برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

احتمال بازگشت تعادل به معاملات بورس در هفته جاری

منبع
ايرنا
بروزرسانی
احتمال بازگشت تعادل به معاملات بورس در هفته جاری

ايرنا/ يک کارشناس بازار سرمايه گفت: احتمالا برخي از سهام بعد از ريزشي که تجربه کردند مي‌توانند حرکاتي را در دامنه مثبت به ثبت برسانند و در هفته جاري تعادل را به معاملات بازار بازگردانند.

روند معاملات بورس در سومين هفته شهريور ماه برخلاف پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در مسير نزولي قرار گرفت، شاخص بورس با بيش از چهار درصد افت و با ورود به کانال يک ميليون و ٥٠٠ هزار واحد به معاملات هفته گذشته پايان داد.
فعالان بازار پيش‌بيني معاملات بورس براي هفته گذشته را به دليل جلسه حسن قاليباف، رييس سازمان بورس واوراق بهادار با سهامداران حقوقي براي حمايت از اين بازار و صحبت‌هاي مطرح شده از سوي عبدالناصر همتي، رييس بانک مرکزي مثبت ارزيابي کرده بودند در حالي که عمر حمايت حقوقي‌ها از بازار در هفته گذشته کوتاه بود و موقتا بازار را با حمايت‌هاي خود در مسير کاهشي قرار دادند.
کوتاهي حقوقي‌ها براي حمايت از بورس منجر به اعتراض گسترده‌اي از سوي فعالان بازار و مسئولان حاضر در بورس شد و معتقد بودند برخي از حقوقي‌ها از روند صعودي بازار سواستفاده و با فروش سهام خود تصميم به خروج از بازار گرفتند.
به دنبال چنين اتفاق و افت پرشتابي در شاخص بورس، اواسط هفته گذشته رييس سازمان بورس از پيگيري نهايي شدن انتقال يک درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار خبر داد  که اين موضوع توانست اميد را به بازار بازگرداند و فعالان بازار را نسبت به معاملات آينده بازار خوش‌بين کند.

روز پنجشنبه شوراي عالي بورس جلسه‌اي فوري براي تصميم‌گيري در اين مورد و بررسي وضعيت بازار برگزار کرد که نتيجه آن براي معاملات بازار موثر بود و توانست خبرهاي مثبتي را در جهت بازگشت دوباره رونق به اين بازار با خود به همراه آورد.

کوتاهي حقوقي‌ها در معاملات بورس
«اميرعلي اميرباقري» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به روند معاملات بورس در بازار هفته گذشته گفت: در طول هفته‌اي که گذشت شاهد فشار فروش در کليت بازار سرمايه بوديم، به گونه‌اي که در اواسط هفته، اين فشار فروش افزايش و به حداکثر رسيد.

وي اظهار داشت: معاملات بازار در هفته گذشته به دليل افزايش شدت عرضه به حالتي از قفل شدگي در روند نزولي دچار شد.
اميرباقري خاطرنشان کرد: نکته اي که روز چهارشنبه توجه اهالي بازار را به خود جلب کرد، ابتداي ساعت معاملات بود که خريد سهام عمدتا توسط حقيقي‌هاي بازار انجام شد و پس از آن حقوقي‌ها وارد بعد رقابت شدند و به خريد ادامه دادند که اين موضوع باعث شد بسياري از سهام از منفي کامل تا دامنه مثبت حرکت کنند و به تعادل نسبي برسند.

اين کارشناس بازار سرمايه گفت: نکته اي که هفته گذشته شاهد بوديم و بسياري از فعالان بازار به آن اعتراض داشتند سواستفاده برخي از حقوقي‌ها از شرايط پيش آمده در بازار بود، بدين معنا که حقوقي‌هايي که ملزم به حمايت از بازار بودند نه تنها خريدي انجام ندادند بلکه از هر فرصتي براي فروش در حجم بالا استفاده کردند و فشار فروش مضاعفي را بر بدنه بازار تحميل مي‌کردند.
وي با تاکيد بر اينکه در معاملات روز سه شنبه هفته گذشته شاهد بوديم که حقوقي‌ها بيشتر از حقيقي‌ها در صفوف فروش قرار گرفته بودند، گفت: زماني که معاملات انجام شد و شاهد صف‌هاي فروش توسط فعالان بازار بوديم اين سيگنال به بازار مخابره شد که حقوقي‌ها ديگر قصد حمايت از بازار را ندارند، اين موضوع باعث شد تا يکباره شاهد افزايش صفوف فروش توسط افراد حقيقي در بازار باشيم.

اميرباقري ادامه داد: در روز چهارشنبه افراد حقيقي صرفا به دليل رسيدن سهام به قيمت‌هايي که براي افراد جذاب است اقدام به خريد کردند و زماني که حقوقي‌ها شاهد خريد توسط حقيقي‌ها بودند وارد گردونه رقابت شدند و شروع به خريد کردند.


وي با بيان اينکه روز پنج‌شنبه جلسه شوراي عالي بورس برگزار شد و خروجي اين جلسه مصوباتي در جهت حمايت از بازار بود، افزود: الزام حمايت سهامداران عمده، مجوز به بانک‌ها براي سرمايه‌گذاري در بورس، الزام به بازارگرداني، انتشار اوراق تبعي و سهام خزانه پنج مورد از مهمترين مسايل اين جلسه بود که در ميان‌مدت مي‌توانند بازار را به تعادل برسانند.
 اميرباقري بازار سرمايه را به يک اکوسيستم تشبيه کرد و گفت: اين اکوسيستم از اجزاي مختلف تشکيل شده است و زماني در سلامت کامل قرار مي گيرد که همه ارکان بازار نقش خود را به خوبي در جهت سلامت بازار ايفا کنند و براي حفظ شدن سلامت بازار سرمايه نهاد ناظر بايد با دقت بيشتري وظايف هر يک از اين اکوسيستم را رصد کند.

اين کارشناس بازار سرمايه گفت: نکته‌اي که برخي از حقوقي‌ها به آن اشاره مي‌کنند اين است که ما از بازار سرمايه تامين مالي مي‌کنيم، قيمت‌هايي که اکنون وجود دارد براي ما گران است و حاضر به خريد نيستيم، در جواب اين افراد بايد گفت؛ حقوقي‌ها به اين بازار براي کسب و کار ميان‌مدت نيازمند هستند و به گونه‌اي نيست در مثبت کامل از بازار تامين مالي و اقدام به فروش سهام کنند و بعد به دليل افزايش عرضه، تعادل اکوسيستم بازار را برهم بريزند و هر زماني که اين اکوسيستم خود به تعادل رسيد مجددا حقوقي‌ها به اين بازار بازگردند.
وي گفت: حقوقي‌ها از اين بازار کم انتفاع ندارند و به نفع خودشان است تا از سهام زيرمجموعه خود در ميان‌مدت و بلندمدت حمايت کنند.
اميرباقري اظهار داشت: نکته‌اي که اخيرا مورد بحث قرار گرفته انتشار اوراق تبعي است، اين اوراق چيز جديدي نيست و حداقل مي‌تواند سيگنالي را به بازار مخابره کند در جهت اينکه کف سهام از نظر سهامدار عمده چه رقمي است.

اين کارشناس به سهام خزانه اشاره کرد وگفت: اين سهام جزو سهامي است که به شرکت‌ها اجازه داده شده تا حداکثر ١٠ درصد سهام شناور خود را بازخريد کنند و اين سهام از سود و حق راي مستثني است، اين موضوع مي‌تواند شناوري سهم را کاهش دهد و مانع از عرضه‌هاي بي مهاباي سهم شود که به طور حتم در تعادل بخشي بازار سرمايه موثر خواهد بود.


حرکت بورس در دامنه مثبت
وي روند معاملات بورس در هفته جاري را پيش‌بيني کرد و گفت: احتمالا برخي از سهام بعد از ريزشي که تجربه کردند مي‌توانند حرکاتي را در دامنه مثبت به ثبت برسانند.

اميرباقري با بيان اينکه در هفته جاري تعادل در بدنه بازار حاصل خواهد شد و حتي برخي از سهام بزرگ در دامنه مثبت معامله مي‌شوند، گفت:  نکته‌اي که بايد به آن دقت کرد اين است که اکنون با توجه به کليه متغيرهاي موجود نبايد انتظار روند تند و پرشتابي را از شاخص بورس داشته باشيم.
اين کارشناس بازار سرمايه افزود: به احتمال زياد بازار براي مدتي روند متعادلي را در پيش مي‌گيرد، بنابراين فعالان بازار بايد از اين به بعد انتظار خود را مطابق با واقعيات روز نسبت به کليت بازار تنظيم کنند.

دوري سهامداران از تصميمات هيجاني
وي افزود: فعالان بازار بايد به اين موضوع توجه کنند که بازار يک مکانيسم خودتنظيم‌گري دارد، ممکن است در کوتاه‌مدت نوسانات تندي را تجربه کند اما معاملات آن در ميان مدت و بلندمدت به صورت اتوماتيک به تعادل مي‌رسد.
اميرباقري با بيان اينکه فعالان بازار بايد به اين موضوع توجه داشته باشند که از بازار حمايت بشود يا نشود بازار در ميان‌مدت و بلندمدت روند خود را خواهد داشت و کليه نوسانات کوتاه‌مدت در ميان مدت و بلندمدت به چشم نمي‌آيد، گفت: سهامداران بايد ديد خود را به اين بازار بلندمدت کنند و نگاه خود را از سهام به سمت يک دارايي ارزشمند که در بلندمدت مي‌تواند بازدهي بيش از نرخ تورم را به افراد بدهد، ببرند.

اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينکه سهامداران بايد از تصميمات هيجاني دوري کنند و درشرايط فعلي بازار ترجيحا از خدمات مشاره و صندوق سرمايه‌گذاري استفاده کنند، گفت: اکنون بازار با شرايط متعادلي همراه نيست و به طور حتم با نوساناتي همراه خواهد شد؛ بنابراين افرادي که اطلاعات چنداني از جزييات معاملات اين بازار ندارند بهتر است از افراد حرفه اي در اين بازار که فعاليت آنها داراي مجوز قانوني است کمک بگيرند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره