برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

تعرفه مشاوران املاک تغییر می کند

منبع
خراسان
بروزرسانی
تعرفه مشاوران املاک تغییر می کند

خراسان/رئيس اتحاديه املاک تهران از موافقت سازمان حمايت با تعرفه 0.3 درصدي کميسيون مشاوران املاک بدون در نظر گرفتن سقف قيمت خبر داد.


تعرفه کميسيون املاک و نحوه محاسبه آن، يکي از موارد سوال و حتي شکايت مردم هنگام معاملات ملک بوده است. به گزارش ميزان، از سال 95، هر معامله خريد و فروشي که در دفتر مشاوران املاک شهر تهران به ثبت برسد، تا سقف 500 ميليون تومان مشمول دريافت 0.5 درصد کميسيون از هر طرف معامله شده است (خريدار و فروشنده هر کدام نيم درصد)، پس از آن بسته به ارزش ملک مورد معامله در رقم هاي بالاتر از 500 ميليون، نسبت به مازاد ارزش مورد معامله 0.25 درصد به کميسيون دو طرف معامله افزوده مي شود.

به گزارش خراسان، اين به معناي تعرفه 75 صدم درصدي براي مازاد ارزش ملک نسبت به 500 ميليون است. هر چند در گفتار مسئولان اين صنف و همچنين واقعيات ميداني تناقضاتي ديده مي شود. به عنوان مثال پرس و جوي ميداني در مشهد نشان مي دهد که به عنوان مثال برخي مشاورين املاک، از هر طرف معامله يک درصد کميسيون مي گيرند. گزارش تسنيم نيز در سال 96 به نقل از عقبايي رئيس کميسيون تخصصي مشاوران املاک، اين گونه گفته که نرخ کميسيون براي معاملات تا سقف 500 ميليون تومان، نيم درصد و مازاد بر آن نيز 25 صدم درصد است!
در هر حال، ديروز خبرگزاري مهر با اشاره به همان فرمول 0.5 درصد و 0.75 درصد افزود: با توجه به اين که قيمت مسکن در دو سال اخير رشد مهارنشدني‌ را تجربه کرده، درآمد مشاوران املاک و واسطه‌هاي ملکي نيز بر همين اساس از رشد خوبي برخوردار بوده است. حال اتحاديه مشاوران املاک، از مراجع گوناگون از جمله وزارت صمت به عنوان نهاد بالادستي و وزارت راه و شهرسازي به عنوان نهاد سياست گذار در بخش مسکن، درخواست کرده با افزايش نرخ تعرفه دلالي مسکن موافقت کنند. اين گزارش به نقل از قلي خسروي رئيس اتحاديه املاک از پيشنهاد اتحاديه مذکور مبني بر دريافت نرخ ۸ دهم درصد (0.4 درصد از هر يک از دوطرف معامله) بدون داشتن محدوديت سقف يا کف قيمت مسکن خبر داده که البته بر خلاف ادعاي مطرح شده، کاهش نرخ را نسبت به وضعيت کنوني نشان مي دهد. گزارش مذکور افزوده است با اين حال، سازمان حمايت به اخذ ۶ دهم درصد (0.3 درصد از هر يک از دوطرف قرارداد) موافقت کرده است؛ هر چند که هنوز پيشنهاد سازمان حمايت به کميسيون نظارت وزارت صمت ابلاغ نشده تا اين کميسيون، نرخ‌هاي جديد را به اتحاديه مشاوران املاک ابلاغ کند.
قلي خسروي در ادامه، تصريح کرد: رقم ۴ دهم درصد را کارشناسان اتاق اصناف تهران تعيين کرده‌اند اما سازمان حمايت بر اساس بررسي ميداني به رقم ۳ دهم درصد رسيده است. وقتي محاسبه مي‌کنيم با توجه به قيمت‌ها مشاوران املاک نيمه جنوبي تهران با نرخ ۳ دهم ضرر مي‌کنند. به گفته خسروي، حدود ۱۲ هزار نفر در تهران و ۱۴۰ هزار نفر در کل کشور داراي پروانه کسب مشاوره املاک هستند که نشان مي‌دهد معيشت نيم ميليون نفر با اين صنف به طور مستقيم مرتبط است. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره