برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

روش‌های کلاهبرداران برای خرید و فروش چک

منبع
فارس
بروزرسانی
روش‌های کلاهبرداران برای خرید و فروش چک

فارس/چند روز پيش بود که خبر دستگيري باند خريد و فروش چک رسانه اي شد. تخلف صورت گرفته توسط اين باند، سبب واردشدن خسارات سنگين به تعداد زيادي از مردم شده بود به صورتي‌که بعضي از اين افراد براي جبران خسارات وارده، مجبور به فروش کل دارايي خود شده بودند.

براساس اين گزارش، خريد و فروش چک مدت زيادي ‌است که به صورت غيرقانوني و به‌سادگي در کشور صورت مي‌گيرد. اين کار، به افراد داراي چک بدحساب اين امکان را مي‌دهد که با دادن مبلغي، يک يا چند فقره چک امضا شده را خريداري کرده و فقط با درج مبلغ در چک، آن را به فروشنده تحويل دهد. معمولا اين چک‌ها را باندهاي متخلف با مبلغي ناچيز از افرادي با بضاعت مالي کم يا معتادان دريافت کرده و سپس با شبکه‌ جامعي که دارند، هر فقره چک را با مبلغي بسيار بالاتر به فروش مي‌رسانند، در نهايت خريدار اين چک، به سادگي مبلغ دلخواه را نوشته و به فروشنده ناآگاه تحويل مي‌دهد، بدون اينکه مسئوليتي در قبال چک داشته باشد.

*روش هاي باندهاي متخلف براي خريد و فروش چک امضا شده

يکي از افرادي که در زمينه خريد و فروش چک فعال است، به خبرنگار فارس گفت: «مجموعه مي‌تواند چک روز و چک براي ضمانت به صورت امضا شده در اختيار مشتري قرار دهد، براي تضمين هم مشتري مي‌تواند قبل از دريافت چک، استعلام آن چک را گرفته تا در معامله مشکلي ايجاد نگردد، و بعد از اطمينان از اعتبار داشتن چک، هزينه آن دريافت مي‌گردد و مشتري مي‌تواند مبلغ دلخواه خود را روي چک نوشته و با استفاده از آن، بدون هيچ مشکلي خريد کند، بدون آن‌که فروشنده متوجه گردد. هزينه هر فقره چک بين 900 هزارتومان تا يک ميليون تومان است».

يکي ديگر از اين افراد در پاسخ به درخواست خبرنگار فارس گفت: «کار ما بسيار امن و سريع صورت مي‌گيرد. براي اينکه به اعتبار چک‌ها اعتماد کنيد، مجموعه ما مشخصات چک‌ها را در اختيار شما قرار مي‌دهد تا استعلام از جانب شما انجام گيرد، بعد از حصول اطمينان، چک‌ها با يک پيک به دست شما رسيده و بعد از رويت چک، هزينه آن را به همان پيک تحويل داده و کار تمام مي‌شود. هزينه هر فقره چک امضا شده حدود 500 هزار تومان است».

وي درباره اينکه اين فرآيند به چه صورتي‌ است، افزود: «قبل از روزي که قرار است چک وصول شود، فردي که چک به نام وي است، حساب خود را مسدود نموده و از اين جهت مشکلي ايجاد نخواهد شد و هيچ مشکلي نيز گريبان مشتري را نخواهد گرفت».

يکي ديگر از اين افراد نيز به خبرنگار فارس گفت: «هر تعداد فقره چک لازم داشته باشيد، با قيمت 800 هزارتومان در اختيار شما خواهيم گذاشت. همگي چک‌ها معتبر بوده و امکان استعلام براي خريدار وجود دارد و براي اينکه هيچ ابهامي باقي نماند، هزينه را در وقت تحويل چک، دريافت خواهيم کرد».

*روش کار باندهاي متخلف براي تهيه دسته چک

روش کار اين باندها به اين صورت‌ است که از طريق رابطان خود در شهرهاي مختلف، افراد کم بضاعت، بي‌خانمان و معتادان را شناسايي کرده و با ارتباطاتي که با مسئولين بانک‌ها دارند، براي اين افراد افتتاح حساب انجام مي‌دهند. اين شبکه‌ها با استفاده از خلاء هاي قانوني در سيستم بانکي، به نام افراد ذکر شده، دسته چک اخذ مي‌کنند.

 افراد مختلف براي دريافت دسته‌چک‌هاي 25 و 50 برگي، ابتدا بايد دسته چک 10 برگي دريافت کنند و ميانگين حساب براي اين افراد ايجاد شود. اين باندها دسته‌چک‌هاي 10 برگي را تسويه کرده و پس از اينکه اعتماد شعب بانک‌ها را جلب نمودند، سريعا اقدام به دريافت دسته چک 25 و 50 برگي مي‌کنند. اينجاست که کلاهبرداري اين باندها آغاز مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره