برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

حال‌و‌هوای بازار خودرو در هفته دوم مرداد

منبع
اقتصاد آنلاين
بروزرسانی
حال‌و‌هوای بازار خودرو در هفته دوم مرداد

اقتصاد آنلاين/ استارت روند صعودي قيمت‌ خودرو که تقريبا از خرداد ماه زده شده تا هفته دوم مرداد هم ادامه داشت اما از آنجا که قيمت‌گذاري در اين بازار مبناي مشخصي ندارد، معاملات خودرو همچنان سردرگم است و خريداران منتظر کاهش و فروشندگان افزايش بيشتر قيمت‌ها هستند.

اگرچه به گفته بسياري از کارشناسان بازار خودرو، ارز تاثير مستقيمي بر قيمت خودرو ندارد اما با افزايش نرخ دلار از خرداد ماه، قيمت‌ها در بازار خودرو هم اوج گرفت؛ اين روند صعودي تا هفته دوم مرداد هم ادمه داشت اما به دليل نامعلوم بودن قيمت‌ها، معاملات بازار خودرو همچنان سردرگم است، به طوريکه براي اطلاع از نرخ روز بايد با آگهي‌هاي بسياري در سايت‌هاي فروش اينترنتي و يا نمايشگاه‌ها تماس گرفت که البته به دليل دامنه نوسان بالا، باز هم قيمت دقيق خودرو مشخص نخواهد شد.

علاوه بر تاثير جو رواني افزايش قيمت دلار، بازار با کمبود خودرو رو‌به‌رو است و به رغم آنکه خودروسازان اظهار مي‌کنند حجم توليد آن‌ها نسبت به سال گذشته بيشتر شده اما به دليل وجود تقاضاهاي انباشته شده از سال‌هاي قبل، رشد چند درصدي توليد کماکان جوابگوي بازار تشنه خودرو نيست.

البته گفتني است که بيشتر اين تقاضا‌ کاذب بوده و در نتيجه اختلاف قيمت خودرو از درب کارخانه تا بازار و سود ناشي از آن به وجود آمده و تا زماني که سرکوب قيمت خودرو در کارخانه ادامه داشته باشد، نمي‌توان انتظاري جز هجوم مردم براي شرکت در قرعه‌کشي خودرو‌سازان و ولع خريد خودروي ارزان قيمت داشت.

حالا با ادامه سياست‌هاي اشتباه، بازار خودرو اين روز‌ها به اوج آشفتگي رسيده و قيمت‌ها در آن به طور سرسام‌آوري رو به بالاست تا جاييکه بررسي‌ها نشان مي‌دهد، طي دو ماه و نيم گذشته قيمت برخي خودرو‌ها بيش از ۱۰۰ميليون تومان افزايش يافته است.

البته اين رشد قيمت درحالي ادامه دارد که معاملات خودرو به شدت افت کرده و بازار قفل شده و از آنجا که قيمت‌ها ثبات و مبناي مشخصي ندارد، کسي خريدار و فروشنده نيست و رکود تورمي سنگيني در بازار خودرو حکم‌فرما شده است.

نگاهي به روند قيمت خودرو در هفته دوم مرداد
بازار خودرو که اوايل ماه جاري در پي افت نرخ ارز به ثبات رسيده بود، از ابتداي هفته با تغيير جهت دلار مجددا وارد فاز افزايشي شد و به اين ترتيب در هفته دوم مرداد ماه شاهد رشد سه تا ۱۰ميليون توماني خودرو‌هاي پرطرفدار بازار بوديم.

پرايد ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان گران شد
طي اين هفته قيمت انواع مدل‌ پرايد در بازار آزاد تا سه ميليون تومان گران‌ شد؛ بر اين اساس قيمت پرايد۱۱۱ از حدود ۹۱/۰۰۰/۰۰۰ به ۹۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان رسيد و پرايد۱۳۱ و ۱۳۲ نيز از ۷۹/۰۰۰/۰۰۰ به ۸۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان افزايش يافت.

تيبا نيز در اين هفته هم پاي ساير محصولات از نردبان قيمت بالا رفت به طوريکه تيبا معمولي و تيبا۲ با حدود هفت ميليون افزايش به ترتيب با قيمت ۹۶/۰۰۰/۰۰۰ و ۱۰۷/۰۰۰/۰۰۰تومان از سوي فروشندگان اعلام شد.

همچنين قيمت ساينا با رشد چهار ميليوني به ۱۰۸/۰۰۰/۰۰۰تومان، کوييک دنده‌اي و کوييکR با حدود ۹ميليون افزايش به ۱۲۳/۰۰۰/۰۰۰ و ۱۲۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان رسيد.

کيا سراتو و چانگان هم هفته گذشته را با قيمت‌هاي ۳۸۰ و ۶۳۵ميليون تومان به پايان رساندند.

قيمت پژو۲۰۶ از ۲۰۰ميليون عبور کرد
در اين هفته هر دو مدل پژو۲۰۶ سه ميليون تومان گران شد؛ پژو۲۰۶ تيپ۲ روز گذشته با قيمت ۱۶۶/۰۰۰/۰۰۰ و تيپ۵ اين خودرو ۲۰۱/۰۰۰/۰۰۰تومان به فروش مي‌رسيد.

پژو۲۰۷ دنده‌اي هم طي اين هفته ۹ميليون و مدل اتوماتيک آن سه ميليون گران شد و به همين ترتيب روز گذشته قيمت اين دو خودرو در بازار آزاد تا ۲۳۷ و ۳۰۰ميليون تومان افزايش يافت.

پژو پارس رکورد زد
قيمت پژو۴۰۵ جي‌ال‌ايکس در آخرين روز هفته با ۱۲ميليون تومان جهش، حدود ۱۴۴/۰۰۰/۰۰۰تومان اعلام شد؛ اما پژو پارس اين هفته رکود‌دار بيشترين رشد قيمت بود به طوريکه بهاي آن با ۱۵ميليون افزايش به ۱۷۸/۰۰۰/۰۰۰تومان رسيد.

در اين ميان، رانا هفته گذشته را با قيمت ۱۶۴/۰۰۰/۰۰۰تومان به پايان رساند که سه ميليون نسبت به شنبه گران‌تر شده بود؛ همچنين روز گذشته فروشندگان دنا تيپ۱ قيمت را با ۱۲ميليون افزايش نسبت به ابتداي هفته تا ۲۲۵/۰۰۰/۰۰۰ و دنا پلاس با هشت ميليون افزايش تا ۲۷۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان بالا بردند.

قيمت دانگ‌فنگ و هايما S۷ توربو هم اين هفته حدود ۱۵/۰۰۰/۰۰۰تومان بيشتر شد و در نهايت به ۳۰۰ميليون و ۵۷۵ميليون تومان رسيد.

آخرين قيمت خودرو‌هاي مونتاژي و حذف شده
در بين محصولات مونتاژي و حذف شده خودروسازي‌ها، قيمت پژو۲۰۰۸ از مرز ۷۴۰/۰۰۰/۰۰۰تومان گذشته و مزدا۳ هم به حدود ۸۲۰/۰۰۰/۰۰۰تومان رسيده است؛ مشتريان سراتو و ساندرو استپ‌وي نيز مي‌توانند اين دو خودرو را با قيمت تقريبي ۵۳۰ و ۳۸۵ميليون تومان از بازار آزاد بخرند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره