برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اتصال ۹۰ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات

منبع
ايرنا
بروزرسانی
اتصال ۹۰ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات

ايرنا/تازه‌ترين گزارش وضعيت ارتباطات روستاهاي کشور نشان مي‌دهد اکنون ۳۵هزار و ۵۱۹ روستا (حدود ۹۰ درصد) به شبکه ملي اطلاعات متصل شده‌اند. قبل از آغاز دولت يازدهم اين عدد «صفر» بوده است.

۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا، آماري است از تعداد کل ‌روستاهاي بالاي ۲۰خانوار کشور که ميزان دسترسي آن‌ها به شبکه ملي اطلاعات در سال ۹۲ و قبل از آغاز دولت يازدهم، صفر عدد بود.
در سال ۹۶ و زمان پايان دولت يازدهم بيش از ۱۸ هزار روستا به شبکه ملي اطلاعات متصل شدند. وضعيت فعلي نشان مي‌دهد ۳۵ هزار و ۵۱۹ روستا (۹۰درصد) به شبکه ملي اطلاعات دسترسي دارند.
دسترسي به پوشش تلفن همراه در آغاز دولت يازدهم براي چهار هزار و ۵۰۰ روستا فراهم بود که در سال ۹۶ به ۱۵ هزار روستا رسيد.  با گذشت دو سال از آن آمار، اکنون ۳۷ هزار و ۴۹۲ روستا به پوشش تلفن همراه دسترسي دارند. اين آمار دسترسي ۹۵ درصدي است.
دسترسي به تلفن ثابت اما در آغاز دولت يازدهم وضعيت بدي نداشت. در سال ۹۲ اتصال تلفن ثابت در ۳۰هزار روستا برقرار بود، در سال ۹۶ اين عدد به ۳۱ هزار و ۲۶۳ روستا رسيد و اکنون اين عدد ۳۱ هزار و ۵۹۷ روستا (۸۰درصد) است.


رشد ۴۳ درصدي روستاهاي متصل به شبکه ملي اطلاعات در سه سال گذشته (دولت دوازدهم)
ميانگين روزانه روستاهاي متصل شده به شبکه ملي اطلاعات در دولت دوازدهم، ۲۰ روستا در روز بوده است. طبق ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف شد در توسعه زيرساخت خدمات الکترونيکي در مناطق محروم و روستايي سرمايه‌گذاري کنند. به گونه‌اي که امکان ارائه چهار خدمت الکترونيکي اصلي دولت (سلامت، آموزش، کشاورزي و بانکي) در۸۰ درصد روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار کشور امکان‌پذير شود.
علاوه بر اين چهار خدمت، اتصال به شبکه ملي اطلاعات مي‌تواند باعث شکوفايي اقتصادي، برقراري عدالت اجتماعي، کاهش شکاف ديجيتال و کاهش روند مهاجرت روستاييان به شهرها شود.

رشد ۵۵ درصدي روستاهاي متصل به شبکه تلفن همراه در دولت دوازدهم
اتصال تمامي روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار کشور به شبکه تلفن همراه پيش‌بيني وزارت ارتباطات است که تا پايان سال انجام خواهد شد.
پوشش صوتي تلفن همراه به عنوان يکي از خدمات پايه و مورد نياز تمام مردم کشور، در تمامي روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار و بسياري از جاده هاي روستايي کشور برقرار است که از اين طريق علاوه بر رفع نياز ارتباطي امکان دسترسي روستاييان به خدمات تماس‌هاي اضطراري مانند امداد و نجات، اورژانس، پليس و ساير خدمات اضطراري فراهم شده است. اين خدمات باعث تسريع در کمک‌رساني به مردم و بهره‌مندي از برخي خدمات اداري شده است.
وزير ارتباطات و سازمان‌هاي تابعه بارها اعلام کرده‌اند که تا پايان سال روستاي بالاي ۲۰ خانوار فاقد ارتباط در کشور نخواهيم داشت.
ارتباطات در جامعه امروز نقش اساسي ايفا مي‌کند. وزارت ارتباطات کوشيده است با توجه حداکثري به ارتباطات روستايي و مناطق محروم و کمتر توسعه يافته، بستري را فراهم کند که تمام جامعه روستايي کشور به ارتباطات مناسب و با کيفيت دسترسي داشته باشند. کاهش چشم‌گير تعداد روستاهاي فاقد ارتباط در ساليان گذشته گوياي اين موضوع است.

اتصال بيش از ۳۴ هزار مدرسه به شبکه ملي اطلاعات

عمليات اجرايي براي اتصال تمامي مدارس کشور به شبکه ملي اطلاعات تا پايان امسال، تمام خواهند شد. وزارت ارتباطات بر اساس ماده ۶۹ قانون ششم توسعه، مکلف شده است که با رعايت مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي و با همکاري وزارت آموزش و پرورش تا پايان سال دوم اجراي قانون برنامه هوشمندسازي مدارس، امکان دسترسي الکترونيکي (سخت‌افزاري، نرم‌افزاري و محتوا) به کتب درسي، کمک آموزشي، رفع اشکال، آموزش و مشاوره تحصيلي، بازي رايانه‌اي آموزشي، استعدادسنجي، آموزش مهارت‌هاي حرفه‌اي، مهارت‌هاي فني و اجتماعي را به صورت رايگان براي کليه دانش آموزان شهرهاي زير۲۰ هزار نفر، روستاها و حاشيه شهرهاي بزرگ فراهم کند. دولت براي تامين هزينه‌هاي اين ماده مي‌تواند از مشارکت بخش غير دولتي استفاده کند و اين هزينه‌ها به عنوان هزينه‌هاي قابل قبول مالياني تلقي مي ‌شوند.

نصبت دستگاه ATM براي اجراي خدمات خرده بانکي
برنامه‌ريزي براي انجام مناقصه خريد خدمات خرده بانکداري از طريق دستگاه خودپرداز براي هزار روستاي جديد از جمله اقداماتي بود که در دولت يازدهم و دوازدهم انجام شد. با توجه به توسعه دسترسي به شبکه ملي اطلاعات در بيش از ۳۵ هزار روستاي کشور، علاوه بر مشترکين خانگي تعداد زيادي از مدارس روستايي و خانه‌هاي بهداشت از امکانات شبکه ملي اطلاعات بهره‌مند شده‌اند.
نصب ۱۲۵۰ دستگاه ATM در روستاها باعث شده، خدمات خرده بانکداري در آن‌ مناطق با استفاده از بسترهاي ارتباطي فراهم شده توسعه پيدا کند.
تعداد اين دستگاه‌ها در سال ۹۲ صفر دستگاه بود، هزار دستگاه در سال ۹۶ نصب شد و اين تعداد اکنون به ۱۲۵۰ دستگاه رسيده است و تا پايان امسال دو هزار و ۲۵۰ دستگاه ATM براي اجراي خدمات خرده بانکداري نصب خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره