خودرو در یک قدمی عرضه به بورس کالا قرار گرفت
تسنيم/ «طرح ساماندهي بازار و صنعت خودرو» به زودي به مرحله اجرا خواهد رسيد که محور اصلي اين طرح، عرضه خودرو در بورس کالاي ايران به منظور شفافيت بالاي معاملات اين بورس و تحقق اهداف براي تبديل خودرو به يک کالاي مصرفي است.
روحالله ايزدخواه، مسئول کارگروه خودرو در کميسيون صنايع و معادن مجلس در خصوص ساماندهي وضعيت بازار خودرو گفت: بسياري از مشکلات فعلي بازارهاي کالايي کشور به دليل تعيين قيمت هاي دستوري از سوي دولت است از اين رو مجلس با سرکوب قيمتي و کاهش انگيزه توليدکنندگان مخالف بوده و در طرف مقابل نيز موافق رهاسازي کامل قيمت کالاها از جمله خودرو نيست؛ از اين رو عرضه محصول در بورس کالا به عنوان بازاري شفاف و قابل رصد بهترين گزينه است.
وي با بيان اينکه قيمت گذاري دستوري مشابه تخصيص ارز 4 هزار و 200 توماني و مشکلات عديده براي اقتصاد کشور است، گفت: شفافسازي مسير توزيع خودرو از مواردي است که ميتواند جلوي نوسانات قيمتي ايجاد شده به واسطه دلالي را بگيرد و طبق اين طرح مکانيسم عرضه و توزيع خودرو بر اساس نظام بورس کالا منظم خواهد شد.
ايزدخواه گفت: طرح ساماندهي بازار و صنعت خودرو به منظور کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو با 20 ماده تدوين شد و در اين طرح، عرضه خودرو تنها در بورس امکانپذير است تا نحوه عرضه به بازار شفاف شود. همچنين قيمت خودرو در طرح ساماندهي بازار خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعيين ميشود.
وي با اشاره به کشف قيمت تعادلي خودرو در بورس، گفت: اگر قيمت تعادلي خودرو در بورس بالاتر از قيمت تمامشده باشد از اختلاف قيمت بين قيمت بازار و قيمت تمامشده، ماليات گرفته ميشود تا رانت موجود بهجاي اين که به جيب دلالان يا خودروساز رود در اختيار دولت قرار گيرد و صرف افزايش توليد خودرو شود تا قيمتها پايين بيايد. در طرح تحول بازار و صنعت خودروي سبک پيشنهاد شده است از ماليات اخذ شده از معاملات خودرو، 20 درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حملونقل عمومي شود و 70 درصد هم به خودروسازها وام کوتاهمدت داده شود تا توليد خود را افزايش دهند. در اين ميان 10 درصد براي پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودروي آنها بالا بود بهتشخيص شوراي رقابت به خودروسازان تعلق گيرد و به اين ترتيب تلاش شده است سود خودروساز صرفاً در افزايش توليد قرار گيرد.
اصلاح تقاضاي سفتهبازي و سرمايهگذاري خودرو
در همين زمينه رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي معتقد است که اگر تقاضاي کاذب بازار خودرو حذف شده و تاثير نرخ ارز بر بهاي تمام شده توليد آن مشخص شود، بازار خودرو ساماندهي ميشود.
محمدرضا پورابراهيمي با بيان اينکه در «طرح ساماندهي بازار و صنعت خودرو» از ظرفيت هاي بورس کالا استفاده مي شود گفت: قيمتگذاري خودرو ارتباط چنداني با محل عرضه ندارد بلکه بحث اصلي اين است که تغييرات نرخ ارز چه تاثيري در بهاي تمام شده توليد خودرو دارد.
وي ادامه داد: بايد مشخص شود که از قيمت کنوني خودرو چه ميزان حباب بوده و افزايش توليد، تا چه ميزان ميتواند قيمتها را منطقي کند. براساس بررسيهاي انجام گرفته بخشي از تقاضاها که موجب افزايش قيمت شديد خودرو شده، تقاضاي سفتهبازي و سرمايهگذاري بوده و مصرفي نيست. در دنيا نه تنها خودرو کالاي سرمايهاي محسوب نميشود بلکه مانند برنج، يخچال و… مصرفي است.
نماينده کرمان با اشاره به اينکه مشکلات کنوني نظام اقتصادي موجب شده، مردم به دنبال خريد کالاهاي مصرفي مانند خودرو براي سرمايهگذاري باشند، ادامه داد: ماداميکه تقاضاي غيرواقعي موجود در بازار با روشهاي واقعي حذف نشود، نگراني از استمرار وضعيت کنوني وجود دارد.