برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

پایان مرداد، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی بساز و بفروش ها

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پایان مرداد، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی بساز و بفروش ها

ايسنا/معاون درآمدهاي مالياتي سازمان امور مالياتي کشور با اعلام اينکه امسال به پرونده مالياتي بساز و بفروش هايي که پروانه ساخت آنها در سال ۱۳۹۵ و سالهاي پس از آن صادر شده، رسيدگي مي کنيم، گفت: اين دسته از موديان مکلف به تسليم اظهارنامه تا پايان مردادماه و پرداخت ماليات متعلق هستند.

محمد مسيحي با اشاره به ماده ۷۷ اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم مصوب ۳۱ تيرماه ۱۳۹۴، اظهار کرد: درآمد اشخاص حقيقي و حقوقي ناشي از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، حسب مورد مشمول مقررات ماليات بر درآمد است.

وي اضافه کرد: براساس اين ماده قانوني و آيين نامه هاي مربوطه، اشخاص حقيقي و حقوقي که در شهرهاي بالاي ۱۰۰ هزار نفر جمعيت، مبادرت به ساخت مسکن کرده و جواز ساخت آنها از ۱۳۹۵/۱/۱ به بعد صادر شده، در اولين نقل و انتقال ساختمان که از تاريخ پايان کار آنها سه سال نگذشته باشد، علاوه بر ماليات نقل وا نتقال قطعي موضوع ماده (۵۹) قانون ماليات هاي مستقيم به ميزان پنج درصد ارزش معاملاتي ملک، مشمول ماليات علي الحساب به نرخ ۱۰ درصد به ماخذ ارزش معاملاتي ملک مورد انتقال بابت ساخت و فروش مسکن مي باشند و امسال ضمن رسيدگي به پرونده اين دسته از موديان، از ايشان ماليات قطعي ساخت و فروش مسکن مطالبه مي کنيم.

معاون درآمدهاي مالياتي سازمان امور مالياتي با اشاره به مفاد آيين نامه اجرايي موضوع تبصره (۵) ماده (۷۷) قانون ماليات هاي مستقيم، اضافه کرد: ماليات علي الحساب پرداختي ساخت و فروش املاک، پس از قطعي شدن ماليات، به حساب پرداختي مودي منظور و مابه التفاوت با رعايت مقررات، مطالبه مي شود.
مسيحي همچنين تاکيد کرد: اشخاص حقيقي و حقوقي که به ساخت و فروش ساختمان مبادرت دارند، مکلف به انجام تکاليف مقرر در قانون اعم از ارائه اظهارنامه تا پايان مردادماه (براي اشخاص حقيقي) و ارائه اظهارنامه تا پايان شهريورماه (براي اشخاص حقوقي) و پرداخت ماليات در موعد مقرر قانوني هستند.
مسيحي خاطرنشان کرد: براساس اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم، از سال ۱۳۹۵ به بعد، ساخت و ساز يک نوع کسب و کار تلقي مي شود و بابت درآمد حاصله مشمول ماليات است. بديهي است ماليات شخص حقيقي مطابق کسب و کار فصل شخص حقيقي(ماليات بر درآمد اشخاص حقيقي) و ماليات شخص حقوقي، مطابق کسب و کار فصل شخص حقوقي(ماليات بر درآمد اشخاص حقوقي) تعيين مي شود.
وي تصريح کرد: با هماهنگي شهرداري هاي مراکز استان و سامانه هاي اطلاعاتي سازمان، اطلاعات مربوط به مودياني که شغل آنها بساز و بفروشي است، اخذ شده و ضمن تشکيل پرونده براي اين دسته از موديان، عمليات تشخيص و مطالبه ماليات بر درآمد آنان در دست اجراست.

معاون درآمدهاي مالياتي سازمان امور مالياتي کشور، با بيان اينکه ساختمان هايي که پروانه ساختماني آنها پس از لازم الاجرا شدن قانون ( ۱۳۹۵/۱/۱) صادر شده و در بازه زماني سه سال ازتاريخ اتمام بنا (پايان کار صادره توسط شهرداري ها) به فروش برسند، مشمول مقررات موضوع ماده (۷۷) قانون مذکور هستند، عنوان کرد: اين دسته از موديان، در صورت عدم انجام تکاليف قانوني، از جمله عدم تسليم اظهارنامه مالياتي تا پايان مردادماه سال جاري، مشمول جريمه به ميزان ۳۰ درصد که غيرقابل بخشودگي است و همچنين تعلق ساير جرايم از جمله جريمه تاخير و نيز محروميت از مشوق هاي قانوني مي شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره