برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

پاسخ به ۱۰ سوال کلیدی برای خرید سهام ETF پالایشی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
پاسخ به ۱۰ سوال کلیدی برای خرید سهام ETF پالایشی

ايرنا/ از برنامه‌هاي مهم پيش‌روي دولت براي بازار سهام و مردمي کردن اقتصاد، عرضه صندوق‌هاي قابل معامله (ETF) به بورس به شمار مي‌رود که از پنجم شهريور پذيره‌نويسي دومين مرحله از آن آغاز شده است.

بسياري از کارشناسان معتقدند که اقدام دولت مبني بر عرضه صندوق‌هاي ETF در کنار ديگر حمايت‌هاي صورت گرفته مي‌تواند در چارچوب عمق بخشيدن به معاملات بازار و جهش قيمت سهام شرکت‌هاي ديگر تاثيرگذار باشد.
از همين رو پذيره‌نويسي نخستين مرحله واگذاري سهام دولتي در قالب صندوق‌هاي قابل معامله بورسي که شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و دو بيمه البرز و اتکايي بود از روز يکشنبه (۱۴ ارديبهشت) آغاز و تا ۳۱ ارديبهشت ماه به عنوان آخرين مهلت ثبت‌نام براي مشارکت در اين صندوق‌ها در نظر گرفته شد که در ابتدا توانست سود معقولي را نصيب افرادي کند که در خريد اين صندوق‌ها مشارکت داشتند به همين دليل پيش‌بيني فعالان بازار در اين مرحله از عرضه صندوق هاي ETF مشارکت بيشتر مردم براي خريد اين صندوق‌ها است.

 در نخستين مرحله از پذيره‌نويسي صندوق‌هاي ETF هر کدملي توانست تا سقف دو ميليون تومان مالک واحدهاي اين صندوق سرمايه‌گذاري شود که يکي از مزيت‌هاي اين واگذاري، بهره‌مندي ايرانيان از تخفيف ۲۰ درصدي براي خريد اين صندوق‌ها اعلام شده است.


اکنون بعد از گذشت حدود سه ماه و نيم از عرضه سهام بانکي‌ها و بيمه‌اي‌ها از طريق صندوق‌هاي ETF در بورس، پذيره‌نويسي دومين مرحله از صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله به نام دارا دوم از پنجم شهريور درچهارمين روز از هفته دولت، طبق وعده داده شده از سوي وزير امور اقتصادي و دارايي آغاز شد.

دارا دوم شامل سهام شرکت‌هاي پالايشگاهي، پالايش نفت تهران (شتران)، پالايش نفت تبريز (شبريز)، پالايش نفت اصفهان (شپنا) و پالايش نفت بندر عباس (شبندر) است و بر اساس اطلاعات منتشر شده شيوه عرضه اين صندوق مانند نخستين مرحله از عرضه صندوق سرمايه‌گذاري دولتي است که متعلق به سهام بانکي و بيمه‌اي بود.

درباره خريد و پذيره نويسي واحدهاي سرمايه‌گذاري اين صندوق ETF ابهامات و سوالاتي توسط مردم مطرح شده که در ادامه تلاش مي‌شود بدان‌ها پاسخ داده شود.

۱- چه افرادي امکان مشارکت در پذيره‌نويسي اين صندوق را دارند؟  

براساس پذيره‌نويسي صندوق دارا دوم مانند نخستين مرحله از عرضه صندوق ETF، عموم مردم با استفاده از کد ملي يا کد بورسي مي‌توانند نسبت به خريد يا پذيره‌نويسي اين صندوق اقدام کنند.

۲- پايان مهلت در نظر گرفته شده براي خريد اين صندوق چه زماني است؟


متقاضيان خريد اين صندوق از پنجم شهريور ماه تا پايان روز ۱۹ شهريور يعني به مدت دو هفته قادر به مشارکت در پذيره‌نويسي اين صندوق هستند.

۳- آيا مهلت مشارکت در پذيره‌نويسي صندوق پالايشي يکم تمديد مي‌شود؟  

در وضعيت فعلي نمي‌توان به احتمالات تصميم‌گيري مسوولان براي تمديد مدت زمان پذيره‌نويسي اين صندوق اشاره‌اي کرد اما ممکن است با توجه به استقبال سرمايه‌گذاران براي خريد اين صندوق‌ها تصميمات لازم جهت تمديد زمان پذيره نويسي اين صندوق‌ها اتخاذ شود.

۴- نحوه خريد صندوق دارا دوم به چه صورتي است؟

متقاضيان خريد اين صندوق مي‌توانند در بازه زمان تعيين شده با مراجعه به بانک و ارائه کارت ملي نسبت به خريد اين صندوق اقدام کنند، همچنين افرادي که داراي کد معاملاتي هستند مي‌توانند به صورت غير حضوري از طريق سامانه معاملاتي کارگزاري خود نسبت به ثبت سفارش خريد اقدام کنند.

۵- سرمايه‌گذاران از چه زماني امکان معامله اين صندوق‌ها را دارند؟

سرمايه‌گذاران اين صندوق تا يک ماه امکان فروش آن را ندارند و بعد از آن مانند صندوق دارا يکم امکان معامله براي افراد مهيا مي‌شود.

۶- افرادي که داراي کد بورسي نيستند چگونه مي‌توانند معاملات اين صندوق‌ها را انجام دهند؟

داشتن کد معاملاتي (کد بورسي) براي پذيره‌نويسي الزامي نيست و متقاضيان براي انجام معامله اين واحدها که از يک ماه به بعد از تخصيص امکان‌پذير است، مي‌توانند به تدريج طي ماه‌هاي آينده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و دريافت کد معاملاتي (کد بورسي) مطابق رويه‌هاي شرکت سپرده‌گذاري مرکزي و تسويه وجوه اقدام کنند.

۷- چه اطلاعاتي براي پذيره‌نويسي اين صندوق لازم است؟

اطلاعات مورد نياز براي تکميل اطلاعات شامل نام، نام‌خانوادگي، شماره ملي، تاريخ تولد، نام پدر، کد پستي، شماره تلفن همراه و شماره شباي بانکي فرد پرداخت‌کننده است.

۸- بانک‌هاي انتخاب شده براي پذيره‌نويسي صندوق‌هاي ETF پالايشي کدامند؟

دستوالعمل پذيره‌نويسي صندوق دارا دوم به بانک‌هاي ملي ايران، سپه، مسکن، کشاورزي، ملت، صادرات ايران، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر ايران، پست بانک ايران، اقتصاد نوين، پارسيان، پاسارگاد و کارآفرين اعلام شده است و سرمايه‌گذاران مي‌توانند با مراجعه به اين بانک‌ها و ارائه کارت ملي نسبت به خريد اين صندوق‌ها اقدام کنند.

۹- همه افراد مجاز به پذيره‌نويسي اين صندوق هستند؟

پذيره‌نويسي براي هر شخص حقيقي ايراني داراي کد ملي تا سقف ۵۰ ميليون ريال امکان‌پذير است و محدوديت سني براي متقاضيان وجود ندارد.

۱۰- همه سرمايه‌گذاران تا سقف پنج ميليون تومان مجاز به خريد اين صندوق هستند؟

متقاضياني که در نخستين مرحله پذيره‌نويسي واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق واسطه‌گري مالي يکم شرکت کرده‌اند، مي‌توانند در مجموع دو صندوق «سرمايه‌گذاري واسطه‌گري مالي يکم» و همچنين «سرمايه‌ گذاري پالايشي يکم» تا سقف ۵۰ ميليون ريال پذيره‌نويسي کنند.

بر اين اساس، افرادي که به ميزان دو ميليون تومان صندوق ETF داراي يکم را خريداري کرده بودند، در اين مرحله مي توانند تنها سه ميليون تومان از واحدهاي اين صندوق را خريداري کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره