکنولوژي، امور اقتصادي و مالي و بودجه شرکت، تأمين پايدار اقلام استراتژيک و مواد اوليه تمهيداتي انديشيده شود که روند توليدات اين شرکت با مشکلي مواجه نشود. به‌علاوه بايد در اجراي به‌موقع پروژه‌هاي در دست اقدام با برنامه‌ريزي‌هاي اصولي مانع توقف در خطوط توليد شويم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره