برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جزییات ثبت‌نام و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جزییات ثبت‌نام و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

ايرنا/ثبت‌نام در طرح ملي توسعه مشاغل خانگي از ۶ شهريورماه شروع شده و متقاضياني داراي مهارت يک ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه inhb.ir ثبت نام و از مزاياي آن بهره‌مند شوند.

شيوع بيماري کرونا و الزام به تعطيلي کسب و کارها موجب شد تا در بحث ايجاد اشتغال، مشاغل خانگي مورد توجه قرار گيرد.  پيش از اين، طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در دبير خانه توسعه و حمايت از مشاغل خانگي معاونت توسعه کارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي پس از آسيب‌شناسي طرح‌هاي قبلي و انجام مطالعات داخلي و خارجي در سال ۱۳۹۶ طرح تصويب شد.
قرار است جهاد دانشگاهي مسووليت پياده‌سازي و اجراي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي را با کارفرمايي وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعي اجرا کند.
اين طرح طي سال‌هاي ۹۶ تا ۹۸ به صورت آزمايشي در ۹ استان با ظرفيت ۲۰ هزار نفر اجرا شد و با توجه به نتايج قابل قبول اين طرح و ضرورت توجه بيش از پيش مشاغل خانگي در دوران کرونا بنا به گفته معاون توسعه اشتغال و کارآفريني وزارت تعاون مقرر شد براي رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جايگاه مشاغل خانگي در اقتصاد کشور در ۳۱ استان اجرا شود.

اين طرح در سه فاز شناسايي مزيت‌ها، توانمندسازي و اتصال به بازار انجام مي‌شود که وظيفه مطالعات فاز اول طرح (شامل نيازسنجي، مزيت‌سنجي و ظرفيت‌سنجي مشاغل خانگي) به جهاد دانشگاهي محول شد. در عين حال اين نهاد پس از ثبت نام متقاضيان، مشاوره‌هاي لازم را ارائه مي‌دهد.

زمان و جزئيات ثبت‌نام در طرح
ثبت نام متقاضيان طرح توسعه ملي مشاغل خانگي از ۶ شهريورماه با ظرفيت ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر همزمان با هفته دولت شروع شد و به مدت يک ماه (۶ مهرماه) ادامه دارد.
متقاضيان ثبت نام بايد به سامانه inhb.ir که به همين منظور طراحي شده است، مراجعه و نسبت به تکميل فرم‌ها و اطلاعات مربوط اقدام کنند. پايش و راستي آزمايي اطلاعات پس از ثبت‌نام توسط واحدهاي اجرايي جهاد دانشگاهي در تمام استان‌ها انجام مي‌شود.

نکته‌اي که بايد صاحبان مشاغل خانگي به آن توجه کنند اين است که ابتدا اين افراد بايد خود داراي مهارت باشند زيرا در اين طرح موضوعي مبني بر آموزش وجود ندارد، همچنين در اين طرح قرار بر ارائه مجوز يا تسهيلات نيست بلکه طرح توسعه مشاغل خانگي به دنبال تبديل افراد به پيشران و افزايش درآمدزايي براي خانوارهاست.

چنانچه صاحبان مشاغل خانگي به دنبال دريافت مجوز و تسهيلات هستند بايد به سايت وزارت تعاون، کار  و رفاه اجتماعي و زيرسامانه مشاغل خانگي مراجعه و اطلاعات خود را وارد کنند.

دسته‌بندي رشته مشاغل خانگي
مشاغل خانگي در رشته‌هاي صنايع دستگي، صنايع تبديلي و تکميلي در بخش کشاورزي و رشته‌هاي فرهنگي و هنري دسته‌بندي مي‌شوند و ۳۲۰ رشته را دربرمي‌گيرد.

بنا به گفته «مهناز امامدادي» رييس دبيرخانه ستار ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي، در طرح ملي توسعه مشاغل خانگي رشته‌هايي اولويت دارد که علاوه بر استمرار و پايداري، درآمد بيشتر نيز داشته باشند. همچنين در اين طرح رشته‌هاي قديمي بازنگري و تنوع مورد توجه است و در رشته‌هاي جديد همچون ويراستاري که براي افراد تحصيلکرده جذابيت درد را وارد بازار کار مي‌کند.

ويژگي‌هاي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي
مهمترين ويژگي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي، توجه به بازار يا همان توليد مبتني بر بازار و توانمندسازي متقاضيان و کاهش وابستگي به وام است. توجه به تجارت الکترونيک و فروش الکترونيکي محصولات، بازنگري در رشته‌هاي قبلي مشاغل خانگي، توجه به رشته‌هاي نوين نظير برنامه‌نويسي، توليد محتوا، مترجمي، ويراستاري، مشاوره، توليد انيميشن و همچنين توجه به نقش و جايگاه نهادهاي توسعه‌اي نظير جهاد دانشگاهي در پياده‌سازي برنامه‌ها و سياست‌هايقانونگذار، از ديگر ويژگي‌هاي شاخص در اجراي اين طرح است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره