برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

تلاش برای جلوگیری از لوکس‌شدن تخم‌مرغ

منبع
مهر
بروزرسانی
تلاش برای جلوگیری از لوکس‌شدن تخم‌مرغ

مهر/ دولت به توليدکنندگان وعده داده نهاده‌هاي مورد نياز آنان را از اول مهرماه تامين مي‌کند تا نرخ مصوب ۱۲ هزارتومان براي هرکيلو تخم مرغ منجر به زيان توليدکنندگان نشود.

به دنبال نارضايتي توليدکنندگان از قيمت گذاري دستوري دولت براي تخم مرغ که منجر به زيان شديد توليدکنندگان مي‌شد، سرانجام بعد از کش و قوس‌هاي فراوان هفته گذشته دولت نرخ مصوب اين کالا را از کيلويي ۹,۵۰۰ تومان درب مرغداري به کيلويي ۱۲ هزار تومان افزايش داد اما توليدکنندگان مي‌گويند با توجه به نرخ فعلي نهاده‌هاي دامي در بازار آزاد و عدم تأمين کافي نهاده به نرخ مصوب، قيمت مصوب جديد همچنان باعث زيان توليدکنندگان مي‌شود.

در همين راستا، در جلسه‌اي که هفته گذشته توليدکنندگان مرغ تخم گذار با محمدرضا کلامي، دبير ستاد تنظيم بازار کشور داشتند، مسئولان حاضر در جلسه به توليدکنندگان وعده دادند که دولت بخش عمده نهاده‌هاي مورد نياز مرغداران را با نرخ مصوب تأمين خواهد کرد تا قيمت مصوب ۱۲ هزار تومان براي هر کيلوگرم تخم مرغ درب مرغداري براي توليدکنندگان به صرفه باشد و منجر به زيان آنها نشود.

در اين جلسه توليدکنندگان به اعمال قيمت دستوري و وضعيت نابسامان بازار نهاده‌هاي دامي به شدت اعتراض و عنوان کردند که ادامه روند فعلي منجر به توليد محصولات ناسالم و ورشکستگي صنعت مي‌شود.

اعمال قيمت دستوري براي مرغ و تخم مرغ علي رغم شرايط ناآرام بازار نهاده‌هاي دامي نارضايتي‌هاي فراواني را به دنبال داشته است و توليدکنندگان مي‌گويند قيمت‌هاي مصوب و دستوري دولت بر اساس نرخ مصوب نهاده‌ها تعيين و اعلام شده است و اين در حالي است که فقط حدود ۳۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست توليدکنندگان مي‌رسد و واحدهاي توليد تخم مرغ ناچار هستند مابقي نياز خود را از طريق نهاده‌هايي که به قيمت آزاد خريداري مي‌کنند، تامين کنند.

در همين زمينه ناصر نبي پور، رئيس هيأت مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران با بيان اينکه به دليل کمبود و گراني نهاده‌هاي دامي بويژه کنجاله سويا توليدکنندگان مجبور به استفاده از پودر گوشت در جيره غذايي طيور هستند که ارزش غذايي ندارد، گفت: قيمت مصوب ۱۲ هزار تومان براي هر کيلوگرم تخم مرغ مورد تأييد ما نبود اما قرار شد که دولت ۱۰۰ درصد ذرت و ۷۰ درصد کنجاله سوياي مورد نياز توليدکنندگان را تأمين کند که اگر دولت به اين وعده خود عمل کند نرخ ۱۲ هزار تومان براي هر کيلوگرم تخم مرغ درب مرغداري نيز قيمت معقولي خواهد بود.

وي تصريح کرد: آن طور که مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام کشور اعلام کرده، توزيع نهاده‌هاي مذکور از اول مهر ماه (فردا) آغاز مي‌شود و در اختيار توليدکنندگان قرار مي‌گيرد که اميدوار هستيم اين کار عملياتي شود.

افزايش شديد قيمت نهاده‌هاي توليد تحت تاثير تورم عمومي کشور در کنار قيمت گذاري دستوري دولت براي کالاهاي مختلف، طي ماه‌هاي گذشته فشار شديدي را به توليدکنندگان وارد کرده است و توليد مرغ و تخم مرغ نيز از اين رويه غلط مستثني نبوده است.

بر اساس اين گزارش بسياري از کارشناسان و فعالان صنعت دام و طيور کشور درباره تشديد چالش در حوزه توليد با ادامه روند نابساماني بازار نهاده‌هاي دامي هشدار داده‌اند و عنوان کرده‌اند اگر دولت هر چه سريع‌تر تدبيري براي اين مساله نکند با آغاز ماه مهر دچار کمبود عرضه و افزايش قيمت در اين حوزه خواهيم شد. کما اينکه طي هفته‌هاي گذشته نيز قيمت گذاري دستوري در اين حوزه نتوانسته منجر به کنترل شرايط بازار شود و قيمت هر شانه تخم مرغ در روزهاي گذشته تا حدود ۴۰ هزار تومان نيز افزايش يافت و در حالي که تخم مرغ بايد يک منبع پروتئين ارزان قيمت براي قشر متوسط جامعه باشد در حال تبديل شدن به کالاي لوکسي است که هر کسي توان خريد آن را ندارد و بنابراين احتمال حذف آن از سبد مصرف خانوار وجود دارد. البته وزير جهاد کشاورزي دو روز قبل وعده داده بود که قيمت اين کالا طي دو روز آينده به نرخ مصوب در بازار خواهد رسيد و بايد منتظر ماند و ديد ايا قيمت اين محصول پروتئيني اين روزها به قدري معقول خواهد شد که به جايگاه قبلي خود در سبد مصرف خانوار به عنوان يک ماده پروتئيني پرمصرف بازگردد يا قرار است جايگاه خود به عنوان يک کالاي لوکس را تثبيت کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره