برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

اعلام نرخ تسهیلات وام ودیعه مسکن

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
اعلام نرخ تسهیلات وام ودیعه مسکن

صدا و سيما/مديرکل اعتبارات بانک مرکزي گفت: نرخ تسهيلات يک ساله وام وديعه مسکن ۱۳ درصد و تسهيلات سه ساله ۱۲ درصد است.

 سيد علي اصغر ميرمحمد صادقي افزود: با رعايت ملاحظات شرعي مورد تاييد شوراي فقهي بانک مرکزي، اين تسهيلات در قالب عقد مرابحه خريد کالا و خدمات و در دو صورت يک و سه ساله به افراد مشمول اين وام پرداخت خواهد شد.
وي افزود: اين وام در شهر تهران ۵۰۰ ميليون ريال، در هشت کلانشهر اصفهان، شيراز، مشهد، اهواز، تبريز، قم، کرمانشاه و کرج ۳۰۰ ميليون ريال و در ساير شهر‌ها ۱۵۰ ميليون ريال خواهد بود.
ميرمحمد صادقي در خصوص اقساط اين وام‌ها نيز گفت: در طرح يک ساله، صرفا ۱۲ قسط پرداخت و در سررسيد اصل وام به بانک عودت مي‌شود که در اين قالب، اقساط وام در تهران ۵۴۲ هزار تومان، در کلانشهر‌ها ۳۲۵ هزار تومان و در ساير شهر‌ها ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وي افزود: در طرح سه ساله بخشي از تسهيلات و بخشي از سود با نرخ ۱۲ درصد بازپرداخت خواهد شد که اقساط وام تهران يک ميليون و ۶۶۰ هزار تومان، در شهر‌هاي بزرگ ۹۹۶ هزار تومان و در ساير شهر‌ها ۴۹۸ هزار تومان خواهد بود.

به گفته مديرکل اعتبارات بانک مرکزي، اين وام‌ها از طريق ۱۵ بانک عامل پرداخت خواهد شد و افرادي که در سامانه وزارت راه و شهرسازي ثبت نام کرده و صلاحيت آن‌ها مورد تاييد قرار گرفته باشد، به تدريج براي تکميل مدارک و توديع وثيقه به بانک‌ها معرفي خواهند شد.
وي سقف وام پرداختي بانک مرکزي در قالب مصوبه ستاد ملي مبارزه با کرونا را ۲۰ هزار ميليارد تومان اعلام کرد و افزود: بر اساس پالايش مشخصات و محل سکونت افراد واجد شرايط، ممکن است که تعداد مستاجران کم درآمد گيرنده تسهيلات، بر اساس توزيع استاني اين تسهيلات تغيير يابد.
وي همچنين در خصوص ضمانت وام نيز گفت: گواهي کسر از حقوق يا استفاده از مستمري يا سهام عدالت و در صورت عدم امکان توديع، سپردن چک، سفته و ضامن مورد قبول بانک‌هاي عامل خواهد بود و اگر فردي بخشي از ضمانتنامه را نتواند به بانک بدهد، مشمول بند ۸ مصوبه ستاد ملي مبارزه با کرونا خواهد شد که در سقف وام‌هاي ۳۰ و ۵۰ ميليون توماني، چک، سفته و يک ضامن و در سقف وام ۱۵ ميليون توماني، چک و سفته بدون ضامن خواهد سپرد. 
وي افزود: از بانک‌هاي عامل خواسته شده است از اخذ ضمانت فراتر از اين ابلاغيه خودداري کنند و اگر بانکي وثيقه بيشتري طلب کرد متقاضيان مي‌توانند با بخش نظارتي بانک مرکزي تماس بگيرند. 
به گفته مديرکل اعتبارات بانک مرکزي، تعيين گروه‌هاي هدف اخذ اين وام و ثبت نام، کنترل و پالايش و راستي آزمايي اين افراد بر عهده وزارت راه و شهرسازي است و طبق مصوبه ستاد ملي مبارزه با کرونا اين گروه‌ها شامل کارگران، حقوق بگيران ثابت با اولويت تازه ازدواج کرده‌ها و خانواده‌هاي ۵ نفره و بيشتر، مشمولان تحت پوشش کميته امداد امام خميني و سازمان بهزيستي و زنان سرپرست خانوار هستند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره