برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

کرونا بازار جهانی نفت را شکننده‌تر کرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کرونا بازار جهانی نفت را شکننده‌تر کرد

ايرنا/ افزايش بي‌سابقه شمار مبتلايان به ويروس مرگبار کرونا که تاکنون هزاران تن را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده، سبب شدتا کارشناسان نفتي در زمينه اثر منفي موج دوم ويروس کرونا بر تداوم روند افزايش سطح ذخيره‌سازي‌هاي نفت اظهار نگراني کرده اند.

کارشناسان براين باورند که افت تاريخي توليد نفت سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) مي تواند سبب بازگرداندن توازن به بازار نشود و با بازگشت دوباره موج دوم ويروس کرونا و کاهش تقاضا براي خريد طلاي سياه، سبب بازگشت رکود در بازارهاي جهاني شود.
از ديگر سو، در ميان کشورهاي صادرکننده نفت، عراق و عربستان‌سعودي که از جمله توليدکنندگان بزرگ نفت در جهان به شمار مي‌آيند که به سبب شيوع بيماري کرونا و تبعات ناشي از کاهش توليد نفت اوپک متحمل خسارات فراواني شده اند.

افت ارزش صادرات نفت عربستان
به گزارش خبرگزاري رويترز، ميزان ارزش صادرات نفت عربستان در ماه ژوئن (خرداد-تير) نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ميلادي هشت ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار افت داشته است.
آمارهاي رسمي نشان داد ارزش صادرات نفت عربستان در ماه ژوئن در مقايسه با سال گذشته ۵۵ درصد کاهش يافته است.
اداره کل آمارعربستان اعلام کرد: ارزش مجموع صادرات عربستان از جمله صادرات غيرنفتي کالاهايي مانند موادشيميايي و پلاستيک در اين ماه در مقايسه با ماه مه (ارديبهشت-خرداد) ۱۹.۱ درصد، معادل يک ميليارد و ۸۶۰ ميليون دلار افزايش يافته است.
همچنين در در ماه مه، ارزش صادرات نفت عربستان‌سعودي در مقايسه با سال گذشته ميلادي نزديک به ۱۲ ميليارد دلار کاهش يافت.
به نوشته خبرگزاري سي.‌ان‌.ان، داده هاي مؤسسه تحقيقات کالاي کليپر ديتا نشان مي دهد، آمريکا در ماه اوت تنها ۲۶۴ هزار بشکه در روز از عربستان نفت خام وارد کرده، اين رقم تقريباً ۵۰ درصد نسبت به ميانگين سال ۲۰۱۹ افت داشته است.

ضربه شديد کرونا به اقتصاد شکننده عراق
همچنين عراق به عنوان دومين صادرکننده نفت اوپک با حدود چهار ميليون بشکه در روز، به دليل اتکاي ۹۵ درصدي اقتصادش به درآمدهاي حاصل از نفت، داراي يکي از شکننده‌ترين اقتصادها در ميان کشورهاي عضو اوپک است.
به گزارش خبرگزاري رسمي عراق «اينا»، کاهش قيمت جهاني نفت در نتيجه شيوع کرونا و کاهش تقاضاي خريداران، در زمان حاضر اقتصاد عراق را تحت فشار گذاشته به نحوي که دولت در پرداخت حقوق کارکنان دچار مشکل شده است.
وزير نفت عراق همچنين پيش‌بيني کرده است که احتمالا بهاي جهاني نفت در اوايل سال آينده ميلادي با افزايش روبرو مي‌شود
«احسان عبدالجبار» بر اين باور است  قيمت نفت در اوايل سال ۲۰۲۱ از مرز ۵۰ دلار براي هر بشکه عبور کند.
همچنين کاهش تقاضا براي خريد طلاي سياه که متاثر از شيوع بيماري کرونا است فقط به کشورهايي مانند عراق و عربستان‌سعودي محدود نمي شود، بلکه ديگر کشورها مانند مکزيک نيز با کاهش شديد توليد نفت روبرو شده است.
گزارشها نشان مي دهد ميزان توليد نفت مکزيک در ماه ژوئيه (تير-مرداد) به‌ طور بي‌سابقه‌اي کاهش يافته و به يک ميليون و ۶۰۵ هزار بشکه در روز رسيده است.
توليد شرکت دولتي نفت مکزيک (پمکس) و توليدکنندگان خصوصي در اين ماه اندکي افت کرد و توليد نفت اين کشور به کمترين سطح از دهه ۱۹۷۰ ميلادي تاکنون رسيد.

بر اساس داده‌هاي وزارت انرژي، پمکس در ماه ژوئيه يک ميليون و ۶۱۵ هزار بشکه در روز يعني کمترين مقدار از نوامبر ۱۹۷۹ تاکنون نفت توليد کرده است
بهاي جهاني نفت در ابتداي هفته گذشته افزايش يافت و حتي در روزهايي به بالاي ۴۶ دلار در هر بشکه رسيد. اين موضوع به دليل وقوع طوفان در خليج مکزيک و کاهش ۱.۵ ميليون بشکه‌اي نفت در اين کشور رخ داد، اما به تدريج و با بازگشت توليد نفت آمريکا،‌ قيمت نفت نيز به ثبات رسيد.در روزهاي پاياني هفته اما روند قيمت نفت معکوس شد و اوج افت قيمت در روز جمعه با کاهشي سه درصدي رقم خورد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره