برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

توقف ریزش بورس با حمایت منطقی حقوقی‌ها

منبع
ايرنا
بروزرسانی
توقف ریزش بورس با حمایت منطقی حقوقی‌ها

ايرنا/ از نظر فعالان بازار سرمايه، حمايت حقوقي‌ها از بورس که به نقل محافل اين روزهاي ارکان بازار تبديل شده، از راهکارهاي نجات بازار از وضعيت اصلاح و ريزش است که تداوم آن مي‌تواند دوباره بورس را به روزهاي اوج خود بازگرداند.

حقوقي‌ها (سهامداران عمده، صاحبان سهام و ...) در روزهاي اخير رفتاري دوگانه داشته اند، از يکسود در برخي روزها به داد روزهاي منفي بورس رسيده‌اند، اما در برخي مواقع، حاشيه‌ها و شيطنت‌هايي را با خود به دنبال داشتند که صداي اعتراض بسياري از فعالان بازار و سهامداران را در اين بازار بلند کرده است.
 حدود دو هفته گذشته، خبري منتشر شد مبني بر اينکه سهامداران عمده به منظور بهبود وضعيت بازار به دنبال حمايت از اين بازار هستند و با خريدهاي مکرر خود در اين بازار مانع از افت بيشتر شاخص بورس خواهند شد، در حالي که اين موضوع بعد از دو روز به فراموشي سپرده شد و سهامداران حقوقي با رها کردن اين بازار به حال خود، روزهاي منفي را مهمان دوباره اين بازار کردند.

به دنبال چنين اتفاقي، فعالان بازار نسبت به چنين وضعيتي در بازار معترض شدند و معتقد بودند برخي از سهامداران عمده از بازگشت رشد به بازار به نفع خود استفاده کردند و در روزهاي صعودي بازار اقدام به فروش و عرضه سهام خود کردند که اين موضوع در کنار رفتارهاي هيجاني از سوي سهامداران حقيقي در افت غافلگيرکننده هفته گذشته شاخص بورس بي‌تاثير نبوده است.

با وجود نگراني‌هايي که بازار اخيرا در ميان سهامداران ايجاد کرده است، در آخرين روز هفته گذشته رييس سازمان بورس جلسه‌اي را به منظور حمايت از اين بازار با نهادهاي حقوقي که ٧٠ درصد از بازار را در اختيار دارند برگزار کرد و از آغاز فرآيند جديد بازارگرداني با هدف افزايش رونق بازار و تسهيل نقدشوندگي خبر داد و اعلام کرد که به طور حتم شاهد نتايج مثبت آن در بازار خواهيم بود.
در کنار تصميمات اتخاذ شده، تصميمات جديدي هم در راستاي افزايش دامنه فعاليت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري گرفته شد که اين تصميم به افرادي که از دانش يا فرصت کافي سرمايه‌گذاري مستقيم برخوردار نيستند کمک مي‌کند تا از  طريق صندوق‌ها اقدام به سرمايه‌گذاري در بورس کنند تا مانع از ضرر و زيان‌هايي شوند که مي‌تواند دارايي فرد در معرض نابودي قرار دهد.

دعوت رييس کل بانک مرکزي از صاحبان سهام براي حمايت از بازار 
حمايت از بورس براي تغيير روند معاملات آن در هفته جاري فقط به اين جلسه و صحبت‌هاي مطرح شده از سوي رييس سازمان بورس منتهي نشد بلکه  حتي عبدالناصر همتي، رييس بانک مرکزي در پست اينستاگرامي خود به حمايت از اين پرداخت و اعلام کرد: مالکان عمده سهام اعم از نهاد هاي دولتي، عمومي غير دولتي، بنگاه هاي خصوصي بزرگ وحتي شرکت‌هاي تابعه بانک‌ها که در چند ماه اخير به دليل رشد قيمت سهامشان منتفع شده‌اند، با رعايت ضوابط قانوني، نقش بازارسازي را ايفا کنند و براي اطمينان دادن به سرمايه‌گذاران خرد، درجهت نقدشوندگي بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند.

رئيس کل بانک مرکزي در بخش ديگري از پيام خود گفت: بانک مرکزي، توسعه بازار سرمايه ‌و افزايش سهم آن درنظام تأمين مالي را در راستاي اصلاح ساختاري اقتصاد و ثبات مالي مي داند و از آن حمايت مي‌کند، همچنين استقرار نظام عمليات بازار باز و توسعه ابزارها و بازار بدهي دولتي و انتشار گواهي اعتبار مولد را در اين راستا دنبال خواهد کرد.

همتي در پست اينستاگرامي خود پيشنهاد داد که بازارسازي در جهت حفظ نقدشوندگي لازم در بازار سهام بصورت عاجل با همکاري جدي سهامداران عمده و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و ساير بازيگران اصلي بازار سرمايه انجام گيرد.
اين صحبت‌هاي رييس بانک مرکزي در حالي مطرح شده است که اغلب کارشناسان ضمن اعلام موافقت خود با اين مسايل مطرح شده، معتقدند که سهامداران عمده بخش بزرگي از ثروت خود را از طريق اين بازار به دست آورده‌اند بنابراين زماني که بازار با چنين وضعيت اسفناکي همراه مي‌شود و سهامداران از ترس از دست دادن سرمايه‌هاي خود دست به رفتار و فروش‌هاي هيجاني مي‌زنند بايد بخشي از سرمايه خود را براي بازگشت اعتماد به اين بازار خرج کنند، اين در حاليست که عده‌اي از سهامداران عمده با برخي از تصميمات خود به دنبال بهم ريختن اين بازار و کسب سود و منفعت از وضعيت فعلي بازار هستند و با اقدامات آشوبگرانه خود در اين بازار اجازه بازگشت بازار به روزهاي اوج خود را نمي‌دهند.

بايد مراقب شيطنت برخي حقوقي‌ها بود


«هومين عميدي» کارشناس بازار سرمايه امروز (يکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه سهامداران عمده که توسط اين بازار سود کرده‌اند بايد به طور حتم از سودهاي کسب کرده دفاع کنند، افزود: در صراحت، درستي و حرفه‌اي بودن صحبت رييس بانک مرکزي ترديدي نيست، سهام اين افراد رشد کرده و از طريق رشدهاي دو سال اخير بازار صاحب ثروت شده‌اند، به همين دليل بايد بخشي از اين ثروت و منابع را در جهت حفظ و نگهداري از بازار به کار بگيرند.

وي  اظهار داشت: مساله ديگر اينکه قيمت سهام و شرايط بازار بورس با توجه به قيمت کنوني ارز و کاهش ارزش پول ملي ارزنده شده است به همين دليل به نظر نمي‌رسد که مردم بخواهند پول خود را وارد بازار ديگري کنند.

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه در وضعيت فعلي، نگراني بابت خروج نقدينگي از بورس وجود ندارد زيرا بازار موازي ديگري در کشور وجود ندارد که مردم بخواهند پول خود را وارد آن بازار کنند، گفت: اکنون فقط بايد شيطنت‌هاي صورت گرفته از سوي برخي از حقوقي‌ها و کارشکني از طرف افرادي که به صورت عامدانه در حال تخريب بازار هستند را کنترل کرد زيرا اين افراد در حال هدايت بازار سرمايه به سمت تلاطم و منفي شدن هستند.

عميدي اظهار داشت: زماني که اعلام مي‌شود به مدت ۱۰ روز از بازار حمايت مي‌کنيم اين بدين معنا است که بايد به مدت ۱۰ روز خريدار سهام باشند نه اينکه بعد از دو روز مثبت شدن بازار، فردي که وعده حمايت از بازار را داده است فروشنده شود و به دنبال نوسان‌گيري از بازار باشد زيرا اين افراد به شدت بازار را دچار تلاطم مي‌کنند.
اين کارشناس بازار سرمايه گفت: اگر قرار است نسبت به بازار سرمايه اقدام مثبتي صورت گيرد بايد نسبت به شيطنت شرکت‌هاي حقوقي و برخي از صندوق‌هاي بزرگ که بازار را به سمت تلاظم پيش مي‌برند عکس العمل درستي نشان داده شود تا جلوي چنين رفتارهايي در بازار گرفته شود.


اعتماد مردم به ساختار بورس بايد کامل شود
وي با بيان اينکه بخش ديگري از صحبت‌هاي رييس بانک مرکزي در مورد انتشار اوراق و مواردي در زمينه تامين مالي بود،  اين موضوع زماني مي‌تواند درست باشد که نقدينگي کامل‌تري در بازار وجود داشته باشد، افزود: نقدينگي که اکنون در بازار وجود دارد براي مردم است و اگر مردم بخواهند نسبت به اين اوراق بازتاب مثبت نشان دهند بايد اعتماد کامل نسبت به ساختار بورس داشته باشند.
عميدي با تاکيد بر اينکه تا زماني که بورس متلاطم است نمي‌توان توقع تامين مالي از بورس و خريداري اين اوراق از سوي مردم را داشت، خاطرنشان کرد: انتشار اوراق بايد در يک فضاي کاملا مثبت و تامين مالي آن در فضاي صف خريد شکل بگيرد زيرا زماني که بازار منفي است و شاهد وجود صف‌هاي فروش طولاني هستيم نمي‌توان از مردم انتظار ورود نقدينگي‌هاي خود به اين بازار را داشته باشيم.

اين کارشناس بازار سرمايه با اعلام اينکه شرط لازم براي اجرايي شدن صحبت‌هاي رييس بانک مرکزي، توسعه ابزار و پايداري بازار سرمايه است، گفت: تا زماني که بورس متلاطم است و در شرايط باثباتي قرار ندارد شرط رييس بانک مرکزي محقق نمي‌شود.
وي گفت: براي بازگشت روند صعودي به بازار بايد حمايت حقوقي‌ها از اين بازار واقعي باشد و دست از برخي شيطنت‌ها که بازار را به روند منفي مي‌کشاند بردارند.
عميدي با بيان اينکه شرکت‌هاي بزرگ، متوسط و کوچک بايد ملزم به افشاي اطلاعات و دارايي خود باشند، افزود: اگر شرکت‌ها به دنبال عدم افشاي اطلاعات درست باشند سرمايه‌گذاران نمي‌توانند نسبت به سرمايه گذاري در اين بازار تصميم‌گيري کنند بنابراين نهادهاي نظارتي به جاي رصد خريد و فروش شرکت‌ها بايد به سمت شفافيت ناشرين پيش روند.

دفاع حقوقي‌ها از سهام زيرمجموعه خود
اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينکه بورس اکنون به بهترين بازار براي سرمايه‌گذاري تبديل شده است و با اطمينان‌بخشي به مردم مي‌توان دوباره شاهد ورود گسترده مردم به اين بازار بود، گفت: اگر حقوقي‌ها، سهامداران را به سرمايه‌گذاري در بازار تشويق کنند اما به محض مثبت شدن بازار اقدام به عرضه در بازار کنند اين بازار ديگر نمي‌تواند چندان جذابيتي را براي سهامداران و ورود سرمايه‌هاي خود به اين بازار ايجاد کند.
وي افزود: حقوقي‌ها بايد از سهام خود دفاع کنند و نبايد به دنبال اين باشند که بازار، سهام آنها را مثبت و حمايت کند. دولت بسيج شده تا از بورس حمايت کند پس چه دليل دارد که حقوقي‌ها خود از سهامشان حمايت نمي‌کنند؟
عميدي اظهار داشت: مجموعه‌هاي بزرگ که سهام خود را وارد بازار کردند براي بهبود وضعيت بازار بايد به دفاع از سهام خود بپردازند که اين موضوع به تناسب باعث بهبود وضعيت بازار خواهد شد.

اين کارشناس بازار سرمايه خاطرنشان کرد: اگر قرار است صحبت‌هاي رييس بانک مرکزي عملياتي شود کل حقوقي‌هايي که در زمان صعود بازار از اين بازار منتفع شده‌اند بايد به حمايت از شرکت‌هاي زيرمجموعه خود در اين بازار بپردازند.
وي خاطرنشان کرد: اکنون به حدي قيمت سهام در بازار ارزنده شده است که حتي اگر شاهد حمايت حقوقي‌ها در بازار نباشيم بازار به مرور به روند تعادلي خود باز مي‌گردد و فقط به لحاظ زماني با اصلاح همراه خواهيم شد.

عميدي تاکيد کرد: براي ايجاد امنيت اقتصادي در کشور بايد شرکت‌ها در بورس از حاشيه امني برخوردار باشند تا بتوانند به تامين مالي بپردازند.

 
 
  
  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره