برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

افت ۹ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا در سال 2020

منبع
ايلنا
بروزرسانی
افت ۹ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا در سال 2020

ايلنا/ طي ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۰، تجارت کالايي ايران و اتحاديه اروپا معادل ۲ ميليارد و ۶۴۹ ميليون يورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ افت بيش از ۹ درصدي را تجربه کرده است.

معاونت بررسي‌هاي اتاق بازرگاني در گزارشي به بررسي روند تجارت ايران و اتحاديه اروپا پرداخته است. براساس اين گزارش؛ طي ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۰، تجارت کالايي ايران و اتحاديه اروپا معادل ۲ ميليارد و ۶۴۹ ميليون يورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ افت بيش از ۹ درصدي را تجربه کرده است. طي اين هفت ماه تنها در ماه ژانويه تجارت ايران با ۲۷ کشور اتحاديه اروپا در سطح قابل توجهي بالاتر از ماه مشابه سال ۲۰۱۹ قرار داشته است.
در ماه‌هاي بعد به دليل شيوع گسترده کرونا و تشديد تحريم‌ها عليه ايران تجارت ايران با اين منطقه در سطحي پايين‌تر از مدت مشابه سال ۲۰۱۹ قرار گرفته است.
کمترين ميزان تجارت ايران با اتحاديه اروپا در هفت ماه ۲۰۲۰، مربوط به ماه آوريل و بيشترين آن مربوط به ماه ژوئن است. بيشترين کاهش ماهانه تجارت ايران با اين منطقه نيز در جولاي با کاهش حدود ۲۰ درصدي ارزش تجارت خارجي رخ داده است.

صادرات ايران به اتحاديه اروپا
صادرات ايران به اتحاديه اروپا طي ۷ ماه منتهي به جولاي ۲۰۲۰ حدود ۴۴۰ ميليون يورو رقم خورده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ نزديک به ۵ درصد افزايش يافته است. طي اين هفت ماه؛ در دو ماه نخست صادرات ايران به اروپا نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۹ با رشد همراه بوده اما پس از آن تا ماه ژوئن در سطح کمتر از سال ۲۰۱۹ قرار گرفته است. با اين وجود در ماه جولاي صادرات ايران نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ از رشد يافته و با رشد بيش از ۵۲ درصد همراه بوده است.
کمترين ارزش صادرات ايران به اتحاديه اروپا در هفت ماه ۲۰۲۰، مربوط به آوريل و بيشترين آن مربوط به جولاي است. بيشترين کاهش ماهانه ارزش صادرات ايران به اين منطقه نيز در آوريل با حدود ۶۵ درصد رخ داده است.

صادرات غيرنفتي ايران
روند صادرات غيرنفتي ايران به اتحاديه اروپا طي هفت ماه سال ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ تقريبا همانند روند کل صادرات کالاهايي است طي ۷ ماه ۲۰۲۰ صادرات غير نفتي ايران در مقايسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ درصد افت داشته است.
بيشترين ارزش صادرات غيرنفتي ايران به اتحاديه اروپا مربوط به ژانويه ۲۰۲۰ با ۷۶ ميليون يورو و کمترين سطح مربوط به آن به آوريل اين سال ۱۹.۸ ميليون يورو بوده است.

واردات ايران از اتحاديه
طي ۷ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ ارزش واردات ايران از اتحاديه اروپا ۲ ميليارد و ۲۰۹ ميليون يورو بوده که با افت بيش از ۱۱ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده است.
طي اين مدت به غير از ماه ژانويه، در ساير ماهها ارزش واردات ايران از اتحاديه اروپا در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ در سطح کمتري است. روند واردات ايران از اتحاديه اروپا طي ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۰ علي رغم نوسانات جزئي تقريباً ثابت بوده است.
بيشترين کاهش ماهانه ارزش واردات ايران از اين منطقه در جولاي ۲۰۲۰ با حدود ۲۹ درصد کاهش رخ داده است.


۵ شريک عمده
طي هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰، در ميان کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، ايران بيشترين ارزش تجارت را با آلمان داشته است. به طوري که حدود ۴۱ درصد از کل ارزش تجارت اروپا ايران با اتحاديه اروپا طي اين بازه زماني مربوط به کشور آلمان است.
ايتاليا، هلند، اسپانيا و فرانسه نيز ساير شرکاي عمده تجاري ايران در اتحاديه اروپا هستند که به ترتيب سهم‌هاي ۱۵ درصد و ۱۱ درصد ،  ۶ درصد و ۶ درصد از کل ارزش تجارت ايران با اين منطقه را دارا مي‌باشند. طي ۷ ماه نخست ۲۰۲۰ ارزش تجارت ايران با آلمان و هلند نسبت به مدت سال گذشته رشد داشته؛ اين در حالي است که در ايتاليا و فرانسه ارزش تجارت با کاهش همراه بوده است و در اسپانيا تغييري نداشته است .
تجارت ايران با کشور فرانسه حدود ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش داشته که در ميان کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بيشترين افت را داشته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar